wel of geen nekplooimeting?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door stephanietaal, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stephanietaal

stephanietaal Actief lid

16 okt 2012
    406
    0
    0
    ik bedoel gewoon nu wat meer alleen laten spelen als ik deed. ik deed alles samen met hem ging erbij op de grond zitten enzo. nu doe ik dat wat minder omdat ik dat straks niet allemaal meer kan.
    en waarom een tweede omdat ik dat heel graag wil :)

2. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Wij waren zwanger van een meisje met down, naast down had ze ook zeer ernstig lichamelijke afwijkingen. Op basis daarvan hebben wij de zwangerschap afgebroken. Ze was dus naast down heel ziek.

Je weet nooit in wat voor gradatie de verstandelijke handicap is bij down, kan licht zijn, maar ook zeer ernstig, een kind wat dus niks anders kan dan op bed liggen met slangen, toeters en bellen.

Ik was 24 en mijn man ook. Dus leeftijd zegt niks.

Ja, doe die nekplooi meting en combinatietest, wat je ook met de uitslag doet (vlokkentest etc) je bent er dan iig op voorbereid :)

3. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Maar een combinatietest zegt eigenlijk nog weinig he, positief of negatief, een NIPT test of punctie zegt het wel, en heel wat vroeger dan andere testen (dan weet je met 11-12 weken al of er wat is en kan je veel vroeger handelen)

4. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Ze doen nooit zomaar een punctie. Of er moet een ernstige ziekte in de familie aanwezig zijn. Aan de hand van de combinatietest, dus met 12 weken kan je zelf kiezen of je een punctie wil ondergaan. Na de punctie, is het zeker nog 1tot2 weken wachten op de uitslag. Inmiddels ben je dan 13tot14 weken zwanger, heb je nog te beslissen wat je bij een "slechte" uitslag doet. En ben je rond de 15weken wanneer je (als je besluitmtot zw afbreking) de overgaat tot abortus. Dit kan zowel een opgewekte bevalling zijn (dit hebben wij gedaan) of een curretage. Een meisje zo groot als mijn hand is geboren, alle vingertjes en teentjes waren te tellen, ze is gecremeerd, aangegeven bij de burgelijke stand, heeft een naam en staat nu in haar beertje bij ons thuis. We hebben de zw afgebroken, ja, maar dat zegt niets dat we niet om haar geven. Als het "alleen maar down" was geweest, was ze nu hier. Maar de ernstig lichamelijke afwijkingen zoals een waterhoofd, darmafsluiting, hartje functioneerde niet goed, ze had maar 1 niertje dat niet goed werkte, ze zou na een voldragen zwangerschap maar een paar weken in leven worden gehouden, ol eigen kracht had ze het niet gekund. Dus waarom zou ik haar geboren laten worden en een paar weken laten lijden? En de enige paar weken zou ze alleen maar ongemakken en pijn hebben....

Het is niet zo makkelijk als gedacht word. Wij zeiden op de heenweg op de dag van de 12 wk echo we doen geen abortus, maarjana de slechte 12wk echo hadden we op de terugweg natuurlijk een heel ander gesprek.

"Vroeger handelen" kan dus niet.

5. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Met een NIPT weet je met 11-12 weken alles al, als ie evt negatief is krijg je daarna nog een punctie maar dat is dan om te bevestigen.

Ik heb trouwens wel al een punctie gehad en mocht er deze keer ook weer meteen voor kiezen als ik wilde maar wilde absoluut niet dus heb zelf een NIPT betaald.

Vroeger dingen weten kan dus tegenwoordig wel alleen in NL nog niet maar de mogelijkheden ergens anders zijn er al zeker.

6. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Ik zou trouwens nooit geen vlokkentest doen (waar jij het over hebt met die termijn krijg je die) is veel hoger risico op miskraam en een hogere kans op verkeerde uitslag dan een vruchtwaterpunctie, en deze doen ze weer pas vanaf 15/16 weken (kan je trouwens wel de uitslag met 3 dagen hebben) maar goed aangezien de kans op een miskraam nog 3 weken bestaat ben je pas echt veilig met 19 weken ergens mocht toch alles goed zijn.

Ik vind het trouwens heel erg voor je van je dochter en vind het een moedige beslissing, houden van is soms ook loslaten en je zult mij niet horen zeggen dat jullie niet van haar houden want dat heb je allang bewezen in mijn ogen!

7. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    @ts, ik vind eigenlijk dat je de vraag niet meer hoeft te stellen hier. Jullie hebben je eigen meningen en opvattingen over dit en dan moet je hem wel doen. Je geeft zelf het antwoord al.

8. Blondie84

Blondie84 Actief lid

25 feb 2013
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik was hier ook veel mee bezig tot afgelopen weekend, wel of geen nekplooi meting doen. Mijn man en ik zijn van mening dat als het kindje down zou hebben we dit niet aan zouden kunnen en dat we het dan af zouden breken. Maar een nekplooimeting is een kansberekening en we hoorde dat bij vervolgonderzoek de kans op een miskraam groot is en de kans dat ze het kindje doorprikken. Dus hebben we besloten dat we dat risico niet willen lopen. Dus we gaan het niet doen... En als bij de geboorte blijkt dat het zo is dan is het zo....dan zullen we er goed voor zorgen.
    Iedereen staat hier anders in de ene kan het wel de ander niet als ze het vroegtijdig weten. Ik vind dat iedereen hierin in zijn waarde gelaten moet worden in deze keuze.

9. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Dank je, lieve reactie :)

Wij hebben trouwens ook geen combinatietest gedaan, ik moet sowieso mijn echoos in het amc laten maken ivm een aangeboren afwijking bij mijzelf. Als de arts een afwijking zou zien, zou ze dat vertellen. Nooit verwacht natuurlijk dat het een andere afwijking zou zijn dan ik heb. Ze schrok er zelf van, en zei meteen dit is niet goed hoor, echt niet goed. Werden meteen andere artsen bijgehaald etc en toen hebben ze met onze toestemming meteen vlokkentest gedaan.
    Ons kindje had een nekplooi van bijna 7mm, dus dat is gewoon een halve centimeter meer. En ze zagen al dat ze vocht in haar hoofdje en nog meer afwijkingen, er was sowieso iets mis met haar,... de vlokkentest was nie t om te kijken øf er wat was, (zoals in de meeste gevallen) maar om te kijken wat er was.

10. speentje2012

speentje2012 Actief lid

3 okt 2012
    474
    0
    16
    zeeland
    Ik heb ook een tijdje getwijfeld of ik het bij deze zwangerschap zal doen. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om het niet te doen. Stel je krijgt een kans van 1 op nog wat. Dan is de kans nog steeds aanwezig. Dan ga ik mij misschien zorgen maken om helemaal niks.

11. stephanietaal

stephanietaal Actief lid

16 okt 2012
    406
    0
    0
    de beslissing is gemaakt.
    we gaan geen test doen en gaan er gewoon alles voor doen als het wel blijkt dat het down heeft maar gaan er vanuit dat hij of zij gewoon gezond is.
    ik ben bang dat ik het me nooit vergeef als ik hem weg zou laten halen omdat er altijd een kans blijft hij of zij gezond zou zijn,
    dankjewel allemaal voor jullie reactie en na lang denken weten we nu wat we willen en kunnen!

12. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Fijn dat het topic toch heeft kunnen helpen met het maken van je beslissing!

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0

Neehoot na de goede testen is er geen twijfel over wel of niet gezond dat weet je dan wel zeker. Na combitest weet je dat niet maar op basis van die test mag je baby ook niet weg laten halen.

Als ie ongezond is en extra prenatale hulp en controle nodig heeft en bv bevallen in een academisch ziekenhuis ipv thuis of normaal ziekenhuis kan je dat nu niet bieden dus die testen gaan niet om alleen weghalen maar juist om het geven van de beste zorg die je kan geven waardoor een ziek kindje juist betere kansen heeft dan het zonder heeft.

Mijn vriendin zou haar kindje nu kwijt zijn zonder de testen omdat ze zo achter een afwijking kwamen die normaal niet snel gezien zou zijn en is ingeleid in speciaal ziekenhuis zodat ie meteen geopereerd kon worden.

Ik vind prima als je besluit niet te testen maar wil duidelijk maken dat deze testen juist er zijn om je kindje een goede start te geven en niet alleen het weghalen ervan. Dat is zo achterhaald.

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als je de kans (en financieel mogelijk) hebt, doe dan de NIPT. Ik heb de fout gemaakt om een combinatietest te laten doen en heb daar heel veel spijt van. De uitslag was slecht en nu moet ik alsnog een NIPT en event. vruchtwaterpunctie laten doen. Als ik de tijd kon terug draaien, zou ik gelijk voor de NIPT kiezen.

15. ikkiee

ikkiee Bekend lid

1 aug 2013
    760
    242
    43
    NULL
    NULL
    ligt eraan wat je leeftijd is en of het in de familie voorkomt ik ben nog jong dus heb het niet laten doen komt ook niet in de familie voor!

16. Sherry85

Sherry85 Actief lid

26 aug 2013
    281
    2
    0
    druk met solliciteren
    Midden NL
    Volgens mij heeft ze haar keuze gemaakt..
    en vergeet ook niet, hoeveel verhalen heb ik hier al niet gelezen dat mensen verhoogd risico zouden hebben enzv en uiteindelijk een hardstikke gezond kindje wordt geboren..
    En het kan ook andersom, je kind kan hardstikke gezond zijn en zuurstof tekort krijgen bij de bevalling of wat dan ook..
    Niks geeft garanties. iedereen maakt haar eigen keuzes en gelukkig maar :)

17. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Lastig he. Ik zie dat je inmiddels al een keuze hebt gemaakt. Ik zat ook enorm te twijfelen omdat we al een dochter hebben, en dezelfde reden als jij; ik zou het niet eerlijk vinden tegenover haar.
    Mijn gevoel en ratio stonden lijnrecht tegenover elkaar, ik wil gewoon zekerheid hebben maar dat heb je nooit in een zwangerschap. En met een combinatietest krijg je een kansberekening en daar kan ik voor mn gevoel al helemaal niks mee.. Plus dit is mn laatste zwangerschap als alles goed gaat, en ik wil er wel van genieten. Ik wil niet tot week 16 of weet ik het wat in de rats zitten omdat ik een slechte uitslag krijg en na allerlei onderzoeken alsnog alles goed blijkt te zijn...
    Plus we zijn allebei (redelijk) gezond (op wat kleine dingetjes na haha), nog jong (onder de 30 allebei)...
    Dus ik kijk het idd ook aan tot de 20 weken echo. Dan zien we wel weer verder. Een risico, dat weet ik.

En inderdaad, een NIPT test geeft dan nog meer zekerheid op de 3 syndromen. Mja.

18. Lirial

Lirial Bekend lid

5 sep 2012
    819
    0
    0
    Wij besloten de combitest wel te doen ivm mijn leeftijd (toen 40) en in de familie voorkomende chromosoomafwijkingen. Als de uitslag lager was geweest dan 1 op 500 hadden we nog een NIPT laten uitvoeren, maar de uitslag was hoger dan verwacht, dus we hebben het hierbij gelaten en we zien binnen een maand max of dat een juiste beslissing was.

Deel Deze Pagina