Tis gewoon verstandig dat je dat doet. Het zijn profs...ze hebben er voor geleerd. (wil je omgeving echt niet afkraaken..) Ze houden jou en kindje goed in de gaten...weten waar ze op moeten letten. En jullie, ouders zullen soms wel dingen vergeten qua verzorging omda er zoveel met je gebeurt ...volgens mij is die 24 uur naar wens in te vullen.
Hier staat wat Kraamzorg doet voor controle's: http://www.kraamzorg.nl/index.php?ws_id ... _id=555239 Bij de moeder: Baarmoederstand Vloeien Perineum en hechtingen Borsten Temperatuur en polsslag Urine en ontlasting Opstaan Bij de baby: Kreunen Temperatuur Voeding Spugen Urine Ontlasting Gewicht Navelstompje Ademhaling Kleur Kraamzorg Iedere kraamvrouw in Nederland heeft recht op kraamzorg. Het minimum aantal uur waarop recht bestaat is 24 uur, te verdelen over 8 dagen. Het kraamcentrum bepaalt de noodzakelijke kraamzorg. De kraamzorg wordt geïndiceerd volgens het landelijk indicatie protocol (LIP). Wilt u hier meer over weten bezoek dan de site http://www.kraamzorg.saysay.nl/ . Wat je het beste kunt doen is overleg plegen met zowel je VK als het kraamzorg bureau.
Ik heb de kraamhulp na 3 dagen naar huis gestuurd. Ik had hulp van mijn partner, die 3 weken thuis was, zijn moeder deed hier de huishoudelijke dingen, en ja wat deed de kraamhulp ook al weer :-k . Mijn tempraturen, de kleine tempraturen, BM hoogte voelen, thats it. Oja en vertellen hoe alles moet. Aangezien ik 4 kinderen heb, en zij 19 was en geen kinderen had, was ik daar dus niet echt van onder de indruk Na 3 dagen aangegeven dat ik het wel goed vond zo. De kraam vond dat eigenlijk ook wel. Die verveelde zich te pletter Dussss, en ja, nu komt er weer een kleine, en ik denk dat ik toch maar weer kraamhulp neem. Ik kan altijd zeggen: Nee, nu niet meer doei! Mamain2008, als je het niet ziet zitten, dan moet je het niet doen. Maar onthoud dat je ook gewoon na een paar dagen kan zeggen: Nu is het genoeg geweest!
@Mamain, volgens mij heb jij toen gewoon een waardeloze kraamhulp getroffen. Ik zag er van tevoren ook tegenop om een vreemde in huis te hebben, maar wat was ik blij met onze kraamverzorgster! Ze was ook jong, 24, maar had zelf ook een kind, ze heeft ons heel veel geleerd en deed werkelijk alles in huis. Ook dingen die ze helemaal niet hoefde te doen, maar ze had een hekel aan stilzitten. Mijn badkamer glom als een spiegeltje. Bovendien, ik zou niet echt een vriendin of zus naar bijv. naar mijn hechtingen willen laten kijken. A) sorry, maar dat is me iets te intiem en B) ze weten waarschijnlijk niet eens waar ze op moeten letten. En hetzelfde geldt voor de baby, zij heeft daar gewoon veel meer ervaring mee met de verzorging en waar je op moet letten. Als je echt geen kraamhulp wilt, zou ik in ieder geval die moeder en kind zorg nemen.
Ik wil juist wel kraamhulp. Het lijkt me vreselijk om in die periode mijn schoonmoeder veel in huis te hebben. Ben toch al bang dat die veel te veel gaat komen dan. Heb dan liever een "vreemde" als die adviezen geeft zal ik dat volgens mij veel eerder accepteren. Bij mijn schoonmoeder zal ik het veel eerder bemoeizucht vinden. Denk alleen wel dat ik de kraamzorg op een gegeven moment beu zal zijn, ben aanvullend verzekerd en heb recht op 64 uur kraamzorg zonder eigen bijdrage.
Ik ben zelf ook niet echt dol op dingen als kraamhulp en consultatiebureau, maar ergens is het wel goed dat ze er zijn. Ik vind het moeilijk om de touwtjes uit handen te geven, maar ik moet zeggen dat we een geweldige kraamhulp hebben gehad. Onze dochter is met een spoedkeizersnede gehaald, heeft een 5 dagen op de kinderafdeling gelegen, heb haar nog een dagje bij me op de afdeling gehad en toen mochten we naar huis. We hebben nog 3 halve dagen kraamhulp gehad en deze dame heeft heel veel uitgelegd, wat kleine huishoudelijke klusjes gedaan en geholpen met onze dochter. Ik kan me voorstellen dat je niet direct staat te springen om hulp vanwege de voor jou bijkomende kosten, maar wellicht is het het overwegen waard om of een ander pakket te nemen of om over te stappen naar een andere ziektekostenverzekeraar die dat soort dingen waarschijnlijk ook nog tegen een voordeliger tarief wel vergoedt.
maar zo intiem is het toch niet om een buikhechting te laten zien (ks?) en mijn man is dan wel thuis. het gaat dan niet zoweer om de medische zorg, maar meer de zorg in het algemeen. in huis.. dat doet mijn man nu al heel netjes.. vandaar.. en ik heb dan 5 dagen in het zh gelegen waar ik ook wel toezicht krijg.. vandaar dat ik het nut er niet van inzie, om na die 'kritische' dagen nog een keer kraamhulp te nemen.. vandaar.. maar ik denk dat ik me gewoon aanmled. en wat iemand ook aangaf. is het neits dan bel ik op en geef ik aan dat t voor mij niet meer hoeft.. wat ik nu eigenlijk al wweet.. maar goed.. we zullen zien wat voor 1 ze nu sturen