Welke soorten groente en vlees bij 1 jaar?

Discussie in 'Voeding' gestart door Luvv, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

    Luvv Fanatiek lid

    27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Wat geven jullie allemaal of wat kan ik beter vermijden? Ik betrap mezelf erop dat ze bijna altijd kip krijgt en als groente meestal wortels, boontjes, broccoli of spinazi. Ik wil graag wat meer variatie voor haar en ook voor ons. Zij krijgt wel variatie in de vorm van potjes maar wil graag wat meer vers geven.
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Het is denk ik maar wat je eigen menu is in het gezin. Wij eten ook niet alle denkbare groente, maar die mag een kindje van 1 wel.

    Het is dus niet echt de vraag wat een kindje van 1 mag (eigenlijk alles behalve rauwvlees, heel weinig zout en niet te veel nitraatrijke groente), maar wat jullie zelf koken.

    Hier eten we qua vlees ook meestal gehakt, kip, runderlapjes of kalfsvlees. 1x per week vis. Qua groente van alles, wortels, courgette, aubergine, paprika, broccoli, bloemkool, prei, lenteuien, enz enz.. van alles eigenlijk.
    Maar mijn kindjes hebben bijv ook nooit paksoi of pastinaak gehad (om maar wat te roepen), om de simpele reden dat ik dat nog nooit klaargemaakt heb, en nog steeds een leuk recept ervoor zoek.
     
  3. guppekop

    guppekop VIP lid

    28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    daniel eet alles wat wij eten, alleen dan soms in een gepureerde toestand;)
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Alles behalve rauwe vleesproducten

    dus... veel verschillende vissoorten, kip, kalkoen, eend, rund, varken (heel weinig), lam, kalf etc etc

    groente.. alles wat wij ook eten en dat is behoorlijk veel (weinig peulvruchten want daar ben ik overgevoelig voor maar manlief eet het wel met de kinderen)

    @Adi.. er staat een leuk recept voor paksoi in de Opperdepop.. wil je die wel even pb-en.. laat me maar weten!
     
  5. nonnie26

    nonnie26 Niet meer actief

    hier eet ze nu eigenlijk al alles mee wat wij eten behalve de frietjes dan krijgt ze een potje of iets uit de vriezer..
     
  6. Gwenolyn

    Gwenolyn VIP lid

    13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Eigenlijk alles, behalve rauw vlees en pittig gekruid.
     
  7. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier eet ze gewoon met ons mee. Wat we geregeld eten is spinazie, wortelen, bloemkool, broccoli, zuurkool, boerenkool, sperziebonen.
    Verder door gerechten heen paprika, courgette, komkommer, ui, champignons.

    Qua vlees krijgt ze kip en rundvlees, soms koolvis of zalm.
    Als ik zelf het vlees klaarmaak, krijgt een een stuk, als het iets is wat al gekruid was, een klein hapje van ons.
    Ze kreeg tot haar 1e verjaardag amper vlees. Varkensvlees krijgt ze nog niet.

    Maar hier ook de dingen die wij zelf eten en geen dingen wat wij niet lusten. Spruiten proeft ze soms bij de oppas als die ze eet, wij lusten ze niet.
     
  8. adi

    adi Niet meer actief

    Ja, graag!!!
     
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    Vanaf een jaar mag er gewoon met de pot worden meegegeten, ervan uitgaande dat je zoutloos kookt. Je hoeft nergens echt rekening mee te houden, behalve rauw vlees. Let sowieso op dat alles goed doorbakken is.

    Als je nieuwe dingen geeft kan het wel gebeuren dat je kindje toch ergens op reageert. Zo kreeg ons manneke buikkramp van zalm en tonijn. Houd dus een klein beetje in de gaten als je iets nieuws geeft hoe er geslapen wordt die nacht. Vaak kun je het een aantal maanden later wel weer proberen.
    Ons manneke ook weleens wat (twee of drie) mosselen op rond die leeftijd. Hij vond het reuze interessant. Ik had toen van te voren aan het cb gevraagd of dat mocht. Daar kreeg ik wel de tip mee dat sommige soorten eten bekend staan om reacties. Bouw het dan voorzichtig op, dus geef geen heel bord mosselen, maar een paar om te proberen kan prima. Dus eigenlijk als je weet dat mensen in het algemeen of mensen in jouw familie in het bijzonder ergens allergisch op reageren, wees dan een beetje voorzichtig, maar geniet verder van alle mogelijkheden in de wereld van het eten.
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Voor iedereen:

    Mieschoteltje met paksoi (vanaf 7-9 maanden)

    Paksoi is een nitraatrijke groente. Geef nitraatrijke groenten niet vaker dan twee keer per week, aangezien nitraat in het lichaam wordt omgezet is het schadelijke nitriet.

    1 klein nestje gedroogde mie (15 gram) of 50 gram gekookte mie
    75 g paksoi
    50 g champignons
    1 tl olie
    3 plakjes schouderham in reepjes (kan ook kalkoenblokjes)
    staafmixer of keukenmachine voor de kleintjes

    1. Bereid de mie volgende gebruiksaanwijzing. Snij de paksoi in repen. Borstel of veeg met keukenpapier de champignons schoon en snijd ze in plakjes

    2. Verhit de olie in een kleine koekenpan met antiaanbaklaag en bak de champignons op een zacht vuurtje ca. 4 minuten tot het vocht vrijkomt. Voeg de paksoi toe en schenk er een scheutje heet water ij. Leg een deksel op de pan en laat de groenten ca 5 minuten zacht stoven tot de paksoi gaar is.

    3. Giet de paksoi en champignons af. Giet de mie af. Pureer met een staafmixer of in een keuekenmaxhien de groenten met de mie en de ham. Voeg eventueel wat gekookt water toe om het hapje te verdunnen.

    Ook heel lekker om zelf te eten. Zoonlief heeft het altijd heerlijk gevonden! Oja, ik heb het ook wel eens zonder ham gemaakt maar dat smaakte toch een stuk minder lekker.

    (PS: ik heb het nooit gepureerd (wel klein gemaakt).. echt gepureerd lijkt me niet erg lekker.. hihi)
     
  11. adi

    adi Niet meer actief

    Cygnet, hoeven er dan helemaal geen kruiden bij? Het klinkt lekker, alleen heb ik nu een beeld van een bord vol met wit eten voor me (paksoi = wit, champignons = bruin/wit, mie = wit)
     
  12. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Nee, er hoeft echt niets bij. Zo is het al heel lekker. Je zou nog wat chineze kruiden kunnen toevoegen maar nodig is het echt niet.
    Paksoi is voornamelijk groen!
     
  13. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Alles, mits het vlees gaar is ;)

    Mijn jochie at vanaf 1 jaar echt met de pot mee. Ook gekruid eten. Hij at zelfs pittigere chili-con-carne dan ik.

    Alleen zout gebruik ik nog weinig, dat deed ik al nauwelijks over mijn eigen eten, dus dat voeg ik nu ook amper toe..
    Al compenseer ik dat weer met potjes/zakjes saus ;)
     

Deel Deze Pagina