Onze lieve jongste dochter is vandaag precies 10 maanden. Ze slaapt al sinds dat ze 4 weken is door. Alleen de laatste weken niet meer. De laatste keer was 15 november. Sinds toen wordt ze minstens 6/7 keer per nacht wakker. Ze gaat elke avond om half 8 naar bed met een volle buik. We eten om 6 uur s'avonds warm. Dat vindt ze heerlijk en eet dan ook goed. Daarna krijgt ze nog een fles warme melk, 180/6. Deze gaat bijna altijd helemaal op. Daarna valt ze ook rustig in slaap. Maar dan, om half 9 is de eerste keer. Ze wordt gillend en krijsend wakker. Vaak krijg ik haar dan nog wel in slaap maar de laatste dagen ook steeds minder makkelijk. Vanaf 12 uur snachts wordt ze echt elk uur wakker. Wat we dan ook doen, muziekje, even knuffelen, wiegen, flesje melk echt niks helpt. Alleen bij ons in bed nemen. Dit doen we dan ook regelmatig maar 1,5 maand lang nachten van 3/4 uur is echt te weinig. Het begint ons op te breken en we hebben nog een zoontje van 3 die overdag niet meer slaapt. Even bijtanken is er niet bij dus. Heeft iemand ideeën? Ze heeft trouwens wel 6 tanden erbij, daar begon het ook mee maar nu komen we niet meer uit de cirkel. Laten huilen is voor ons geen optie.
Ik denk dat er ook verlatingsangst mee speelt. Als laten huilen geen iptie is, co sleeper bij jullie op de kamer?
Gaat ze misschien te moe of te overprikkeld naar bed? Als mijn zoontje een drukke dag heeft gehad of weinig geslapen heeft overdag, wordt hij ook in de avond huilend en in paniek wakker. Misschien eerder naar bed brengen 's avonds of meer proberen te laten slapen overdag?
Zou kunnen, ze grijpt heel veel naar haar oortjes. Ik ga morgen toevallig naar de huisarts. Zal haar mee nemen!
Dat dachten wij ook maar overdag slaapt ze altijd goed. Eerder naar bed al geprobeerd, later naar bed ook. Eerst in bad, dan naar bed of juist sochtends in bad ook gedaan. We vinden het vooral voor haar zo zielig. Ze wordt echt compleet overstuur wakker waardoor ze heel moeilijk te kalmeren is.
Zeker hier heeft het bij de middelste 3 maanden geduurd voor dat ze het zelf weer kon. Lekker bij je nemen in bed of in een co sleeper en dan komt het vast weer goed
Ik denk dat laten huilen enige optie is. Die leeftijd wennen ze erg snel aan patroon ze is al gewent dat bij huiltje komt iemand gelijk/aandacht. Of in bed nemen. Later zal het allen lastiger worden nu kan ze nog niet praten en uit bed kruipen. Onze ook tig keer wakker snachts hielp allen in bed bij ons nemen. Ze was elke halfuur wakker huilend-instoppen etc na 10min weer soms hielp niks ze lag gewoon indd met open ogen en verzette zich tegen instoppen of stond in bed. We hebben 2mnd lang volgehouden niet laten huilen omdat ze trok op in bed huilde en viel steeds en stootte haar hoofd. We waten 20x per nacht wakker en rond 2-5 uur in eigen bed bij ons brengen konden we uitrusten. We hebben haar in de avond toen ze in bed ging om 19.30 was ze om 20.00 huilend wakker half uur laten huilen. Daarna gelijk heeft ze geslapen tot 08.00 zonder pip. Terwijl ervoor 20x keer wakker tussen 19.30-08.00. We mogen al 1.5 week genieten van ons nachtrust en alleen zijn in bed. Ze mag genieten van haar rust. We ging voor snelle optie gewoon laten huilen. We bleven wel aanwezig keken in kamer of naast stonden even maar geen aanraking of gepraat. En we begonnen haar op verschillende posities leggen en niet op alleen linkere zij want ze sliep gelijk en werd wakker op buik schrok en huilde. Er zijn ook mildere maar langere opties steeds verlengen huilmomenten. Ik zou zeggen lees boek over slapen van babys want wakker worden is volledig normaal elk persoon of kind wordt 5-8 keer wakker per nacht maar merk niks van. Baby die wakker wordt en huilt rust niet goed uit. Dat is belangrijk. En ook slapen bij ouders is niet goed zo blijven ze nog jaren in jullie bed. Veel babys 8-10 mnd beginnen met uittesten en nacht hoort daar ook bij. Als oortjes goed zijn dan lees wat over slapen van babys miss helpt dat
Laten huilen als ze in paniek zijn lijkt mij niet goed! Juist belangrijk om ze dan te troosten, zodat ze zich veilig voelen. Daar bereik je meer mee op de langere termijn lijkt mij.
