Hoi hoi, Als ik zo om me heen hoor en zie zal hij eigenlijk al bijna moeten kunnen lopen(klein beetje overdreven) maar mijn ventje van bijna 10 maanden kan nog niet eens goed zelfstandig zitten, je kan hem misschien een minuutje los houden maar als hij dan iets wil pakken valt hij om. Is dat niet een beetje laat? Kruipen doet hij ook niet, hij verplaatst zich rollend maar ik heb wel eens gehoord dat kruipen wel eens wordt overgeslagen. Verder is hij echt heel ondernemend en heeft dan wel 7 tanden maar maak me er soms toch een beetje druk om.
tja, geduld... Mijn dochter kan erg goed zitten, maar rollen? Wat is dat ? Een enkele keer heeft ze het gedaan. Van rug naar buik. En tot nog toe 1x terug, dus van buik naar rug. Ik hoop maar dat ze het gauw eens door heeft en ook dat je je kan verplaatsen als je ligt... Door te rollen of te tijgeren... Nu komt ze af en toe wel een beetje van haar plekje, maar dat is meer geluk dan wijsheid... Maar ik herken het hoor. Ik weet dat ik het de tijd moet geven. Het komt vanzelf, maarja, het is gewoon wel prettig als je kindje in elk geval met de 'gemiddelde' mee gaat....
Zou me niet al te druk gaan maken als ik jou was. Mijn zoon is nu bijna 10en half maand en kon niet fatsoenlijk kruipen. Ja, achteruit #-o. En zitten was meer hangen. Maar nou komt de bak. Binnen de tijd van 7dagen, hij kruipt staat, kan nu fatsoenlijk met losse handjes zitten en zegt mamma =D> . Binnen 7dagen. Das verbazingwekkend vind ik zelf. =D> =D> Dus net wat ik zeg, Maak je niet al te druk, het komt vanzelf hoor. Veel liefs Janna
Ik zou me niet druk maken hoor.... Kai kan dan wel goed zitten...maar rollen..hahaha....dacht je dat.....nou niet dus...kruipen zit er al helemaal niet in....Kai heeft trouwens ook 7 tandjes... Ieder kind doet het op zn eigen tempo....
Hier is het hetzelfde gegaan als bij Janna76... Jelle was 9 maanden en deed helemaal niks en ineens in een week tijd van liggen naar tijgeren, naar staan, naar langs de tafel lopen... ZItten kon hij ook ineens maar alleen als ik hem neerzette... Zelfstandig gaan zitten kon Jelle pas bij ruim 11 maanden... Met 14 maanden liep hij los... Alles bij elkaar nog best vlot, dus... Maak je niet te druk, het komt wel goed. Het ene kind is nu eenmaal vlotter dan het andere en voor het jaar lopen is heel erg vlot, hoor!
wat zegt het CB daarvan dan??? zolang zij niet verontrust zijn zou ik t ook niet zijn.. sommige kindjes zijn heel erg makkelijk...ik heb hele rappe kids (laatste wat minder) maar ook dat is net altijd even handig hoor..maar snap wel dat je je zo onderhand wat zorgen maakt.. ik zou gewoon het cb s vragen en als je daar geen bevredigend antwoord krijgt dan s een kinderarts.. puur voor je gemoedsrust..maar idd t kan heel snel gaan hoor.. Hier teigerde de jongste met 9 maanden alleen maar.. en ineens in een week.. ging ie kruipen en staan en lopen langs de bank....praten?? was dat?? mama, bah en da da (dag dag) mee rkomt er niet uit.. papa heeft ie nog nooit gezegd..en is al ruim een jaar.. maar ach. tis wel lekker stil zo...
Alle kindjes zijn anders.. Goeie kans dat jouw kindje straks met 13 maanden volledige volzinnen eruit gooit Nee, serieus. De ontwikkeling van kindjes verschilt. De één is bezig met motoriek, de andere met taalontwikkeling en relaties (bijvoorbeeld). Als kindjes zo'n jaar of 3 zijn dan zijn ze meestal allemaal wel een beetje op het zelfde punt gekomen. Alleen de weg die ze afgelegd hebben is anders! Het is prettig en makkelijk om een Volgenshetboekjebaby te hebben (die heb ik toevallig) maar laat je niet gek maken door de boekjes en gemiddelden... mensen zijn gelukkig verschillend. Als je je ECHT zorgen maakt dan moet je er een keertje mee naar de (huis)arts gaan maar goeie kans dat hij / zij ongeveer hetzelfde zal zeggen. Oja, hier zitten we al een tijdje te wachten op tandjes en ik geloof dat ik nu twee (!) witte puntjes in de onderkaak zie.. hèhè...
