Ik ben inmiddels 38 weken zwanger van onze 2e. We hebben een druk bedrijf aan huis(boerderij, koeien), waar man 7 dagen in de week zorg voor draagt(gelukkig wel met 2 andere fam. leden). We zitten midden in de bouw van een enorm grote nieuwe stal voor onze melkkoeien. Er moet nog veel afgewerkt worden, dus het duurt sowieso nog wel een dikke maand of anderhalf voor de koeien kunnen verhuizen(als het niet tegen gaat zitten). We wisten dit allemaal van te voren omdat zwangerschap parallel loopt aan de bouw vd stal. Maar mijn man heeft het drie dubbel zo druk dus, omdat we ook vee op andere locaties heeft staan waar hij bijna dagelijks heen moet. Dit kost veel tijd en veel energie. Onze enige "vrije" dag is de zondagmiddag(mits hij niet naar 1 vd locaties moet om te voeren....). Ook hebben wij een temperamentvolle peuterdochter van ruim 3,5 die erg gevoelig is voor veranderingen en helemaal dol kan worden als er dagen zijn dat alles anders loopt dan anders. Ik weet dus ook niet hoe ze reageert op de baby straks, of ze jaloers word, dwars gaat liggen, of helemaal verliefd is. Hoe het schip ook strand, we zullen allemaal weer moeten wennen aan de nieuwe situatie, en omdat ik degene ben die het meest met de kids alleen is wil ik zelf ook rust hebben om aan ons nieuwe leven te wennen. Door al deze omstandigheden was het mijn idee om een kraamborrel te organiseren na een week of 6 na de geboorte(mocht alles voorspoedig verlopen natuurlijk). Gelijk alles en iedereen tegelijk en klaar. Geen maanden lang elk weekend bezoek(waar we dus geen tijd en vooral geen energie voor hebben). Ik vind het belangrijk dat we de weinige tijd die we als gezin hebben, ook aan elkaar en aan het wennen kunnen besteden. Met de kraamzorg hebben we in ieder geval al afgesproken dat in de kraamweek alleen naaste fam. welkom is(mijn broer/schoonzus, opa's en oma's, overgrootoma). Evt. onze naaste buren waar we heel goed contact mee hebben zijn welkom of even een beschuitje te eten. Voor de rest wil ik de kraamweek volledig in het teken van ons gezin hebben, zeker voor de rust van onze dochter. Maar nu begin ik dus te twijfelen over die kraamborrel...ik ben bang dat mensen niet het geduld hebben om te wachten en daarbij; het zijn zoveel mensen die we uitnodigen, die mensen hebben we niet eens allemaal op kraamvisite gehad bij onze dochter! Zie er dus tegenop. Maar ellenlang kraamvisite houden heb ik ook geen zin in! heb dit nog niet aangekaart bij mijn man, die zal wel denken; wat wil je nou??? Hij was geen voorstander van een kraamborrel namelijk... Ik zit nu te denken om een briefje bij de kaart te doen waarin we duidelijk aangeven dat kraambezoek welkom is, maar heel beperkt en in goed overleg met ons. Ik hoop dat de meeste mensen hiervoor respect hebben en het geduld kunnen opbrengen om gewoon op hun beurt te wachten. We hebben overigens bij dochter niet eens mega veel bezoek gehad, maar ik vond het doodvermoeiend, zeker omdat ik óók degene was die weer boodschappen in huis moest halen, het huis enigszins aan kant moest maken en gevoel had alsmaar te entertainen, terwijl ik doodmoe was vh zorgen voor onze toen al temperamentvolle dochter. Hoe zouden jullie dit oplossen? helemaal geen kraamvisite vind ik ook niet leuk! Hebben jullie mss ideeën voor een tekst op het geboortekaartje o.i.d.?? Ojaaaa, last but not least; als onze nieuwe stal klaar is, zullen er ook veel mensen zijn die willen komen, zit je eigenlijk met dubbel visite, en waar komen ze dan voor, voor de stal of voor de baby?? We dachten ook nog aan een feestje in een tent op ons erf, open huis voor de stal en babyborrel tegelijk, maar we weten helemaal niet wanneer de stal klaar is, het loopt namelijk behoorlijk uit. Je kan mensen toch niet nog 2 á 3 maanden laten wachten tot het feestje??? komen ze alsnog allemaal voor die tijd aan de deur....