Ja dat is wat wij ook denken, vandaar dat we haar niet willen laten huilen. Eventjes mag maar ik troost haar liever. Vannacht was weer drama. Ik hoop dat het een fase is weer overgaat maar er zit nu verre van verbetering in.
Vervelend en vermoeiend! Ben benieuwd wat de huisarts ervan zegt. Anders een zetpilletje geven voor de nacht? Als ze dan wel rustiger slaapt, weet je dat je het waarschijnlijk in de medische hoek moet zoeken. Sterkte ermee!
Ons dochtertje wordt 1 jan 10 maanden en wij hebben al een week of 3,4 precies hetzelfde! Overdag slaapt ze goed? S' avonds gaat ze meestal ook lief slapen en dan wordt ze na een paar uur wakker en is ze helemaal overstuur. Wil absoluut niet in haar eigen bed alleen tussen ons in. Daar eindigt ze nu dus al die weken. Ik weet bijna zeker dat het verlatingsangst is, dus ga haar zeker niet laten huilen. Hoop dat het een fase is...zal ooit wel weer een eind aan komen. Vermoeiend is het wel, je slaapt toch minder met z'n drieen in bed....
Hier ook vanaf dezelfde leeftijd hetzelfde probleem. Misschien toch een fase? Ik hoop dat er snel een eind aankomt * gaap * Sterkte!
Fijn dat jullie precies hetzelfde hebben.! Na ja niet fijn maar meer dat het dus inderdaad een fase lijkt. We zijn bij de HA geweest en ze heeft niks aan haar oortjes. Hij vindt wel dat we haar moeten laten huilen en dat ze nu verwent is. Ik blijf nog steeds erbij dat kinderen van deze leeftijd huilen omdat ze verdrietig zijn en dan getroost willen worden. Ze ligt nu weer heerlijk te slapen. Ik heb slaap zacht van Zwitsal gekocht, zal haar lekker in bad doen vanavond en dan weer een nieuwe poging 😄.
laten huilen is gewoon weg niet goed. je kind doet het niet expres. ze gaat slapen en word wakker jullie zijn er niet dus paniek. lastig echt wel maar later zul je er profijt van hebben dat ze het gelijk weten dat je echt wel terug komt. het is echt een fase van verlatings angst als je dan gaat laten huilen kan je kind echt emotioneel een duw krijgen en dat is gewoon weg niet handig als deze angst er al is
Hier begint ze er nu ook mee. Ze licht bij haar stiefzus op de kamer en als stiefzus er is, pak ik haar wel gelijk en leg ik haar tussen ons in. Als ze alleen op de kamer ligt, laat ik haar vaak wel even wat jengelen. Meestal valt ze dan wel weer in slaap. Pas als ze echt overstuur begint te raken, pak haar er wel uit om te troosten. Heeft ze het misschien ook koud in haar eigen bedje? Woensdag was het hier ook helemaal mis. Na een schone luier en haar temp op te nemen bleek ze het koud te hebben (36,2gr). Als ik haar nog wat warme melk geef, kruik en extra dekentje, gaat ze vaak ook wel weer op haar eigen bedje slapen.
heb even zo ongeveer alles gelezen maar kan het niet zijn dat ze aan het dromen is s nachts? overdag dromen ze niet zo veel dus slapen ze dan wel goed... ik denk dat je er iig weinig aan kunt doen en hopen dat ze snel weer lekker door gaan slapen. en anders lekker bij je nemen als ze dan wel willen slapen, kom je zelf ook nog aan wat nachtrust.