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had altijd zo iets van ik zie wel wanneer hij weer iets nieuws kan en alles op z´n tijd maar toch kijk ik dan wel eens naar andere kindjes van Ryan zijn leeftijd. Het is dan wel weer geruststellend dat zoals ik hier lees de ander dan weer later is met rollen of zelfs overslaan. En ik heb idd ook wel eens gehoord dat ze als ze rond 3 a 4 jaar zijn, de ontwikkeling een beetje gelijk loopt. 27 maart ben ik trouwens voor het laatst bij het CB geweest en die vrouw die hem weegt van te voren zei toen Ryan op de weegschaal zat van laat hem maar los dan zal je zien dat hij zijn evenwicht gaat zoeken omdat het een beetje wiebelt, en dat lukte wel ! De arts zei wel dat ik er mee kon oefenen maar ze gaf niet aan dat het laat was maar het is denk ik gewoon het vergelijken met andere wat ik niet moet doen.
mijn oudste ging ook niet zelf zitten met 10 mnd. heeft eigenlijk nooit gedaan opgegeven moment ging ie staan en vanuit staan zitten......bij zorgen kan je altijd ff afspraak bij kinder fysio maken....
Ieder kindje ontwikkelt zich gewoon anders, er bestaat geen 'standaard'kind . Ons zoontje kon al zelfstandig zitten met 6 maanden, maar rollen of kruipen, je moet het niet denken . Het is een bilschuivertje, maarja hij komt waar hij wil en dat is het belangrijkst he. En 7 tandjes?! Daar kan Thor alleen maar van dromen, hij heeft er nog geen één! Ochja, uiteindelijk gaan ze wel lopen, praten en weet ik veel en dan is er geen verschil meer tussen wie op 9 maanden liep en wie op 16 maanden bijvoorbeeld
Ik sluit me aan.. Dominique was met veel dingen vlot, maar kruipen heeft ze nooit gedaan en haar eerste tanden kreeg ze pas met 9 maanden! Komt echt wel goed, alles op z'n tijd!
Ik sluit mij aan bij anderen. Je hoeft je echt geen zorgen maken. Je zal zien dat hij van een op andere dag ineens van alles kan. Mijn zoontje was best vroeg met draaien. Toen dacht ik dat hij een snelle jelle was. Daarna deed kwam maanden helemaal niets bij. Met 6 maanden ging hij heel voorzichtig achteruit tijgeren, toen dacht ik dat vooruit tijgeren snel zal komen. Maar nee hoor, daar konden wij heel lang op wachten. Het leek alsof zijn ontwikkeling maandenlang stil stond ( ok, hij begon voorzichtig zitten), maar ineens met bijna 9 maanden van een op andere dag ging hij vooruit tijgeren en 2 dagen later ging hij kruipen, een dag later ging hij vanuit de kruipstand zitten en weer terug en een dag later stond hij recht in zijn bedje. In een week de tijd is hij ineens razendsnel gaan ontwikkelen, terwijl hij echt maanden niets deed. Dus nu loopt hij weer volgens het "boekje". Dus morgen kan het ineens anders zijn. Oh, maar daarentegen heeft hij maar een 1,5 tand Mijn neefje heeft nooit gekropen, die was een billenschuiver en hij liep pas met bijna 2. Maar nu is hij 3 en loopt hartstikke gelijk met het gemiddelde. Het zegt dus helemaal niks! Komt echt goed hoor.
Dat is nu ook bij Ryan een beetje het geval dat zijn ontwikkeling al maandenlang stil staat heb ik het idee. Ik heb alles al wel een beetje aangepast, zoals de stopcontacten beveiligd en de box en het bedje lager maar had eigenlijk het idee dat het nog helemaal niet nodig was. En idd rollend komt hij ook op de plek waar hij heen wilt hij vindt het erg leuk om aan de gordijnen te trekken, dan leg ik hem maar weer aan de andere kant van de kamer en voor je het weet ligt hij er toch weer. Ik moet maar gewoon nog even geduld hebben zie ik.
Mijn zoontje is bijna 13 maanden. Hij rolt (vanaf 7,5 maand), tijgert en kan zitten als ik hem neerzet (pas vanaf met 11 maand), maar goed kruipen, zelf gaan zitten en optrekken heeft hij nog geen zin in. Ik roep elke keer wel, ik maak me geen zorgen het komt vanzelf, maar ik vind het soms wel jammer, een vriendin van mij heeft een kindje van 3 maand jonger en die loopt al een beetje aan de hand. Ik weet dat hij misschien binnen de kortste keren ineens aan de tafel staat ofzo, maar het duurt soms zo lang haha. Verder kletst (brabbelt) hij wel heel veel en zegt een paar gerichte woordjes, dus dat zal hij wel sneller ontwikkelen.
Ons zoontje kon ook pas met 11 maanden zitten. Rollen was hij ook laat mee. Kruipen doet ie net een paar dagen... Lopen, staan? Dat gaat nog wel even duren. Wij zijn wel naar de kinderfysio gegaan. Onze kinderarts vond het niet zo nodig.Het cb zei: als jullie niet zelf al waren gegaan had ik je nu doorverwezen. En hij is nu 4 x geweest en kan nu dus ineens kruipen. Zelf gaan zitten kan hij wel, maar dat doet ie op een "vreemde" manier. hij kan vanuit lig in 1 x rechtop gaan zitten. Hij heeft hele goede buikspieren, dat wel Ik maak me niet zo zeer zorgen want ik weet dat ie pienter genoeg is en z'n fijne motoriek heel erg goed is. Maar hij raakte zelf gefrustreerd omdat hij dingen wil en niet kan.