Ik zou gewoon kraamvisite doen. Misschien op het kaartje of een briefje erin dat gezien de drukte in jullie gezin bezoek in overleg is en niet te lang. Als je bezoek dan wel heel leuk is kan je altijd vragen of ze wat langer willen blijven.
Bij je dochter hebben jullie niet veel kraambezoek gehad verwacht je dat nu dan wel? Wat je kan doen is boodschappen bij ah of jumbo of picnic bestellen en laten bezorgen zou ik dan doen voor je bevalling inclusief voorraad voor visite. Zelf zou ik in de kraamtijd het bezoek doen dan heb je waarschijnlijk nog kraamzorg en als je dan elke dag 1/2 mensen/gezinnen krijgt heb je wel nog hulp. En dan misschien als je man vrij is het gewoon jullie gezinsdag is. Succes! Als je heeeeeel veel mensen zou verwachten is een dag na 4/6 wkn ook een idee.
Ik zou een kraamborrel doen met een briefje in het geboortekaartje, want zo te lezen hebben jullie weinig tijd voor rust. Naaste familie en beste vrienden komen toch wel tussendoor. Ik doe een paar kraammiddagen thuis (heb helaas geen grote woonkamer) voor de grote familie van mijn man en mijn ooms en tantes (zit niet te wachten op wekenlang visite van hun) en bij de rest doe ik geen briefje, want die komen toch gewoon tussendoor. Ik heb er dan wel een zinnetje bij gezet: ,,om de rust voor *naam dochter en baby* te bewaren willen wij jullie uitnodigen voor een kraammiddag" ... In de hoop dat mensen het begrijpen en niet eerder komen (zoals de vorige x een tante dan toch irritant eerder komt, dan denk ik we houden toch niet voor niets een kraamfeest) Jullie kunnen ook een soort zinnetje erbij zetten ivm werkdrukte houden wij een kraamborrel. Dan snapt iedereen dat ze niet zomaar langs kunnen komen.
Waarom nodig je voor de kraamborrel mensen uit die bij je oudste ook niet geweest zijn? Ik zou beginnen die uitnodigingen te schrappen. Verder zou je de borrel wat naar achteren kunnen schuiven, zodat er al wat meer rust in de tent is. Twee maanden later is ook prima. Ik kan me voorstellen dat er misschien mensen zijn die je niet zo lang wilt laten wachten. Maar dat zijn dan toch mensen waar je een hechte band mee hebt. Die begrijpen dat je huis niet tiptop is en dat je man aan het werk is. Laat bijvoorbeeld je vriendinnen lekker op een middag komen als je man niet thuis is. Dat scheelt alweer een zondagmiddag. Maak je dan niet te druk qua boodschappen. Meer dan beschuit met muisjes en koffie / thee (eventueel fris) hoef je niet te hebben. Dat kun je vooraf al groot inslaan, eventueel een keer laten bezorgen. Ik heb trouwens een paar van mijn vriendinnen (afzonderlijk) 'uitgenodigd' voor een kraamlunch. Zij namen dan zelf lekkere broodjes mee. En verwachten niet dat ik voor hun opgetut en gepoetst met rode loper klaar zat. Dus als ik met de baby bezig was, entertainden ze de oudste even. Of zaten even met de baby te tutten terwijl ik genoot van de vrijheid om -doe eens wild- naar de wc te gaan zonder gespannen te zitten luisteren of er iemand huilde. En na een uurtje gingen ze weer weg. Nadat ze hadden geholpen de tafel af te ruimen. Echt superrelaxed voor mij een daardoor ook gewoon gezellig. Ik heb dit met drie vriendinnen zo gedaan en alleen maar positieve reacties gehad. Sterke nog: mijn schoonzus en mijn moeder (die de baby natuurlijk al tig keer gezien hadden) vonden het zo leuk dat ze zelf ook nog spontaan langskwamen met een lekkere lunch.
