Sporadisch opvang, kan dat?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door cherrytomaatjes, 27 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Omdat wij nog geen ervaring hebben met kinderopvang en mijn vriendinnen nog geen kinderen hebben even jullie ervaring gevraagd!

    Wij hebben voor onze zoon van 1 jr af en toe opvang nodig, maar is sporadisch. Meestal is dit maar een middag of een ochtend, zeg 2 x in de maand. Ene maand wat vaker, andere maand minder.

    Familie lukt niet altijd, dus we zouden graag proffesionele opvang willen regelen. Maar wat is mogelijk..? Nemen kdv kinderen aan die zo weinig komen?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Buiten het feit dat er weinig kdv's/gastouders zijn die dit bieden denk ik dat dit ook niet wenselijk voor je kindje is. Wordt geen onderdeel van de groep zo en die kan heel moeilijk wennen op deze manier.
    Ik zou dus voor minimaal 1 dag per week gaan. De keren dat het niet "hoeft" heb je wat tijd voor jezelf!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ja, dat van het onderdeel zijn van de groep en leidsters leren kennen zat ik ook al aan te denken.
    Ik werk drie dagen (dan is hij thuis bij man of schoonouders), en zou het zo jammer vinden als ik hem die vierde dag standaard kwijt zou zijn...

    Ik moet gewoon even informeren bij het kinderdagverblijf denk ik:p
    Bedankt voor het meedenken
     
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dan de dag die hij naar je schoonouders gaat standaard kdv dag maken en informeren of je die sporadische dag dan op flexibele basis kan krijgen?
     
  5. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Dat zou inderdaad idiaal zijn, maar hij is daar 1x pw van 14u tot de volgende ochtend 8u. Reden dat hij daar slaapt is dat man al om 5.30 de deur uit moet (kan niet later) en ik pas om 8u thuis kan zijn (kan niet eerder).
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als je hem dan s ochtends naar het kdv brengt of rond 13 uur en dan halen zij hem daar op en blijft hij tot 8 uur?
     
  7. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ohja dat is misschien wel een idee, had ik nog niet aan gedacht! En dan informeren of het andere dagdeel flexibel ingezet kan worden bedoel je dan toch?
     
  8. DeniseMK

    DeniseMK Actief lid

    14 sep 2018
    110
    54
    28
    Vrouw
    Sporadisch professionele opvang gebruiken is bijna niet te doen, zowel voor opvang als voor je kindje. Zij weten niet waar ze aan toe zijn en je bent vaak verplicht om een vast pakket af te nemen. Bijvoorbeeld 1x in de week en dan mag de dag wel flexibel zijn, maar er wordt wel verwacht dat je hem dan brengt. Ook voor je kindje is het niet optimaal, die blijft achter bij 'vreemden' die hij nooit ziet en zal zeker op deze leeftijd voor veel gedoe zorgen.

    Misschien is het in jullie situatie handiger om gebruik te maken van een oppas aan huis bijvoorbeeld. Die kan je inschakelen wanneer je het nodig hebt, is vaak dezelfde persoon en je kindje in voor een in hem herkenbare omgeving.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja dat bedoel ik. Als jij een vaste dag afneemt zijn ze met een flexibel dagdeel misschien wat makkelijker. Maar wat flexibel precies de opties zijn verschilt echt per organisatie, dus dat zou je even kunnen vragen.
    Als je hem die vaste dag pas rond 13 uur brengt zouden je schoonouders hem tussen 17 en 18 kunnen halen bv.
     

Deel Deze Pagina