Beste verloskundigen, Ik ben trotse moeder van 2 meiden. Van 3 en 1 jaar. Mijn man en ik willen heel graag voor een 3de gaan, alleen heb ik tijdens mijn 2de zwangerschap erge last van mijn schaambot (BI) gehad. Aan het einde van de zwangerschap kon ik weinig en ben met 40 wk en 1 dg ingeleid en bevallen van een dochter van 4130 gr. Ik heb geen fysio gehad tijdens die zwangerschap. Ik ben eigenlijk niet goed begeleid. Ik heb het er met fertilityarts over gehad (heb hulp nodig van Clomid om zwanger te worden) en die zei dat ik onder controle van gyn blijf en bij veel pijn mogelijk wordt ingeleid met 38 wk. Nu heb ik weer de angst voor pijn, en vraag me af hoe groot de kans is dat het terug komt. Heel soms rond menstruatie beetje trekkerig gevoel rond liezen en schaambot. Wat raden jullie mensen aan na BI? Is het verstandig, wetende dat ik nog 2 kleine kinderen rond heb lopen om voor de keuze te gaan? Want het gevoel wil wel heel sterk, alleen de angst voor pijn houdt dat tegen?! Alvast heel erg bedankt Groet, Warhoofd
Hoi Warhoofd, de kans dat BI terug komt is aanwezig. Ook omdat je het gewoon al druk heb met je andere kinderen. En je lijf wordt steeds minder stevig en wat ouder. Het is dus inderdaad verstandig om deze keer wel in het begin van de zwangerschap naar een fysio of osteopaat te gaan. (wellicht al heel vroeg met een steunpanty beginnen bv?!) Goede begeleiding is hierbij heel belangrijk! Op zich hoef je niet vanaf het begin bij de gyn onder controle, want dat heeft dan nog geen meerwaarde. Je kunt ook later overgaan naar de gyn als je het fijn vind bij de vk. Maar die keus is aan jou. Ik kan je niet zeggen of het verstandig is om nog een kindje te krijgen, ook die keus is geheel aan jullie. Groetjes Brigitte
Bedankt voor je antwoord. Mag ik nog wel vragen wat u in mijn situatie zou doen? Ben gewoon benieuwd, of u misschien ervaringen heeft van clienten die wel gekozen hebben voor nog een kind en wel last hadden, ergere last of helemaal geen? groetjes
ik weet dat vaak de kinderwens wint van de BI en dat vrouwen er toch weer voor gaan, maar wel echt met goede begeleiding dus. Consult gyn raadt ik dan vaak aan ivm laatste stuk van de zwangerschap en eventueel eerder inleiden, maar dat heb je al kort besproken met je gyn. Het is vaak wel te doen om nog een zwangerschap aan te gaan, maar zorg vooraf voor goede hulp met je kinderen en goede afspraken met je partner en je omgeving en je werk! Vanaf het begin rustig aan oen en goed opletten, dan is het vaak wel te doen. Maar je kunt ook net pech hebben dat het nog heviger is een volgende keer. Weeg het goed af. Groetjes Brigitte
Oei oei oei....moeilijk.....wil mijn meissies niks te kort doen, maar aan de andere kant is het voor 9 mnd... Heel erg bedankt voor je informatie!!!
Maakt het trouwens nog uit dat ik nu soms (rond menstruatie) nog beetje beurse liezen schaambot heb, heb ik dan meer kans op pijn/ heverige pijn of misschien helemaal geen pijn?