Tips mbt slapen in de avond

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door yossie, 27 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Mijn kleine vent heeft sinds een week of 4 een probleem. Rond 19.00/19.30 gaat hij naar bed en gaat lief slapen. Maar hij wordt bijna iedere avond na 3 kwartier tot 1,5 uur slapen wakker. Dit begint vaak met jengelen, soms valt hij dan binnen enkele minuten weer in slaap. Maar anders wordt het harder en gaan wij troosten, maar dan raakt hij echt kompleet overstuur. Minimaal 3 avonden in de week is dit zo, nog 2 waarbij hij wel gewoon slaapt en nog 2 waarbij hij maar even jengelt.

Maar niets helpt. We hebben al vanalles geprobeerd, in bed troosten, speen (maar die wil hij nooit), muziekje aan, zingen, uit bed halen etc. Dit alles werkt maar voor even, hij is dan even stil om vervolgens net zo hard weer te huilen. Als we er bij blijven zitten of hem in onze armen nemen huilt hij minder, hij is dan periodes stil om weer even te huilen etc. Maar in slaap vallen doet hij niet. Als we trouwens om de paar minuten gaan kijken gaat hij alleen maar harder krijsen.

Het enige wat lijkt te helpen is hem even laten spelen, hij vermaakt zich dan prima een paar uur:( in de box. Hoewel hij zichtbaar moe is. Als ik hem daarna weer naar bed breng protesteert hij vaak wel even, maar slaapt dan vervolgens wel. Gevolg hiervan is wel dat hij maar 10 uur per dag slaapt, terwijl hij normaal gesproken toch een uur of 13/14 slaapt. En dan ben ik weer bang voor een overprikkeld oververmoeid kind (heeft de kleine de 1e maanden gehad, dat was echt geen pretje). En het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat hij vanaf een uurtje of 8/9 tot een uurtje of 10/11 nog speelt, het is dan slaaptijd.

Het maakt overigens ook niet uit wat voor dag de kleine heeft gehad, een drukke of rustige, er is geen pijl op te trekken of hij wakker wordt. Als hij overdag weinig heeft geslapen (bijvoorbeeld dagje KDV) is de kans overigens wel groter dat we hem niet meer horen. Maar ook op dagen dat hij goed slaapt kan het gewoon zo zijn dat hij in de avond slaapt.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik krijg zelf sterk het vermoeden dat hij gewoon graag wil spelen, ookal is hij moe.

En heeft iemand tips hiervoor? Ik wil hem er natuurlijk niet aan laten wennen dat wanneer hij krijst hij even mag spelen.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Pff, lastig...omdat je zegt dat het niet duidelijk is wanneer hij goed/slecht slaapt...

Uit bed halen zou ik niet doen, dan leert hij inderdaad aan dat hij bij huilen uit bed mag ed. Ik zou proberen hem in ieder geval in bed te houden.

Ik weet niet of hij in bed iets heeft om mee te spelen? Ondanks dat een bed is om in te slapen, kan het soms helpen als een kind in bed nog eventjes een beetje kan rommelen met een speeltje voordat hij/zij in slaap valt of als hij/zij wakker wordt.

Of misschien iets langer naar bed brengen? Zodat hij echt moe is? Geen idee of dat werkt, hoor, maar het is het proberen waard.

Het om de paar minuten gaan kijken kan natuurlijk ook nog een kwestie van wennen zijn. Hij is gewend dat jullie hem uit bed halen, dus op zich logisch dat hij steeds harder gaat krijsen als je dat niet doet. Hij zal daar dan aan moeten wennen en best kans dat hij na een paar dagen begrijpt dat het geen zin heeft en dat het dan minder wordt.

En het kan ook nog een fase zijn...die vanzelf weer voorbij gaat...

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoeveel slaapt hij nog overdag? Want mij lijkt het dat hij 's avonds niet moe genoeg is, eventueel een dutje of een uurtje minder kan slapen overdag? Hij maakt het dutje begin van de avond tegen de ergste slaap en is dan wakker. Stel dat hij bv nog 2 dutjes doet overdag, of 1 dutje van 3 uur, dan zou ik eens proberen dat in te perken. En inderdaad, lastig, zelf zou ik ook proberen boven te blijven, niet gezellig dat er steeds 1 van jullie met de baby boven zit maar mee naar benenden om te spelen geeft misschien wel de verkeerde boodschap. Hoewel, als mn dochter 's avonds niet wil slapen, ik ze ook mee naar beneden neem en ze soort van negeer als ik nog vaatwasser in moet ruimen enzo.

4. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Pfff.

Bedankt voor het meedenken. Helaas nog steeds vaak wakker in de avond. Vandaag ook weer, hoewel hij op het KDV maar 50min geslapen heeft op de hele dag (das normaal voor hem op een KDV dag)...

