Wel of geen nekplooimeting?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door xenix, 25 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zicht

zicht Niet meer actief

Hoi marieke,

Hmm daar vraag je me wat.
    Weet je zeker dat het een chromosoomafwijking is en geen genetische afwijking?
    Kun je ook zien om welke afwijking het gaat?
    Bij vlokkentest en vruchtwaterpunctie vergelijken ze het chromosomen patroon (deze is voor 99.5% kloppend). Dus niet specifieke fouten in het DNA. Misschien hoort ze net bij de 0,5%.

Jullie zouden eens ter info voor jezelf eens moeten googlen welke chromosoomafwijkingen ze al kunnen opsporen. Zoveel verschillende! Word je helemaal eng van :( De ene natuurlijk minder erg dan de ander.

Heb ook vaak verhalen gehoord van ouders die pas maanden of jaren na de geboorte pas beseffen dat hun kindje echt anders is. Lijkt me nog grotere schok! Maar dat is mijn mening natuurlijk ;)

(ben trouwens geen beheerder ;)

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dat is waar, kindje is 2 inmiddels dus die testen zijn al even geleden.

het is echt een chromosoomafwijking, misschien gaat het idd om die halve procent, het is een mega zeldzame afwijking hebben die ouders me verteld.

ik denk ook dat de geboorte de schok echt heel groot is, maar ik neem aan dat als je die testen niet laat doen je daar toch rekening mee houdt...althans ik wel.
    misschien krijgen we wel een kindje met een afwijking..dat zien we dan wel weer..

en over de hyves, ik kreeg op mij scherm te staan dat de almachtige beheerder toestemming moest geven, vond ik wel grappig. ik merk het wel dan.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

overigens had mijn vk het wel over erfelijkheid, nu weet ik dat die afwijkingen lang niet allemaal erfelijk zijn maar het verbaast me dat een vk het dan alleen daarop gooit als risicofactor. (afgezien van leeftijd dan)

4. zicht

zicht Niet meer actief

Oja, nog 1 aanvullend ding wat ik erover wil zeggen en dan is het even genoeg voor vandaag :)

Een verhoogde risico kan ook duiden op hart of hersenafwijking.
    Een van de grootste redenen dat ik de test heb laten doen is, zo vroeg mogelijk weten of de afwijking met het leven verenigbaar is. (dan zou ik mijn zwangerschap af laten breken, met veel pijn in het hart). Bij eventueel een lichamelijke afwijking dan ben ik en zijn de medici zo goed mogelijk voorbereid na mijn bevalling. (bijv academisch ziekenhuis, extra zorg voor kindje).

Ik heb helaas bij een vriendin van me meegemaakt dat kindje met een ernstige hartafwijking geboren werd. Kindje heeft het 6 uur! benauwd gehad eer ze erachter kwamen. Veel te laat dus. Dit was wel ondervangen geweest als ze een uitgebreidere 20 weken echo heeft gehad. Kindje is met een paar weken oud geopereerd. Het is nu maar de vraag of hij er iets aan over heeft gehouden door zuurstof gebrek.

Deel Deze Pagina