Hi allemaal, Ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast dank! Sinds juni 2022 zitten mijn man en ik in een fertiliteitstraject in het UMC Utrecht. Reden is mijn PCOS. Ik heb dit in een dusdanige vorm dat ik geen cyclus heb uit mezelf (ook niet een lange, maar gewoon nooit...). Ik ben gestart met het slikken van 50mg clomid en dat resulteerde in een eisprong! Helaas na 8 maanden (ik ben er langer dan 6 maanden mee doorgegaan vanwege een vakantie) geen zwangerschap. Toen door naar fase 2: gonal f injecties. Op mijn vraag aan mijn gyn. of ik ook direct IUI hierbij zou krijgen was het antwoord als volgt: nee, want uit onderzoek is gebleken dat het toevoegen van IUI na 6+ mnd slikken clomid/letrozol geen vergrote kans geeft op een zwangerschap. Maar... wanneer ik na (minimaal) 9 cycli niet zwanger ben en we doorgaan naar fase 3, dan wordt het wél gonal f injecties in combinatie met IUI. Vervolgens zou ik dat dan nog zo'n 9 maanden moeten doen en dan is stap 4 IVF.... Voor mij (en ook mijn man) voelt het heel krom dat ze op dit moment zeggen: geen IUI, want geen toegevoegde waarde, maar na 9 maanden ineens wel. Als ik aan mijn gyn vraag naar het landelijk protocol zegt ze dat elk ziekenhuis deze richtlijn heeft. Alleen toevallig weet ik van een vriendin (ook PCOS) dat zij wél in fase 2 al direct IUI erbij kreeg en dit ook geen 9, maar 6 maanden moest doen alvorens ze doorging naar de volgende stap (wat in haar geval gelukkig niet nodig was). Echter is dit al een tijdje geleden bij haar en ik hoop dat er misschien dames zijn die dit lezen die in hetzelfde traject zitten en hun ervaringen/stappenplan met mij willen delen? Nogmaals dank!
Dit verschilt dus wel heel erg per ziekenhuis! En kan volgensmij zelfs nog eens per gynaecoloog verschillen Volgensmij (durf het even niet met zekerheid te zeggen) is het protocol hier 6x OI, dan 6x IUI en daarna IVF. Bij mijn zoontje had ik echter met clomid geen reactie, dus ging die 6x OI volgensmij wel pas in bij gonal-f. Ik heb donderdag weer een echo, dan zou ik het nog eens na kunnen vragen want ben zelf ook wel benieuwd wat ook alweer het protocol is. Ziekenhuis is CWZ en werkt veel samen met Radboud dus denk dat die vergelijkbaar protocol hebben (ivf word sowieso niet in cwz uitgevoerd maar radboud).
Hier is het protocol: 12 keer OI 4x IUI 3x IVF Na een evt zwangerschap die niet goed is afgelopen, tellen ze weer opnieuw. Ik was in ronde 9 van injecties zwanger maar dit was een bbz. Dan starten ze daarna gewoon weer met poging 1...
Wat lief als je dit zou willen navragen, heel graag! Deze info helpt mij/ons echt heel erg (ook in overwegingen voor een andere arts/ander ziekenhuis)
Oh wat heftig voor je om te lezen! Vreselijk.... en die 12x OI is dan dus ook 6x pillen en 6x gonal f?
Nee niet perse. Gewoon 12x op de manier zoals voor jou werkt. In het verleden is bij mij gebleken dat clomid niet aanslaat dus ik moet gewoon 12x gonal doen. Inmiddels zit ik dus al in ronde 15 van gonal ivm de bbz
Ah zo... ik snap het. Wat vreselijk heftig voor je!! Ik duim dat het snel (weer en dan goed!!) resultaat geeft
Niet een mega duidelijk antwoord maar: Na in ieder geval 6 succesvolle OI pogingen. dus verder weet ik niet, maar begrijp dat zoals ik eerder al dacht ik in ronde 7 in principe met IUI zou beginnen
goedemorgen, Hier ook PCOS… helaas kan ik je geen hoopvoller bericht geven dan de ervaring die je zelf hebt. Ik heb 6 mnd clomid, 9 maanden OI met Gonal f (moest eigenlijk 12 maanden zijn, maar dat hielden wij niet vol), toen 6 pogingen IUI en inmiddels 8 terugplaatsingen gehad van IVF (3,5 jaar verder) zonder 1 zwangerschap…. Maar we houden hoop. heel veel succes!