wel of geen middagslaapje meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xxxxx1974, 20 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    We zitten hier te klooien met de middagslaapjes. Mannetje is erg vroeg wakker tussen 5 en 6 uur met een slecht humeur de rest van de dag. Maar wil vaak geen slaapje meer doen terwijl ie daar niet tegenkan. Om 15 uur was ie kapot, toch maar ff een uurtje laten slapen. Niet te genieten daarna. Vandaag om 6 uur wakker maar daarna bij mij in bed uitgeslapen tot 7.30 en nu wel een middagslaapje. Hij trekt het gewoon niet zonder slaapje maar soms wil hij niet.... Kan ik beter het slaapje laten vervallen als hij niet wil en dan vroeger naar bed? Of wel in bed leggen en 's avonds later naar bed? Ik moet zeggen dat ik dat moment rust wel erg ga missen, hij wil constant met mij bezig zijn. Even alleen op z'n kamer of in bed werkt niet. Hoe ging de overgang bij jullie?

2. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.450
    1.847
    113
    Met de leeftijd van jou zoontje sliepen ze hier nog 2 slaapjes op de dag. Eèn in de ochtend van ongeveer een uurtje en 1 in de middag varierend van 2 tot 3 uurtjes... Mss is jou zoontje wel te moe en overprikkeld, dat hij gewoon niet in slaap kan vallen? Hoe ziet je dag er ongeveer uit?

3. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Het gaat om m'n oudste van 2,5 jaar, niet om de kleinste die slaapt idd nog twee keer ;)
    Overprikkeld komt zelfde voor, soms 's avonds (als we veel gedaan hebben) en als ie het slaapje overslaat ook. Verder is hij vanaf 5/6 tot 12.30 wakker en dan van 15 tot 19 uur. Soms gaat ie 's avonds eerder naar bed als ie echt heel moe is (van het KDV bijvoorbeeld). Het rare is dat als ie 's middags slaap het gelijk 2 a 3 uur is. Hij heeft het ook echt nodig denk ik.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn oudste is 4 maanden ouder dan de jouwe, maar hij heeft z'n middagslaapje nog hard nodig. Af en toe is hij eigenwijs en vertikt hij het om te gaan slapen. Tja, vastbinden doen we niet aan ;) dus dan mag hij weer uit bed en uit z'n kamer.
    Idd is hij dan later op de middag en in de avond niet te genieten.
    Gelukkig heeft hij dit nooit vaker dan 2 dagen achter elkaar gedaan, had hij blijkbaar zelf ook door dat slapen toch wel héél erg lekker is!

Ik blijf hem dus naar bed brengen tussen de middag, ik merk het wel als hij echt niet wil. Maar voorlopig is hij nog een flinke slaapkop; 's nachts slaapt hij 11-12 uur en overdag nog eens 2. Dat is meer dan z'n zusje per etmaal slaapt, en die is pas 9 maanden!

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.109
    3.881
    113
    Mijn dochtertje is nu pas aan het overgaan naar geen middag slaapje meer, ze is 3 jaar en 4 maanden.
    Ze heeft een jaar geleden ook wel eens een paar dagen een middagslaapje overgeslagen, maar werd daar wel wat chagerijnig door.
    Nu slaapt ze om de dag 's middags. Ze zegt meestal dat ze niet wil slapen. Ik heb met haar afgesproken dat ze een half uurtje gaat rusten in bed. Kan me niet schelen of ze gaat zitten, liggen of van mijn part op haar kop staat, maar ze moet gewoon in bed blijven. Mag ook een boekje lezen in bed. Na een half uur kom ik kijken en als ze dan nog wakker is, mag ze weer uit bed. Slaapt ze wat 9 op de 10 keer het geval is, dan laat ik haar lekker liggen. Op deze manier is het weinig strijd, ze kan zich hier wel in vinden.

6. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Bij ons was het toen ook wat lastig. De ene keer lukte het wel en de andere keer niet. Hij gaat nog steeds altijd naar zijn kamer, maar mag van ons dan ook boekjes kijken of spelen. Als hij toch in slaapt valt, maken we hem meestal na een uurtje weer wakker. 's Avonds gaat hij dan een half uurtje later naar bed.

7. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    onze oudste is van mei 2008 en die slaapt nu nog zo'n anderhalf a twee uur. hij gaat rond 20u naar bed en is dan half 7 wakker...

hij wil niet altijd, maar hij kan echt niet zonder, dan valt ie vanzelf om hihi... soms wat strijd, maar over het algemeen vindt hij het wel best

8. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Hier slapen mijn jongens al niet meer over de middag sinds ze 2j4m zijn. Sem zou over de middag wel nog eens in zijn bedje gaan liggen maar Cas niet.

9. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    nu ligt ie alweer bijna 3 uur te slapen terwijl ie vanochtend pas 7.30 eruit was! Vanavond maar een uurtje later naar bed anders.