Ik weet het echt niet meer, vooral omdat we hem niet in bed kunnen troosten, hij wordt dan niet rustig. Ik zit er zelfs aan te denken om hem eens te laten huilen, maar dat kan ik echt niet en is natuurlijk ook niet nodig. Maar hoe moet ik hem anders laten weten dat het tijd is om te slapen niet voor iets anders??:(:(

5. dolfijn73

dolfijn73 Actief lid

1 mei 2010
    192
    0
    0
    Wij hebben hier hetzelfde probleem met een bijna even oud meisje :) zij krijgt bv en rond 19 of 20 laatste voeding en valt dan in slaap. Zodra ik haar in bed leg is ze wakker en krijst alles bij elkaar. Uiteindelijk zit ze weer naast ons op de bank en ik geef haar dan vaak rond 22 weer bv en dan gaat ze wel slapen. Ik weet het geen goed script maar laten huilen vind ik geen optie. Wil wel gaan proberen de bv los te koppelen van gaan slapen moment maar hoe?

6. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Goh wat lastig zeg! Gelukkig heeft mijn zoontje daar (nog) geen last van. Maar idd laten liggen en eventueel een speeltje in bed, maar ja wanneer ze blijven huilen is het ook moeilijk om ze gewoon te laten liggen. Heb je ook al op het cb om advies gevraagt? Misschien iets met voeding veranderen ofzo of een tijdje een heel straks schema aanhouden precies zolaat uit bed, zolaat de fles, zolaat fruit. Misschien heeft hij daar wel behoefte aan (tenzij dat al gebeurt natuurlijk) en misschien is het een fase. succes in elk geval!!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Laten huilen is heel moeilijk als je daar niet achter staat. Mijn dochter heb ik tot ze 1,5 was in slaap gewiegd op schoot. Toen kwam ineens de omslag bij mij dat ik mn rust 's avonds terug wou ( zat vaak tot 22.00 met haar boven! ) ze slaapt nu op dr eigen kamer en gaat heel goed na een periode van wennen. Ik doe mn avondritueel met haar; flesje maken, tandjes poetsen, wassen, luier en pyjama aan, beertjes welterusten wensen, boekje lezen, flesje op schoot, gebedje zingen, muziekje aan en dan even kroelen op schoot tot ze rustig en moe is. Dan leg ik ze in bed en eerst huilde ze dan even maar hield ik mn hand op haar rug of buik en suste ze. Na een paar dagen had ze door dat als ik haar in bed legde ik niet meteen weg ging. Nu blijf ik dus nogsteeds bij haar op de kamer, maar zit op een stoel naast dr bed. Ik praat niet tegen dr, raak dr niet meer aan, maar zit er gewoon. Ze gaat nu best zonder moeite slapen, als ze overdag maar niet telang geslapen heeft! isschien kan je hier iets mee?

8. Dana

Dana Niet meer actief

Misschien inderdaad een ritueel introduceren? Wat ik me afvraag, is het vaak op de dagen dat hij naar het kdv is geweest? Of juist niet? Dan zou het ook prikkelverwerking kunnen zijn of op de dagen thuis, niet moe genoeg?

9. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Dank voor jullie reacties.

Wij zijn al erg van de rust en regelmaat, hij valt ook over het algemeen prima in slaap. Overdag slaapt hij 2x 1,5 á 2 uur behalve op het KDV.

Maar....
    De ene keer wordt hij wakker als hij een dag weinig prikkels gehad heeft, maar de andere keer slaapt hij wel. En ook als hij veel prikkels heeft gehad wordt hij soms wel en soms niet wakker.

Ook hoeveelheid slaap overdag maakt niet heel veel uit, en hoe laat hij 's-middags uit bed komt ook niet (15u of 16.30). Hoewel ik de indruk heb dat het vaker goed gaat als hij de dag weinig (max 3 kwartier) heeft geslapen (door KDV bijvoorbeeld) maar ook dit gaat niet altijd op.

We hebben een duidelijk avondritueel, en dat werkt blijkbaar want hij valt wel goed en zelf in slaap maar wordt daarna dus wakker. Als het uiteindelijk na 1,5 uur lukt valt hij zelf in zijn eigen bed in slaap. Maar van te voren is hij natuurlijk ook al zonder problemen zelf in slaap gevallen...

Ik heb een klein nachtlampje op de kamer (misschien te weinig ligt:(). De temperatuur is goed, hij heeft geen honger of dorst want hij drinkt max 3 slokjes, geen vieze luier, geen boertje etc. Ook wil hij geen mama aandacht want dan is hij ook niet tevreden. En om de paar min. gaan kijken levert echt alleen maar grotere drama's op... Of we snel gaan kijken of minder snel maakt ook geen verschil, Strak of minder strak instoppen heeft geen effect.

