Wel of geen nekplooimeting?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by xenix, Feb 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. xenix

xenix Lid

Jan 16, 2009
    14
    0
    0
    10 maart hebben we onze eerste afspraak bij de verloskundige. Ze vertelde me telefonisch dat we alvast na moesten denken over eventueel wel of geen nekplooi meting. Ik was nog in de veronderstelling dat dit niet van toepassing was als je onder de 35 was. Maar dat is al een wat achterhaald beeld. Ook als je jonger bent mag je ervoor kiezen om deze meting te laten doen.

Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aanmoet. Ik ben 25, helemaal gezond, in onze families zijn ook geen afwijkingen of iets dergelijks. Ik ben bang dat ik me alleen maar zorgen ga maken over zo'n uitslag. Of het nu wel of niet goed is, wat doe je met zo'n uitslag. Ik dus niets, want het is en blijft ons kind.

Hebben jullie nog tips/ ervaringen of adviezen omtrent deze keuze? Alvast bedankt

2. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    hier zijn al zoveeeeeeeeel topics (discussies) over het lijkt me een beetje overbodig om helemaal overnieuw te beginnen..

3. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Ik zou het niet doen.
    Ten eerste is het pas een betrouwbare test (die bloedtest die erbij hoort) als je ouder bent dan 30 of 35 of zo..

Ten tweede moet je het zelf betalen omdat je zorgverzekering dit onder de 35 niet vergoedt.

En wat als de test een kans van 1 op 400 geeft of zo? Dat is nog een minikans maar dan zit je wel meteen in de stress..

Ik heb het in ieder geval niet gedaan!

En Imd: er worden zoveel vragen gesteld die al gesteld zijn dus ik begrijp je reactie niet. Ik spit ook niet eerst het hele forum door voor ik iets vraag.

4. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ten eerste is hij betrouwbaarDER als je ouder bent hij is niet NIET betrouwbaar als je jonger bent

ten tweede meeste verzekeringen vergoeden hem wel als je jezelf maar goed genoeg verzekerd, maar daarnaast is geld echt een reden om iets niet te doen?

als je dan toch het hele verhaal wilt.

Ze kijken NIET alleen naar down, ook naar andere afwijkingen in de hersens, nekplooi zelf, ruggegraatje e.d. dus is zoiezo algemene controle van alles.

Bij een "slechte" uitslag ga je pas verder testen, ja het kan een vals negatief of vals positief geven maar die algemene controle is zoiezo altijd goed denk ik dan.. ik heb een valse slechte uitslag gehad (1;150) en zou het zo opnieuw doen ondanks alle stress, ik weet nu na een punctie dan alles goed is, ons meiske het super doet, en na een speciale 20 weken echo zijn ook haar hartje e.d. nog extra na gekeken door de gyn.

Ik ben helemaal pro prenatale diagnostiek omdat het veel leed ook kan voorkomen, als je er pas met 20 weken achterkomt heb je vaak je beebje al goed gevoeld en ben je pas heel laat in je zwangerschap als je er wat aan wilt doen.

Maar daarnaast MOCHT er wat zijn dan kan je extra controles krijgen waardoor je kindje JUIST een grotere overlevingskans krijgt, als je de zwangerschap niet wilt late afbreken (denk aan extra echo;s, ingeleid worden in een academisch ziekenhuis e.d.)

Hier in NL is prenataal onderzoek nog niet zo van toepassing (mede door de verkeerde / gebrekkige voorlichting) en de cijfers spreken voor zich..

5. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Als je je eraan stoort, dan reageer je toch lekker niet?

En inderdaad, de test is betrouwbaarder als je 35 of ouder bent, ik bedoelde niet dat hij helemaal niet betrouwbaar is als je jonger bent.

En als je het meest uitgebreide pakket hebt van je verzekeraar kan het best zijn dat het wel vergoed wordt.

Ik gaf in mijn bericht MIJN redenen aan om het niet te doen.

6. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dus ik corrigeer je omdat die redenen niet echt helemaal waar zijn (betrouwbaarheid, en kosten) zelfs sommige standaard verzekeringen vergoeden het al maar zoiezo is het wel verstandig als je gaat bevallen en kids krijgen om een wat uitgebreidere verzekering te nemen (je kan er toch niet vanuit gaan dat alles vlekkeloos verloopt lijkt me)

Ik probeer de vooroordelen en de slechte informatie te corrigeren nomdat mensen dan WEL een goed besluit kunnen nemen. Op basis van de goede gegevens.

7. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Nou dan, daar vraagt ze toch ook om? Om redenen om het wel of niet te doen?

Ik heb zelf een goede verzekering, basis met het een na grootste aanvullingpakket. Bij Menzis, en daar wordt het iig niet vergoed.

Ik zie op de 20 wk echo wel of er echt lichamelijke afwijkingen zijn. En helemaal zeker kun je helaas nooit zijn.

8. rce86

rce86 Bekend lid

Sep 19, 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Inderdaad! Ik heb er ook voor gekozen het niet te doen. Ik ben net als jij gezond en in mijn familie komen ook een dergelijke aandoeningen voor. Ik vond het niet nodig me misschien onnodig druk te maken. De kans is zo klein dat er wat mis is. Ik heb ook een uitgebreide verzekering maar wordt het ook niet vergoed;)

De 20 weken echo heb ik wel laten doen!
    liefs

9. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    de aandoeningen die voorkomen zijn niet perse erfelijk (zelfs de meeste niet) en of je zelf gezond bent zegt helaas ook niets. dus qua erfelijkheid hoef je niet naar te kijken dat zegt namelijk ook al niets..

