Wel of geen kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liesje76, 3 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

heb het opgezocht en je krijgt vergoeding van de wettelijke eigen bijdrage. kortom, de kraamzorg kost jou niks

2. augustus

augustus Niet meer actief

Ohw ik heb net even gekeken in de polis voorwaarde en daar staat dat ik mijn eigen bijdrage moet betalen..

Ach we zien het wel. Krijg iig 44 uur kraamzorg..

3. ProudMum

als je alleen basis bent verzeker wel. maar omdat je pakket extra hebt word van daat uit je eigen bijdrage vergoed.

4. augustus

Ohw dat zou mooi zijn zeg!

5. augustus

Ik zie het nu, ik lees het fout *oeps* in de polisvoorwaarden van avero

6. ProudMum

heb je nog geen kraamhulp geregeld dan?

7. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Als je het aanvraagd... maar je topic ging erover dat je wilde weigeren... of had je het al aangevraagd dan? En zonder kraamzorg ook geen kraampakket... die moet je dan zelf kopen.

De kraamzorg assisteert in ieder geval de VK tijdens de bevalling.

8. augustus

Jaa allang kraamzorg geregeld..

Ik gaf in het begin alleen aan dat onze Vk het verplicht, de kraamzorg.

9. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik denk dat ze ook wel 'genoegen' zullen nemen met een moeder-en-kind hulp. Die komt 1 of 2 keer per dag een uurtje, en kijkt of alles goed is met moeder en kind. Het is aanmerkelijk goedkoper dan een kraamhulp voor 44 uur.
    Dat heb ik zelf ook gehad met de eerste twee, voor de rest wou m'n moeder ons toen graag de hele week helpen, met als professionele hulp die moeder-en-kind hulp.

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Oja, bij m'n zwager en schoonzus kregen ze destijds hun vijfde kind, en zij dachten dat ze het wel zonder kraamhulp afkonden. Bovendien houden ze niet van 'pottenkijkers', kregen we het idee.
    M'n zwager had een week vrij genomen van z'n werk en liep af en aan met koffie en beschuiten, moest wassen, de andere kids verzorgen, eten koken... 's nachts eruit voor het kindje...
    Na die week was m'n schoonzus wel weer aardig uitgerust, maar m'n zwager zag er niet uit, zou haast overspannen zijn! :confused:

11. Kimmies

Kimmies Actief lid

9 mrt 2007
    205
    0
    0
    Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik toch echt voor kraamzorg zou kiezen. (helemaal als het de eerste is)
    Tis toch makkelijker om tegen zo iemand te iets te zeggen als je het wel of niet eens bent met iets.
    Verder vind ik het wel lekker dat ik (vooral die eerste dagen) lekker met mijn mannetje en mijn spruit ben, zonder dat je daar allerlei familie en bekende direct bij hebt.

Bovendien heb ik nog nooit iets gehoord over eigen bijdrage. Misschien dat het komt dat ik een brede aanvullende verzekering heb (?)

12. mamain2008

mamain2008 Actief lid

16 okt 2007
    401
    0
    0
    wat ouden jullie doen?

ik heb al een bevalling gehad. Helaas ging dat niet volgens plan en is het met een spoedks te wereld gekomen. Ih heb dus 5 dagen nog in het ziekenhuis gelegen.. Dan ook met begeleiding van de zusters..

5e dag naar huis. kraamhulp komt ook..
    maar..
    doet echt niets in huis!ze heeft gewoon gezeten. alleen uitgelegd hoe ik de kleine in bad moest doen. thats it! mijn man was toen ook thuis, die had vakntie opgnomen. maar ipv dat zij voor ons en de visitie zorgt, deed mijn man dat maar.. er zat echt geen initiatief in..
    mijn man moest zelfs maar broodjes voor haar gaan smeren. anders aten we allemaal niets...
    8 dagen lang heb ik het idee gehad dat ik haar moest entertainen... we zaten gewoon op de bank. ik voelde me helemaal niet op mijn gemak.. ze zat daar maar.. en ik heb er geen melding van gemaakt omdat ik dacht dat dat zo hoorde ?

maar goed..

nu wil mijn man bij de 2e weer vakantie opnemen..
    en ik heb zoiets van: ik wil geen kraamhulp meer..
    wat heb ik eraan?moet er ook nog een eigen bijdrage voor betalen..

nu zei mijn vk dat het wel verplicht is..

maar dan ben ik 5 dagen in het zh (grote kans op weer ks)
    en bij thuiskomst weer een vreemde in huis wat ik neit eens wil.. ook omdat het de 2e is.. dus weet wel hoe ik het in bad meot doen etc..

dan ben ik 5 dagen + 8 dagen kwijt...
    maar ik vind die 5 dagen in het zh wel voldoende begeleidng etc voor zover dat nog nodig is..

ik weet gewoon dat als ik een kraamhulp in huis heb ik nof minder tot mijn rust kom dat alleen mijn man mij helt..
    en als ik uit t zh kom kan ik natuurlijk ook al veel zelf...

maar mijn vragen aan jullie:
    zouden jullie alsnog 13 kwijt willen zijn? (5 is toch wel voldoende?)

en het is toch niet verplicht? ik bedoel:
    ik beval niet thuis, ik sta na 36 weken onder controle gyn...

dus wie weet t?