Hij heeft ook een speeltje in bed, maar slaapt in een slaapzakje met de mouwen dicht:) . Omdat hij anders helemaal niet slaapt (alle voorzorgsmaatregelen hierbij wel genomen, hij is sterk en kan ook zo rollen naar zijn buik en terug, en er ligt een alarm onder zijn matras, en ik kan reanimeren;)). Dus ook weer geprobeerd met een slaapzak met de mouwen open, dacht misschien is hij daar nu eindelijk wel aan toe, maar toen viel hij helemaal niet in slaap:(

We krijgen hem bijna alleen rustig als hij even naar beneden mag of even boven mag spelen in ons bed (wel met de lamp aan).

En voor een fase lijkt het ook te lang te duren, want dit is al een week of 7/8 aan de gang (ik dacht eerst korter maar het is dus al langer). Maar dan wel met betere en minder goede avonden.

En het vreemde is ook, als hij de 2e keer in slaap valt slaapt hij gewoon de hele nacht:(

Dus alles geprobeerd maar geen succes! En dat is nu net het probleem want hij is wel moe (nog wrijven in zijn ogen etc.), ik snap er dus echt niets van. En ik wil hem niet standaard even beneden laten spelen, dus dit doe ik nu bij ons op bed, maar ja bang dat hij dat nu net zo gezellig vind en dat hij dus vaker wakker gaat worden????

Daarom lijkt laten huilen de enige oplossing, maar goed, ik weet zelf dat ik daar niet achter sta (hoewel hij dit de eerste 4 mnd van zijn leven wel nodig heeft gehad, maar het duurde me 2 mnd om dit te snappen:)). Dit kan ik niet, max 15 min. Maar goed het volume gaat ook steeds omhoog. En ik ben ook bang dat hij dan helemaal niet meer in slaap valt en dat we uiteindelijk nog langer bezig zijn.

CB heb ik nog niet om tips gevraagd, want daar ben ik sindsdien niet meer geweest, en ik denk dat ik hun antwoord wel weet, en dat is laten huilen.

Niemand nog meer tips/herkenning?

10. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier herken ik het ook ook kindje van ongeveer dezelfde leeftijd

het lijkt er hier de laatste tijd ook op alsof hij niet moe is, wil alleen maar spelen savonds in bed, maar is duidelijk Wel moe

hier laten we hem soms toch eventjes huilen maar het ligt wel echt aan zijn huiltje maar vaak ben ik ook zo weer een uur bezig om hem toch in slaap te krijgen

uit bed halen en laten spelen vind ik hier niet echt een optie, omdat ik weet dat hij daardoor alleen maar oververmoeid raakt (gevoelig ventje) en dit wil ik hem ook niet aanleren

hier gaan we dus met tussenposen wel naar hem toe, en als hij niet wilt slapen na nog een aai, muziekje, kroeltje dan gaan we naast zijn bedje zitten een aaien we hem steeds over zijn ruggetje/bolletje, todat hij in slaap is gevallen

ik weet namelijk dat als hij binnen een bepaalde tijd niet zelf in slaap is gevallen en nog steeds huilt, hij ook niet zelf in slaap kan komen en het gewoon even nodig is om bij hem te zijn en over zijn bolletje te aaien en doen.

al ligt hij dan soms wel gewoon te kletsen en in zijn handjes te klappen hoor dus dan lijkt hij niet echt moe, maar is het wel haha

maar ik denk dan gewoon als je weer gaat spelen(zegmaar van hele tijd kletsen en in zn handjes klappen), dan ga ik weer even naar beneden en laat hem weer ff doen (meestal even huilen dus) soms valt hij dan zelf in slaap, en soms ga ik weer naar hem toe om het nog een x te proberen

tsja niet echt een goeie tip of wat dan ook want vind het zelf ook vervelend, want eerst ging hij gewoon zonder problemen zelf slapen (wat hij overdag ook wel gewoon doet dusja..)

maar hier komen er nu tandjes dus misschien heeft dat er toch mee te maken? als is het hier ook echt al wel een tijd nu aan de gang

in iedergeval, succes!

11. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Dat heeft mijn zoontje ook gehad. Ik heb hem toen wel uit bed gehaald en even bij mij op schoot gehad. Daarna sliep hij weer. Wel werd hij ook 's nachts ineens weer wakker. Toen moesten we hem echt een flesje geven om hem weer in slaap te krijgen... Dit heeft ongeveer 3 á 4 weken geduurd.... Nu slaapt hij weer een paar weekjes zonder problemen!!!

Deel Deze Pagina