inderdaad ik zou ook een kraamborrel doen wij zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje als jij. wij hebben besloten alleen naaste familie en vrienden op kraambezoek. dat zijn eigenlijk ook mensen die mij helpen en boodschappen etc kunnen doen voor mij. mijn man heeft daar echt geen tijd voor. bij ons is het vrij gebruikelijk dat je een kraamborrel doet na ongeveer 2 a 3 maanden meestal net voordat je verlof afloopt en wij nodigen alleen die mensen uit die ook een geboortekaartje krijgen en dat is ongeveer 50 man. misschien kun je het zelfs heel goed combineren met het openen van de schuur. wanneer je veel mensen hebt op een kraamborrel komt ook iedereen voor de gezelligheid en de borrel en de kleine wordt er even bijgehaald maar iedereen snapt dat ze niet de uk kunnen vast houden etc. voor ons is dit de eerste maar heb het bij meerdere vrienden zo gezien en ik vind het een goed idee. meestal willen dames wel eerder komen etc maar die nodig je dan toch uit om 10 uur met de koffie gegarandeerd dat ze om 11 uur weer weg zijn en je hebt eigenlijk niet echt meer boodschappen etc nodig.
Mijn ervaring is dat er bij een 2e of volgende kind veel minder mensen komen. Daarnaast kost het goed organiseren van zo'n feest veel tijd en energie. Juist als je een feest geeft komen er meer mensen. Of grotere groepen die normaal alleen een afvaardiging sturen (denk aan collega's of sportteam ). Daarnaast voorkom je met een feest niet bezoek dat direct komt uit de naaste omgeving en mensen die niet kunnen en een aparte afspraak maken. Als er de vorige keer niet veel waren. Zou ik er nu vanuit gaan dat er zeker minder komen. Daarnaast op het kaartje dat ze moeten bellen. Afspraken over hoe lang en wanneer maak je vervolgens telefonisch. Geen foute toevoeging aan het kaartje. Staat niet leuk voor jullie kindje. Boodschappen inderdaad laten bezorgen en heb je de mogelijkheid voor een schoonmaakster de eerste periode? ?
Wij hebben wel een kraamborrel gedaan want ik had zo geen zin in kraamvisite. Op een aantal familieleden na die wel eerder kwamen kijken, mocht de rest fijn tot de kraamborrel wachten. Graag of helemaal niet. Uiteindelijk is iedereen die we hadden uitgenodigd netjes op de borrel komen opdagen en na een leuke middag te hebben gehad was ik er in een keer vanaf. Heeft mij heel veel rust en tijd met mijn gezin gegeven. Geen spijt van gehad!
We houden een kraamfeest in combi met onze nieuwe stal. Kan zelfs onder de overkapping vd stal, dus we huren catering voor koffie en een borrel, geen zooi in huis. We nodig fam., vrienden en buren uit, gelijk alles in 1x. Kunnen ze meteen de stal zien, want anders krijg je daar ook elke keer apart visite voor(wat weer in je huis gaat zitten koffie drinken). We wachten eerst de geboorte en ons herstel af, dan gaan we de catering regelen, week of 6 later verwachten we het feest te kunnen houden. We doen bij de geboorte kaartjes een aparte uitnodiging voor het kraamfeest en zetten op het kaartje zelf ook een tekst dat wij liever geen apart kraambezoek willen hebben. Alleen naaste fam. mogen vlak na de geboorte komen, opa's oma's, broer, schoonzus. Ik heb het goed met mijn man besproken, en dat luchtte al op, ook om zijn ideeën er over te horen. Heb er nu ook wel weer zin in, ben trots op onze nieuwe stal, en straks hebben we er ook nog een kindje bij. Tijd voor een gezellig feestje dus!