gastouder op vakantie

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Tord, 19 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    hoi allemaal,

ons meisje gaat 4 halve dagen per week naar de gastouder. Ze is daar nu helemaal op haar gemak, voelt zich fijn, enz. De 5e dag is ze bij oma, en de overige dagdelen is mijn man bij haar.
    Nu wil de gastouder in de zomervakantie 1 of 2 dagen per week minder oppassen, om zo tijd voor haar eigen kinderen te hebben.
    Logisch, maar wat moet ik nu?
    Er is een "noodgastouder" beschikbaar voor die 1 of 2 dagen per week, maar dan zou ons meisje helemaal aan iemand nieuw moeten wennen voor maar een paar dagen. Zelf vakantie nemen doe ik al als de gastouder écht met vakantie gaat. En oma werkt zelf ook de overige dagen...
    Ik zie eigelijk geen andere oplossing als de noodgastouder, maar het lijkt me zo zielig als ze daar 1 keer per week heenmoet, een week of 4 lang, waar ze totaal niet gewend is!

Nou, misschien hebben jullie wel tips of een geruststellend woordje voor deze bezorgde moeder :).

2. tulip

tulip Niet meer actief

hoi,

jeetje das een dilemma ja, buiten het feit dat ik zo ook geen goede oplossing voor je weet, vraag ik mij af of dit wel zomaar kan.
    Ik werk op een kdv, maar maakt eigenlijk niet uit waar je werkt, je kan toch niet zomaar zeggen dat je in de zomer even lekker 2 dagen minder werkt. Op vakantie gaan vind ik wat anders, maar dat heb je al opgelost las ik.
    Ik zou eerst even uitzoeken of het kan en dan zou ik het wel vreemd vinden.

Heeft je kindje misschien een tante of oom waar ze op haar gemak is, of heb jij een vriendin waar ze terecht kan??

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik vind het ook niet netjes van je gastouder! Zelf zou ik dat nooit doen, is helemaal niet fijn voor jouw kindje. Kijk dat ze ook een keer op vakantie gaat is logisch, dat doe ik ook (zit aan de bouwvak vast door werk man), maar dat geef ik alle ouders meteen al door (is altijd zo).

Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen behalve je ongenoegen uitten, want als gastouder is het niet verboden om dit te doen (wel onverstandig en onprofessioneel! en zo krijgen gastouders weer de stempel onbetrouwbaar te zijn!)

4. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Hoewel het natuurlijk totaal onhandig is, maar ook begrijpelijk, kan een gastouder vakantie en vrij nemen als zij dat wil. Meestal gebeurt dit zoveel mogelijk gelijktijdig met de ouders, maar soms kan het niet anders.
    Zelf heb ik jaren als consulent voor een gastouderbureau gewerkt en zorgden wij altijd voor een reserve-gastouder, ook handig wanneer je gewone gastouder een keer ziek is of langdurig niet beschikbaar is.

Zou je gastouder niet halve dagen willen oppassen, of een paar daagjes gedurende die weekjes zodat je in elk geval enkele dagen uit de brand bent? Wellicht wil oma een dagje extra?
    Daarnaast zou ik wel met haar bespreken dat dit niet praktisch voor je is. Je kan moeilijk elke keer zelf vrij nemen. Voor het nieuwe jaar zou ik, zoals eerder al iemand aangaf, de vakanties vastleggen. Van te voren aangeven wanneer ze met vakantie/vrij is, zodat jij daarmee rekening kan houden.

Succes!

5. Lelymupske

Lelymupske Bekend lid

24 jun 2010
    932
    0
    0
    Lelystad
    Mijn zoon bas (2) gaat ook naar een gastouder.. en die zijn 3 weken in de zomervakantie gesloten. Voor deze drie weken heb ik de keuze om of zelf voor opvang te zorgen (zelf vrij nemen, opa's en oma's inschakelen oid) of mijn gastouderbureau te vragen voor zomeropvang. Ik heb voor dit laatste gekozen. Bas went niet erg snel aan een nieuwe oppas.. maar met deze zomer oppas klikte het goed.. en we gaan het gewoon aankijken.. tuurlijk zal het moeilijk zijn voor je kleine, maar geef het een kans.. ze zal toch uiteindelijk moeten gaan wennen aan nieuwe gezichten.. probeer het voor haar wel zo makkelijk mogelijk te maken.. eigen beker mee, eigen slaapzak, dekentje, knuffie...

pb mag altijd

6. tulip

tulip Niet meer actief

o dat wist ik dus niet, ik vind het ook niet netjes. Ik heb zoiets van jammer dan dat ze een extra dagje vrij wil, ik vind dat het risico van het vak. Zo heeft ieder beroep nadelen, als je in de zorg o.i.d werkt kun je ook niet zeggen, ik werk geen nachtdiensten en werk niet met kerst bv. Dat zijn dingen die je op de koop toe neemt met zo'n baan. Als je voor de klas staat kun je buiten de vakanties ook niet zomaar een dagje vrij nemen.

7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Dat is het nadeel van een gastouder.
    Valerie is ook een tijdje naar een gastouder gegaan, en die deelde ook gewoon mee dat ze in september 2 weken op vakantie zou gaan.
    Nu had ik vanaf september gelukkig geen opvang meer nodig, maar ik snap dat het voor ouders echt heel rot is.

8. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Daarom ben ik ook aangesloten bij een gastouderbureau die zorgt voor een vervangende gastouder tijdens ziekte of vakantie.
    Ik ben ook eind juni op vakantie geweest (3 weken) en mijn oppaskids gingen gewoon naar een vervanger of werden tijdelijk door familie opgevangen. Ik heb het trouwens in januari al aan de vraagouders doorgegeven, dus tijd zat om iets te regelen.

Ik vind dat geen nadeel, als je kind naar een kinderdagverblijf gaat, gaat de favoriete leidster ook wel eens op vakantie....

9. tulip

tulip Niet meer actief

is zo alleen dan blijven er nog 1 of 2 leidsters over die wel wekelijks bekend zijn met je kindje. Bovendien blijft het kindje in dezelfde omgeving.

Dat je op vakantie gaat snap ik hoor, begrijp mij niet verkeerd. Maar de reden zoals ts beschrijft vind ik onzin, dan moet je geen gastouder worden. maar ja dat geldt voor meer beroepen, zie mijn bovenstaand stukje.

10. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Maar is het niet zo dat je hiervoor kiest als je voor een gastouder kiest (ook al is het nog steeds vervelend)? Naar mijn idee wel namelijk, als je gastouder ziek is of haar been breekt kan ze haar werk ook niet doen.
    Bovendien heeft de gastouder aangegeven dat ze dit "wil", daaruit maak ik op dat ze het gevraagd heeft maar dat dit niet een must is. Als dit buiten de afspraken om is, hoef je er natuurlijk niet mee akkoord te gaan.

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Het gastouderbureau waar mijn gastouder bij was aangesloten had maar 1 andere gastouder in dezelfde woonplaats zitten.
    De andere dichtstbijzijnde gastouders zat op 20km rijden.
    En laat die in de woonplaats zat nou net helemaal vol zitten met kindjes.
    Vind het toch erg vervelend hoor!
    Ik werkte in het onderwijs en ik kon echt niet buiten de schooltijd (toen ging mijn gastouder op vakantie) om vrij krijgen.

12. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Ja das balen. Als je gastouderbureau geen alternatieven heeft.
    Gelukkig hadden mijn oppaskids in mijn vakantie allemaal onderdak. De meesten bij familie, sommigen gingen naar een collega-gastouder.
    Maar ik zit dan ook bij een behoorlijk groot gastouderbureau.

13. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    bedankt allemaal voor de vele reacties!
    Het gaat hier dus om 1 dag per week, 3 weken lang. Ik kan inderdaad wel een vervangende gastouder krijgen in mijn woonplaats, maar ik vind dit zelf niet fijn omdat ze dan maar zo weinig, en ook nog met een hele week steeds ertussen, naar een heel nieuw persoon moet. Tuurlijk mag de gastouder van mij op vakantie, daar heb ik zelfs mijn eigen vakantie op afgestemd. Het gaat hier dus om extra weken naast de vakantie om.
    Ze heeft het inderdaad gevraagd, maar wel op zo´n manier dat als ik nee zou zeggen, dit niet de relatie ten goede zou komen.
    Ik baal hier best van. Ik denk dat ik maar zeg dat 1 dag minder per week goed is, 3 weken lang. En in de toekomst niet opnieuw dit "last minute" gedoe, want dan is het over.
    Zit nu nog even te kijken of ik eventueel nog extra vrij kan nemen op mn werk :(.
    Bedankt voor de tips in ieder geval, vrienden is helaas geen optie en de enige bij wie ze op haar gemak is, is bij oma en die werkt ook de andere 4 dagen van de week...

14. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Leuk he? Gastouders! Wij hadden ook niet zo'n fijne getroffen. Kwa zorg wel hoor, ze was erg goed voor ons meisje, maar het leek wel alsof zij vond dat we ons in de handen mochten knijpen dat zij onze gastouder was. Nam meerdere keren per jaar vakantie op, wilde regelmatig eens een dag switchen en als wij eens omhoog zaten hadden we pech of moesten we gewoon 8 uur betalen.

Uiteindelijk, na nog geen jaar besloot ze ook nog eens dat ze 1 van de 2 dagen dat ons meisje daar heen heen ging niet meer als vaste opvang aan te willen bieden. En dat wij daardoor gigantisch in de problemen kwamen (voor we überhaupt met haar in zee gingen hadden we al gezegd dat we vast zaten aan de dagen die zij nu ging oppassen en niet voor vast zouden kunnen switchen) tsja....dat wat toch niet haar probleem?

Gelukkig konden wij het anders oplossen en haar bedanken voor de goede zorgen het afgelopen driekwart jaar. Blij dat we niet langer ons aan haar moesten aanpassen! God, wat ben ik boos op dat mens geweest zeg!

Overigens wel jammer hoor want mijn voorkeur gaat zeker het 1e jaar uit naar een gastouder omdat deze veel gerichter en persoonlijker zorg kan bieden. Maar onze kijk op gastouders is nu zo drastisch veranderd dat we een eventuele 2e niet meer naar een gastouder laten gaan!

15. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik snap sommige opmerkingen hier niet zo goed. In je overeenkomst met het GOB staat hoeveel weken per jaar je opvang afneemt, en een gastouder heeft, net als iedereen in nederland die werkt, recht op vakantie. Dus je weet, op het moment dat je je kind naar een gastouder brengt, dat je 4 a 5 weken per jaar een probleem hebt. Dat heb ik vanaf het begin van het jaar met mijn gastouder besproken we hebben de vakanties vastgelegd en waar het niet uitkomt heeft zij een vervanger geregeld. Ruim van te voren dus.

Hoezo is het onprofessioneel als een gastouder ook eens een keertje vrij wil?

Deel Deze Pagina