Afspraak maken om toch te rusten ipv slapen werkte van de week niet. Hij was helemaal hysterisch. Vandaag heb ik maar eerst een boekje gelezen en dat ging goed. We houden het slaapje er voorlopig maar in. Ook goed voor mama ;)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoontje is 2 jaar en 4,5 maand en hij moet echt slapen 's middags... Hij redt het gewoon nog niet. We leggen hem dus 's middags in bed en laten hem dan nog een 30-45 min spelen / lezen en dan doen we de lichten uit. Hij gaat dan eigenlijk altijd slapen. Gelukkig maar... Hij slaapt dan ongeveer 11-12 uur. Hij gaat om 19:00 naar bed, gaat slapen tussen 20:00 en 20:30 en wordt wakker rond 7:30. Hij wil uit zijn kamer rond 8:00.. voorlopig nog prima maar hoe lang nog....

11. supermummy

supermummy Niet meer actief

Mijn oudste dochter is 2 jaar en 9 maanden en heeft haar middagslaapje ook nog iedere dag hard nodig. Als ik haar niet zou wakker maar zou ze zo 3 uur slapen.

Ik denk niet dat het zo is dat je zoon gaat uitslapen als hij geen middagslaapje meer doet. Hij zal dan wel waarschijnlijk heel chagerijnig zijn aan het eind van de middag.

12. spijkervrouwtje

spijkervrouwtje Fanatiek lid

28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik zou het slaapje er ook nog in houden hoor. Oudste van 3,5 is nu net van haar slaapje af (al slaapt ze zo af en toe nog wel eens)
    De jongste is 2 jr en 3 mnd en heeft het slaapje hard nodig.
    Ik zou alleen als ik jou was een beetje ritme aanhouden dus smiddags zoveel mogelijk vaste tijd naar bed (hier is dat rond 13.00 uur) en max 2 uur laten slapen. Dan kan hij savonds ook zoveel mogelijk rond de vaste tijd naar bed (hier meestal 19.30) en dan zijn ze rond 07.00 weer wakker.
    succes ermee!

13. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    ritme hebben we wel met de tijden om naar bed te gaan. Ik laat hem slapen zolang ie nodig heeft. De tijdens 's ochtends wisselen heel erg. En in het weekend is het iets minder strak en dat merk ik gelijk aan hem.

Gisteren heeft ie 's middags 3,5 uur geslapen en 's avonds om 19 uur heb ik hem niet meer gehoord. Vanochtend was het 6.30 maar dat kwam goed uit met werk.

14. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Mijn dochter slaapt sinds 13 mnd niet of zelden in de middag. Ze slaapt soms in de wagen als we weg gaan en soms een tukkie op de bank. Ze gaat elke dag 19.15 uur naar bed en is rond 7 uur wakker. Ik ben van mening als ze niet willen dan zal het wel ok zijn :)

15. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn drakie sinds 18 mnd oud niet meer, was alleen maar krijsen 2 wkn lang. En dan een half uur gillen, viel ze toch in slaap was het maar voor een half uurtje en dan werd ze gillend weer wakker. Toen heb ik het maar gelaten. Maar tot op de dag van vandaag (26 mnd oud is ze nu) is ze niet te genieten naarmate de dag vordert. Tegen drieën gaat ze chaotisch spelen (alles tegelijk en maar voor een paar seconden), valt ze over dingen, is ongecoördineerd en moet vaak overal om huilen. Jottem dus Ben begonnen om haar om 18 u op bed te leggen en ging een tijdje super. Was ze 07.30 weer wakker en de dag liep soepel. Maar ze werd steeds vroeger wakker, dus ik ging haar maar weer om 19 uur in bed leggen. Maar ze wordt nog steeds wakker om 06.45, als mijn man opstaat, dus het maakt ook eigenlijk niets uit wat ik doe; kan haar moeilijk om 17.00 uur op bed leggen..., het is allemaal ruk, so to say. Grom.

16. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo,

Mijn zoontje slaapt vanaf z'n tweede verjaardag niet meer overdag.
    Hij wilde echt niet. Hoe graag mama dat ook wilde;)

Ik heb een aantal maanden als tussenoplossing hem een filmpje op de bank aangeboden. En in het begin met een lekker dekentje erbij, speciaal voor hem;)
    Soms viel hij dan voor een uurtje in slaap, vaak lag hij gewoon lekker rustig te kijken of naar de muziek te luisteren. Daarna kon hij zonder moeite de middag aan.

Misschien is dat nog een tussenoplossing.

Suc6 in ieder geval
    Gr Heel76

17. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ja dat doen wij dus ook maar meestal resulteert het erin dat ze de hele middag tot het eten duf op de bank blijft liggen of dat ze erna als nog strontvervelend is...

18. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Kyra sliep vanaf 2 jaar en 5 maanden niet meer 's middags.
    Soms viel ze nog wel eens op de bank in slaap.

19. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    jeetje, ik vond drie dagen een humeurige peuter al zwaar.... Sterkte!

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.298
    6.218
    113
    Ik mag in mn handjes knijpen als ik dat zo lees. Mijn zoontje slaapt meestal 2-3 uurtjes nog overdag, heel soms slaat ie een keer over, maar meestal heeft ie het echt nodig. En de tijd maakt niet uit. Soms ligt ie er pas om 3 uur in, haal ik m om half 6 uit bed, even eten en even spelen en gaat ie om 7 uur zo zonder protest weer zn bed in. Dan slaapt ie ook gewoon het klokje rond. We passen zn avondbedtijd niet aan dus.
    Hij is nu 2 jaar en 8 maanden.

Deel Deze Pagina