13. mamain2008

mamain2008 Actief lid

16 okt 2007
    401
    0
    0
    wat ouden jullie doen?

ik heb al een bevalling gehad. Helaas ging dat niet volgens plan en is het met een spoedks te wereld gekomen. Ih heb dus 5 dagen nog in het ziekenhuis gelegen.. Dan ook met begeleiding van de zusters..

5e dag naar huis. kraamhulp komt ook..
    maar..
    doet echt niets in huis!ze heeft gewoon gezeten. alleen uitgelegd hoe ik de kleine in bad moest doen. thats it! mijn man was toen ook thuis, die had vakntie opgnomen. maar ipv dat zij voor ons en de visitie zorgt, deed mijn man dat maar.. er zat echt geen initiatief in..
    mijn man moest zelfs maar broodjes voor haar gaan smeren. anders aten we allemaal niets...
    8 dagen lang heb ik het idee gehad dat ik haar moest entertainen... we zaten gewoon op de bank. ik voelde me helemaal niet op mijn gemak.. ze zat daar maar.. en ik heb er geen melding van gemaakt omdat ik dacht dat dat zo hoorde ?

maar goed..

nu wil mijn man bij de 2e weer vakantie opnemen..
    en ik heb zoiets van: ik wil geen kraamhulp meer..
    wat heb ik eraan?moet er ook nog een eigen bijdrage voor betalen..

nu zei mijn vk dat het wel verplicht is..

maar dan ben ik 5 dagen in het zh (grote kans op weer ks)
    en bij thuiskomst weer een vreemde in huis wat ik neit eens wil.. ook omdat het de 2e is.. dus weet wel hoe ik het in bad meot doen etc..

dan ben ik 5 dagen + 8 dagen kwijt...
    maar ik vind die 5 dagen in het zh wel voldoende begeleidng etc voor zover dat nog nodig is..

ik weet gewoon dat als ik een kraamhulp in huis heb ik nof minder tot mijn rust kom dat alleen mijn man mij helt..
    en als ik uit t zh kom kan ik natuurlijk ook al veel zelf...

maar mijn vragen aan jullie:
    zouden jullie alsnog 13 kwijt willen zijn? (5 is toch wel voldoende?)

en het is toch niet verplicht? ik bedoel:
    ik beval niet thuis, ik sta na 36 weken onder controle gyn...

dus wie weet t?

14. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik zou het wel doen hoor, al is het maar 2 uur per dag ofzo, het is wel prettig dat een objectief persoon in je kraamtijd dingen waarneemt. Maar je moet vooral doen wat jijzelf prettig vindt!

15. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    ik heb het vanmorgen aan mijn vk gevraagd maar het is wel min of meer verplicht omdat zij ook assisteert met de bevalling of thuis of in het zh
    maar dan kan je ook gewoon de minimale 24 uur nemen als je verder genoeg zorg krijg van je familie

16. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Vraag eens na of dat de bedoeling was, dat ze op de bank ging zitten.
    En of je nu iemand kan krijgen die wel de armen uit de mouwen steekt.

17. ProudMum

ik zou het ook doen. mocht je niet tevreden zijn kan je het doorgeven aan haar leidinggevende. die bellen toch ook of alles naar wens is? Staat namelijk wel in mijn papieren

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou het toch doen en inderdaad goede afspraken maken. Je had vorige keer echt een klacht mogen indienen, maar ik kan me voorstellen dat je daar op dat moment geen tijd en zin in/voor had. Dit is je 2e bevalling, dus je staat misschien iets sterker in je schoenen, zie je na 1 dag dat het niet bevalt dan kun je altijd zeggen, laat maar! of juist bellen voor een ander! Jammer dat jullie dat de eerste keer niet gedaan hebben! Want nu zit je met zo'n rot ervaring terwijl het helemaal niet zo hoort te zijn!

19. mamain2008

mamain2008 Actief lid

16 okt 2007
    401
    0
    0
    maar jullie zouden het toch doen?

ondanks dat ik dan al 5 dagen zorg heb gehad in het ziekenhuis?

kom ik eindelijk thuis...
    heb ik eigenlijk nog gene rust..
    dat is mijn idee..

ik wil het niet..
    want ik heb haar helemaal niet nodig.
    mijn man is er om mij te verzorgen. en verder als er eits is kan ik altijd naar de ha..
    en de vk heeft de hechtingen toen ook verwijderd...

de kraamhulp hoeft neit bij de bevalling aanwezig te zijn omdat ik een ks krijg..
    en de dagen erna in het zh heb ik de zusters..
    en als ik thuis kom wil ik graag 'thuiskomen' lekker met mijn gezinnetje...
    dan heb ik al genoeg drukte gehad in het zh ljkt mij..

maar eht is dus NIET VERPLICHT?

20. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    Gezelligste stadje i
    Waarom informeer je niet eens naar moeder-en-kind hulp dan?
    Die komen de eerste dagen 2x (een uurtje ongeveer) je kunt ze vragen stellen, ze helpt jou en je baby, maar niet in de huishouding, maar dat heb je ook niet nodig, zeg je zelf.
    Na 3 dagen komt ze vaak nog maar 1 keer, omdat 2x dan niet meer nodig is. En je kunt gewoon afspreken hoelang je het nodig vind, bv 5 dagen of 7 of 8, net wat je prettig vind of nodig acht.

Deel Deze Pagina