Ik heb het 3x door m'n infuus gehad, maar dat kwam omdat m'n placenta er niet uit wilde. Weet niet hoe de standaard procedure is.
Tja, wie weet gebeurt dat standaard, zelfs zonder dat je het door hebt....? Begin aan mezelf te twijfelen....
Jouw vk heeft het recht niet jouw die spuit te geven als jij dat niet wilt. Ik zie dat je al bijna moet bevallen, maar anders had ik gezegd zoek een andere vk. Het is pure luiheid van de vk om die spuit bij voorbaat te geven. Ze geven deze om de placenta snel geboren te laten worden en de bloeding binnenin sneller te stelpen. Dit is handig ALS jouw placenta niet komt en ALS je teveel bloed verliest. Bijwerking is dat het je natuurlijke hormonen verstoord en zelfs schadelijk is voor je eigen oxytocine productie waardoor je zelfs grotere kans op postnatale depressie hebt. Op je buik duwen en die placenta lostrekken is helemaal absurd! Ze kan de placenta zo kapot trekken waardoor je alsnog naar het ziekenhuis zou moeten, levensgevaarlijk! Ik heb een natuurlijke thuisbevalling gehad (stortbevalling zelfs) en bij mij kwam de placenta na 24 min. Je vk moet je zeker een half uur de tijd geven om de placenta te baren. Aanleggen van je kindje wekt weeen op en kan de geboorte van de placenta versnellen. Er is maar 1 reden om die spuit wel te zetten en dat is wanneer je fluxus krijgt. Maar die kans is vrij klein, zeker bij een eerste bevalling. Dus ik zou jouw vk maar haarfijn uitleggen dat ze haar plaats moet kennen, zij is er om jou te ondersteunen tijdens je bevalling, niet om de baas over je te spelen. Jij bevalt, niet zij!
Luiheid vind ik wel een heel scherp oordeel... misschien overdreven procedureel . En duwen is iets anders dan mee-masseren. Verder wel met je eens trouwens
Ik voel me wel gesteund door jullie reacties. Dank je wel daarvoor. Ik wil ook inderdaad heel graag dat ons kleintje zelf de weg naar de borst mag zoeken en dan mag gaan drinken. Tot die tijd wil ik eigenlijk geen toediening van vanalles, geen schoongepoetst en aangekleed kindje etc. Gewoon die eerste natuurlijke dingen vanzelf laten verlopen. De natuur heeft een aantal dingen hartstikke mooi bedacht en niet voor niets!!! We kunnen (en moeten!) daar uiteraard vanaf wijken als er dingen mis blijken te zijn. Maar dan is er tenminste ook een aanleiding voor! Jakkes, hoop maar dat het geen discussie wordt bij de bevalling. Als ik mn afspraak van dinsdag nog haal, zal ik het nog zeker aansnijden om de discussie maar vooraf te hebben gehad.
Dat zou best kunnen in het euhm heetst van de strijd . Hier hebben ze hem direct gezet toen mijn dochter net op de borst lag. Je bent dus nog compleet van de wereld (nee heb geen pijnstilling gebruikt). Volgens mij was het een prik in de bovenbeen.
bij mij eerste dochter hebben ze niet meteen gespoten de placenta wou niet komen toen nog kindje aan de borst gelegt daar mee werkte het niet en toen was het 45 min later was er nog niet uit dus toen een spuit gekregen wou het nog niet dus toen de 2de als de 2de niet lukte moest ik naar het ziekenhuis hem daar laten verwijderen maar bij de 2de kwam die gelukkig los dus bij de 2de dochter is die standaart meteen geprikt heb ik ook aangegeven dat ik dat wou en de 3de is in de vliezen geboren dus de 4de gaan we nu afwachten hoe die verloopt
Onlangs bevallen en bij mij kwam de placenta heel erg snel, ik heb niet eens een wee of wat gevoeld nadat mn zoontje geboren is. Wel was een blaas zo vol dat ik daardoor ook aardig wat bloed verloren had. Heb toen ook een injectie gehad, niet eens aan gedacht dat ik dat niet zou willen. Dit was wel nadat de placenta geboren was hoor en omdat ik 900ml bloed had verloren. Ze hebben ook nog mn blaas geleegd, maar ik heb er niet veel van mee gekregen, wat veel te druk met mn mannetje. Succes met de bevalling.