10. Nathalie01

Nathalie01 Actief lid

Dec 7, 2008
    419
    0
    0
    Ik heb het wel gedaan , gewoon..
    Het is ons eerste kindje , en je weet gewoon wat meer als je een nekplooimeting hebt gehad.
    Onze resultaten waren prima.

11. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    haha en daar hebben we gelukkig Imd weer met haar goede uitleg!
    Het blijkt maar weer eens dat er veel maar dan ook veel te weinig uitleg gegeven wordt omtrent de prenatale onderzoeken.
    Ik heb twee jaar geleden wel degelijk het hele forum uitgespit ( en andere info sites) en daar steek je enorm veel van op.....

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

helaas is prenataal onderzoek niet uitsluitend. In mijn vorige werk met kinderen met verschillende afwijkingen hoorde ik vaak verhalen van ouders die alles hadden laten onderzoeken en een goede uitslag kregen, maar toch een kindje met een afwijking kregen.
    er wordt op maar een beperkt aantal afwijkingen getoetst.

ik heb gekozen het onderzoek niet te laten verrichten, ondanks dat ik het vergoed krijg uit mijn aanvullende verzekering. de reden is dat de uitslag op onze leeftijd minder betrouwbaar is, maar ook vooral omdat een kindje met een afwijking welkom zou zijn.

ik hou van mijn beebje, hoe dan ook.

13. Shel

Shel Actief lid

Oct 27, 2008
    136
    0
    0
    Regio Utrecht
    Dames,
    Ik ben volkomen gezond, mijn partner ook. Onze families ook, komen geen aangeboren afwijkingen in voor.
    Toch heb ik een verhoogd risico van de combinatietest gekregen van 1:60. Dit wil nog niets met zekerheid zeggen, dit hoeft namelijk niet alleen te betekenen dat je kind mogelijk syndroom van Down heeft, maar het KAN ook zo zijn dat er aangeboren hartafwijkingen zijn.
    Bij de 20 wkn echo wordt alleen naar de lichamelijke aspecten gekeken. Bij een VWP of Vlokkentest naar veel en veel meer.

Mijn advies, net zoals IMD heeft aangegeven, laat je goed voorlichten en inlezen en neem daarna de beslissing of je het wel of niet wilt doen, en denk vooral na over de consequenties!

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Wij hebben er bewust voor gekozen geen prenatale screening te laten doen..

De stress vooraf, je misschien al druk maken over iets dat er helemaal niet is.. En het is een kansberekening.. dus nog niet echte zekerheid daarmee..

15. zicht

zicht Niet meer actief

Hoi meid,

ten eerste, ik vind het goed dat je ernaar vraagt. Ik zie dat je ook pas een paar berichten op het forum heb gepost, dus waarschijnlijk wist je niet eens dat er zoveel discussies al bestond. Ik wist namelijk ook van niks toen ik voor het eerst bij de verloskundige kwam.

Ik wil jou en anderen aanraden om het boek te lezen van Hellen Kooijman, Als het maar gezond is.Hierin staat echt heel veel info over prenatale testen. Opgevuld met persoonlijke ervaringen van ouders, zowel voor als tegen.
    Ik heb echt zoveel aan dit boek gehad! Ik zou echt iedereen aanraden het te lezen!

Bij mij is per toeval een verdikte nekplooi geconstateerd. Ik heb een vlokkentest laten uitvoeren. Gelukkig is mijn babeje gezond. Zou een volgende keer zeker de combinatietest laten doen.
    Je moet ook uitgaan van jezelf. Wat goed voor jou en je kind is. Ik weet van mezelf dat ik zeer stressbestendig ben (hoe moeilijk het ook was, het wachten) en ik kan nu nog meer van mijn zwangerschap genieten nu ik weet dat alles goed is. Ook al is er iets niet goed zou zijn dan zou ik me erop kunnen voorbereiden. En zorgen dat mijn kindje de allerbeste kansen krijgt. Ook bijv na de geboorte, de beste medische zorgen.
    Om dezelfde redenen zal ik bijv nooooit een thuisbevalling willen. Omdat ik daar onrustig van word. Het idee dat niet alles bij de hand is. Maar voor een ander werkt het juist averechts.

Dus laat je heel goed informeren en bepaal zelf wat goed voor jou is.

lees ook het topic van Aurelie http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=131739

16. zicht

zicht Niet meer actief

17. zicht

zicht Niet meer actief

ow sorry voor bovenstaand dubbel bericht. er ging iets mis

18. zicht

zicht Niet meer actief

Het klopt wel dat prenataal onderzoek niet uitsluitend is. Maar het is wel sluitend voor chromosoomafwijkingen. Er bestaan altijd verhalen die anders zijn gelopen. Ik heb ervoor gekozen dat ze afwijkingen kunnen uitsluiten die wel in een vroeg stadium bepaald kunnen worden. Ik vind het fijn dat er technieken bestaan die dit mogelijk maken. Want ik ik bereid me het liefst zo goed mogelijk voor. Ik hou ook van mijn kindje, wat er ook mee is.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

natuurlijk doe je dat, ik ga ervanuit dat iedereen van haar beeb houdt.

ik heb even het dossier van mijn laatste clienten erbij gepakt, wiens kind een heel ernstige afwijking heeft en volgens het dossier is dat ook een chromosoomafwijking terwijl zij alle testen hadden gehad. hoe kan dat dan? :(

ik heb me trouwens aangemeld bij de de augmama's, oh machtige beheerder :) :)
    wil je me goedkeuren? weet je dat ik het ben.

20. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Marieke, welke testen hebben ze dan laten doen?
    vergeet niet dat de medische wereld niet stil staat. Prenatale onderzoeken van een paar jaar geleden zijn niet meer te vergelijken met de onderzoeken van nu.. als ik mijn gyn mag geloven

Share This Page