Ik zit met een dilemma. Zit te twijfelen of ik wel of niet een Mirena ga laten plaatsen over 1,5 week. Ik geef volledig borstvoeding, en ook snachts 2 a 3 voedingen. Ik kan niet aan de pil vanwege andere medicijnen. Weet iemand of de Mirena ondanks de BV toch een onttrekkingsbloeding geeft? Ik weet dat BV niet de meest betrouwbare anti-conceptie is, maar hubbie zijn libido is niet zo hoog (helaas!) en kan misschien de LAM-methode toepassen dan. Mirena Mirena is een combinatie van een spiraal en een hormoonpreparaat. In plaats van een koperdraad, zoals bij de ‘gewone’ spiraal, zit er een staafje omheen dat het hormoon levonorgestrel (een progestageen) bevat. De Mirena kan maximaal vijf jaar in de baarmoeder blijven zitten. Geleidelijk aan geeft het staafje het hormoon levonorgestrel, af in een zeer lage dosis. Dit hormoon zorgt ervoor dat het slijm van de baarmoedermond nagenoeg ontoegankelijk wordt voor sperma. Tevens kan er geen innesteling plaatsvinden in het slijmvlies van de baarmoeder. De betrouwbaarheid is hoog. Mirena is lastiger te plaatsen (en wordt als pijnlijker ervaren) bij vrouwen die nog geen kind hebben gebaard. Evenals bij de prikpil verdwijnt bij sommige vrouwen de menstruatiebloeding. En komen er hormonen vrij, waarvan de gevolgen op lange termijn nog niet bekend en onderzocht zijn. In principe zou de Mirena samen moeten kunnen gaan met de borstvoeding; één moeder meldde ons dat de borstvoeding dramatisch terugliep anderhalve week na het inzetten van de Mirena. LAM-methode Lactatie amenorroe (LAM) is het wegblijven van de menstruatie als gevolg van de lactatie. Dit ontstaat als de moeder op een dusdanige manier borstvoeding geeft dat de eisprong wordt tegengegaan. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan zijn de volgende: - Volledige borstvoeding; de baby krijgt op verzoek de borst (dus niet op vaste tijden), dag en nacht, met tussenpozen van niet meer dan circa zes uur; - De baby krijgt geen bijvoeding, behalve eventueel een beetje water en vitaminen; bijvoeding leidt tot minder lang drinken aan de borst, tot lagere prolactinespiegels en daardoor tot het optreden van een eisprong; - Wanneer na meer dan acht weken na de bevalling bloedverlies optreedt, is de kans op bevruchting toegenomen en moet een aanvullende methode, bijvoorbeeld NFP, worden toegepast; - Na zes maanden is volgens veel gegevens de kans op zwangerschap toegenomen; dan wordt sowieso een aanvullende methode geadviseerd. Pearl-Index gedurende de eerste vier maanden is 0,32 en is vergelijkbaar met die van een spiraaltje. In de vijfde en zesde maand treedt vaker een menstruatie op en wordt dikwijls bijvoeding gegeven aan een baby (hoewel dat niet noodzakelijk is). Daarom is toepassing van LAM in die maanden moeilijker; de betrouwbaarheid is dan sterk afhankelijk van het strikt volgen van de regels. Aanvulling met bijvoorbeeld de NFP-methode is heel goed mogelijk. Bron: http://www.borstvoeding.com/aanverwant/vruchtbaarheid/borstvoeding-vruchtbaarheid-anticonceptie-2.html
Ik zelf durf ook nog niet zo goed voor de mirena te gaan, wij hebben nu voorlopig voor het condoom gekozen... ook niet ideaal maar goed...
Ik had de Cerazette pil omdat ik het met de hormonen etc van de spiraal en andere pil niet zo vertrouwde. Maar die pil werkt bij mij als een 100% voorbehoedsmiddel, constant ongesteld en dus geen sex. Daarom zijn wij weer naar het condoom overgegaan.
@Devy: Dat heb ik dus ook als ik aan de pil ga, daarom had ik voor de zwangerschap de Mirena, en dat ging goed.
Hihi, wel een HEEL klein beetje grappig. Maar volgens mij mag het spiraaltje wel gewoon bij borstvoeding toch? Ik bedoel, zelfs de pil mag, en dat is vele malen meer hormonen dan een spiraaltje. Ohwja, en aan TS: als je nog niet gewoon ongesteld bent geweest, dan krijg je ook geen maandelijkse (lichte) bloeding met een spiraaltje. Dat is echt gewoon in plats van dat je normaal echt ongtseld zou worden.
Ik zou persoonlijk niet vertrouwen op die LAM methode.... je weet toch niet wanneer je eerste eisprong is (die komt meestal voor je eerste bloeding). Ik heb volledig BV gegeven, op verzoek, geen bijvoeding, maar 13 weken na de bevalling kreeg ik mijn eerste menstruatie al. Een collega van mij is op die manier na 4 maanden weer zwanger geraakt; ook zij gaf volledige BV en geen bijvoeding. Na de geboorte van onze kleine man hebben wij condooms gebruikt. Spiraal zag ik niet zitten (krijg je toch vaak een zwaardere bloeding dan je normale menstruatie mee), pil wilde ik niet omdat die hormonen een negatieve invloed op de BV-productie kunnen hebben. Ik vind condooms ook prima; je lijf kan echt herstellen voordat je aan de hormoonbalans gaat lopen sleutelen.
Ik wilde eerst ook mirena, maar na lang nadenken wordt dit het toch niet voor mij. Ik wil helemaal geen hormonen meer (voorlopig dan). Dus nu maar even condooms.
hoi hoi hier ook comdooms dus daar kan ik je verder niet mee helpen. mijn vriendin heeft een mirena en die word niet meer ongesteld het word steeds minder eerst nog wel en na een 8 tot 12 maanden helemaal niet meer. cerrazette kan hier ook niet gebruikt worden het bied in mijn geval maar 70% bescherming erg groot risico dat ik er dus doorheen zwanger raak wat niet de bedoeling is
Hier een moeder met spiraaltje en die nog volledig borstvoeding geeft. BV had bij mij niet voorkomen om zwanger te worden want na 6 weken was ik alweer ongesteld helaas. Ik heb het spiraaltje nu 5 weken en sindsdien heb ik elke dag licht bloed verlies. Maar dit kan de eerste periode zo zijn. Na 6 maanden worden veel mensen niet meer ongesteld of veel minder (bij de mirena spiraal)
Ik heb bij de eerst geen anticonceptie gebruikt omdat ik bang was dat dit invloed op mijn BV produktie zou hebben en omdat we nog een kinderwens hadden. Wel tijdje condooms gebruikt. Na de komst van de tweede heb ik na 4 maanden wel een mirena laten plaatsen. Voor mijn gevoel waren toen de ergste produktieschommelingen voorbij in mijn BV. Ik heb het als heel fijn ervaren (en nog) en heb uiteindelijk iets meer dan een jaar Bv gegeven, waarvan na 10 maanden nog 2 x per dag. Bij mij had het weinig invloed op de produktie. Ik merkte wel dat ik na mijn Bv periode weer een poosje langduriger bloedverlies heb gehad, dus mogelijk toch dat de hormoonhuishouding zich weer is gaan zetten. maar ik heb dus een prima combinatie gevonden op deze manier.
Ik heb sinds de laatste bevalling ook de mirena en geef volledige bv.Ik heb er eigenlijk helemaal geen problemen mee.De produktie is naar mijn weten ook niet beinvloed ik lek zelfs nu nog weleens.En ongesteld word ik wel maar zo minimaal het zou bijna verspilling zijn van je maandverband