Bij mijn eerste hebben ze de spuit gegeven omdat ze wilden dat de placenta snel geboren zou worden. Ik kreeg de prik in mijn been, ik moest persen, vk trok aan de navelstreng en iemand duwde op mijn buik. Bij de 2e geen spuit en de placenta kwam vanzelf na 25 minuten. Bij deze aanstaande bevalling wordt hij volgens mij niet standaard gegeven. Heb ik niks van gehoord en ook niet naar gevraagd moet ik zeggen. Het lijkt mij dat als het nog niet nodig is dat je de spuit ook niet gelijk hoeft te krijgen.
Bij mijn eerste (ziekenhuis) bevalling werd er ongevraagd en onaangekondigd een spuit in mijn been gejast :x. Zoonlief was net geboren en wij waren nog helemaal emotioneel en verliefd hem aan het ontdekken. We hebben video opnamen van dat moment, in de achtergrond zie je de verpleging het klaar maken en naar mijn been lopen en tjakka! Mijn verschrikte en pijnlijke gil is ook vereeuwigd . Ben hier later heel erg boos over geweest... Nr 2 en 3 zijn thuis geboren, geen spuiten gehad, beide keren placenta binnen 5-10 min spontaan gekomen (echt niet later dan met de spuit!), 1 keertje persen (niks geduw op mijn buik) en floepte eruit. Ik zou het zeker goed bespreken, want dat het standaard 'nodig' is, dat is echt onzin!
Hier wel gehad.. Bij alle 3 ... bij de eerste ruim 1800 ml bloed verloren (op ok nagetast etc) bij de 2e omdat ik dus bij de eerste veel bloed ben verloren en bij de 3e ook om dezelfde reden.
Hier 2x een ziekenhuisbevalling gehad maar 2x geen spuit gehad. Bij de laatste weet ik het zeker omdat die bevalling is gefilmd dus dan had ik dat gezien om de film maar weet bijna zeker dat het bij de eerste ook niet is gebeurd. Ik zou gewoon heel duidelijk maken aan de vk dat jij het niet wil maar het eerst zelf wil proberen
Raar. Ik heb zo geen spuit gehad en ze moesten echt niet op mijn buik duwen hoor. Terwijl onze man op mijn buik lag was de gyn bezig met de placenta eruit te halen. Ik moest echt niet persen of niets.
Ik wilde het in eerste instantie ook niet en heb daarover met mijn moeder gepraat. Die had bij de eerste twee bevallingen geen injectie gehad en bij de derde (veel later, nakomertje) wel. Ze vertelde dat ze na de injectie veel minder last had van naweeen en dat het herstel gewoon veel sneller ging. Aan de hand van dat gesprek heb ik besloten de injectie wel te nemen, maar het blijft denk ik wel je eigen keus als het goed is.
Mammamuis. Een van de mogelijke effecten van de injectie is juist meer last van naweeën. Dus als dat je motivatie is dan kun je m beter niet nemen
Bij mij hebben ze het via een bolus in mijn infuus gespoten dus geen injectie maar heb totaal geen last gehad van pijnlijke naweeën. Placenta werd na 8 minuten geboren. Geen centje pijn. Wat ik me wel afvraag is waarom zou je het risico nemen op onnodig veel bloedverlies, een placenta die misschien niet vanzelf komt en je dus alsnog naar het ziekenhuis moet? Zo'n klein prikje kan een hoop ellende besparen. Dit is overigens geen oordeel, maar een oprechte vraag
Omdat bij de meeste vrouwen de placenta vanzelf komt. Dus waarom niet een half uur oid wachten... Maar ik kan weinig online info krijgen over de voors en tegens. Dat vindt ik al dubieus. Maandag afspraak bij verloskundige en ik ga het eens vragen. Heb ik ook weer eens een echte vraag voor ze
Ik kan me zo voorstellen dat er weinig tegens aanzitten aangezien het een lichaamseigen stof is. Kijk anders even in het farmaceutische kompas, staat altijd veel over medicatie en hun bijwerkingen.
Hier had de verloskundige nog amper de handschoenen aan of het kwam er al uit.. Zonder spuit overigens Heb amper bloedverlies gehad en geen naweeën. Heb 7 minuten geperst trouwens voordat de kleine er was (vonden ze vrij snel bij een eerst)
Synthetische oxytocine is geen lichaamseigen stof maar een namaaksel ervan. Bovendien kan een shot extra je eigen hormoonproductie in de war schoppen. Plus ik ben nogal voorstander van natuurlijk verloop van dingen (mits verantwoord uiteraard), bovendien bang voor naalden en reageer daarbij vaak slecht op injecties (pijn, enorme blauwe plekken etc).