Gen contractverlenging en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Bloemetje45, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloemetje45

Bloemetje45 Actief lid

21 jul 2014
    220
    74
    28
    Hallo,

Ik zat nog in mijn proeftijd en heb te horen gekregen dat het niet verlengt word.
    Nu zit ik in de stress , ook omdat ik zwanger ben, werkgever weet dit nog niet.
    Doordat m'n gesprek later was gepland dan de proeftijd maand, is er een extra maand opzegtermijn gegeven.
    Ik merk nu al dat ik niet meer fijn naar het werk ga, plus dat ik iedere dag hoofdpijnen en slecht slaap.
    Nu heb ik de keuze gekregen of doorgaan tot betreffende maand of eerder stoppen.
    Heb ik dan wel recht op ww? Of zou ik de ziektewet in kunnen?
    Graag hoor ik van u.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloemetje45,

Wat naar dat je contract niet verlengd wordt. Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering wanneer je eerder zou stoppen met werken.

Neem je zelf ontslag tijdens je proeftijd? Je hebt dan in de regel geen recht op een WW-uitkering. Je zou je recht op WW kunnen behouden wanneer een arts jou geadviseerd heeft ontslag te nemen vanwege gezondheidsredenen. Omdat je werkgever niet weet dat je zwanger bent kan hij daar nog geen rekening mee houden.

Je geeft aan voor een keuze te staan. Wanneer je volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt heb je recht op WW. Echter zeg je ziek te zijn.

Ik raad je aan uit te kijken met zelf ontslag nemen. Wanneer je niet in staat bent om te werken meld je jezelf ziek bij je werkgever. Hebben jouw klachten te maken met je zwangerschap? Je werkgever kan voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Zijn jouw klachten niet zwangerschapsgerelateerd? Je werkgever betaalt jouw loon door tot einde van jouw proeftijd en meldt jou vervolgens ziek uit dienst bij UWV.

Actuele informatie over ziek zijn bij een werkgever vind je hier.

Ik wens je heel veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Bloemetje45

Bloemetje45 Actief lid

21 jul 2014
    220
    74
    28
    Bedankt voor u snelle reactie.
    De klachten die ik nu heb komen voort uit stress, qua zwangerschapsklachten heb ik alleen last van erge vermoeidheid.
    Het contract word zoiezo niet verlengt, zij geven mij de keus door te gaan tot de betreffende maand of eerder te stoppen.
    Ik ga met een rot gevoel er heen, en kom chagrijnig thuis en met hoofdpijn.
    Zelf eerder stoppen gaat niet op als ik u reactie zo zie.
    Maar zijn de klachten voldoende om de ziektewet in te gaan?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Bloemetje45,

Lastige situatie. Martijn heeft je al uitgelegd dat de kans bestaat dat je geen uitkering krijgt wanneer je zelf beslist eerder te stoppen met werken. Dit kan dus anders zijn wanneer je arts je adviseert eerder te stoppen met werken vanwege je gezondheid.

Wanneer je overweegt jezelf ziek te melden bij de werkgever dan is de vraag of je echt ziek bent. Het kan ook zijn dat je vooral heel erg baalt dat jouw contract niet verlengd wordt. Je vermoeidheidsklachten door je zwangerschap kunnen hierbij natuurlijk ook meespelen. Wanneer je jezelf ziek meldt bij je werkgever, zal gekeken worden of je klachten reden zijn om ziek thuis te blijven. Ik ben geen arts dus kan daar niks over zeggen. Op het moment dat je nog bij je werkgever in dienst bent, is dat iets tussen jou en je werkgever. De werkgever kan een Arbodienst inschakelen voor medisch onderzoek.

Wanneer je nog ziek bent op het moment dat je uit dienst gaat, moet je werkgever je bij UWV ziek uit dienst melden. UWV neemt dan de aanvraag voor de Ziektewet-uitkering in behandeling. Binnen vier weken beoordeelt UWV of je met jouw klachten in de Ziektewet kunt komen.

Ik wens je sterkte met deze lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina