Wel of geen nipt of combinatie test doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Kjubda, 15 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celes

    Celes Lid

    10 nov 2015
    58
    27
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben ervoor gekozen om de nipt te laten doen. Als ik had geweten wat ik nu heb moeten ondervinden, mede omdat er geen echo heeft plaatsgevonden hadden we voor de combinatie test gekozen. Nipt alles prima, maar met de 20 weken echo waren er 4 markers gevonden. Waarna ik alsnog een vruchtwaterpunctie met 22 weken heb gehad.

    Hadden we voor de combinatie test gekozen, hadden ze dit veel eerder gezien, verdikte nektplooi, 2 bloedvaten ipv 3 in de navelstreng etc.
     
  2. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Natuurlijk respect voor de ouders. Ze hadden zoiets van wij willen hem deze kans geven ook al stond het eigenlijk vast dat het een heel droevig en veels te vroeg einde zou betekenen. Er zullen ook heel veel ouders niet voor hebben gekozen want ik overigens alleen maar begrijp. Al is de keuze wel ontzettend moeilijk natuurlijk.
     
  3. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Ik vind het altijd wel raar dat zoveel mensen lijken te denken dat je de nipt doet zodat je de zwangerschap zonodig af kan breken. Ik denk dat de meeste mensem het juist doen om zich voor te junnen bereiden of een gedegen afweging te kunnen maken.
    Buiten dat het ook speelt voor mensen in risico leeftijden etc. Ik vond het fijn dat ik me door een test die minder risicovol was eventueel kon voorbereiden op een bepaalde aandoening als dat het geval was. Alleen in het uiterste geval zou ik zwangerschapsbeeindiging overwegen. Voor mij wegens leeftijd ook de keuze.

    Ik vind het trouwens wel apart dat mensen geen 12 weken echo krijgen (ok tegenwoordig is dat 10/11 weken) hier wordt dat naast de testen nog gewoon gedaan.
     
    Meg en Desse vinden dit leuk.
  4. j010

    j010 Bekend lid

    27 apr 2015
    691
    186
    43
    Vrouw
    010
    Wij hebben bij de eerste twee zwangerschappen de nipt/combinatie test niet gedaan. Maar bij deze derde zwangerschap er wel voor gekozen +nevenbevindingen. Als je al twee gezonde kinderen hebt dan weet je des te meer hoe bijzonder dat is en echt niet vanzelfsprekend. Mocht er iets zijn uitgekomen dan konden we iig een weloverwogen beslissing maken voor ons gezin.
     
  5. Liana84

    Liana84 VIP lid

    11 jun 2014
    6.243
    1.767
    113
    Vrouw
    Zwolle
    Precies dit!
     
  6. Desse

    Desse Bekend lid

    11 okt 2017
    840
    920
    93
    #26 Desse, 4 feb 2020
    Laatst bewerkt: 4 feb 2020
    Nou dit dus! Je moet er toch niet aan denken dat je pas vlak na de geboorte hoort dat je kind t18/t13 heeft? Met down zul je je ook in eea willen verdiepen ter voorbereiding. Je zult de klap na 40 weken maar te verwerken krijgen, te midden van alle chaos: net bevallen, baby, hormonen, kolven, slapeloze nachten, etc. Dan liever met 13 weken al weten waar je aan toe bent lijkt me. Dat staat helemaal los van wel of niet de zwangerschap afbreken. Maargoed dat is mijn mening, ik begrijp dat 'niet willen weten' gewoon echt niet ;)

    Bovendien snijdt het mes aan 2 kanten, bij onze 20 weken echo was de grootte van haar hoofdje zorgelijk, <1%. Was ik even blij dat deze 3 afwijkingen al waren uitgesloten! Anders had ik misschien wel een vruchtwaterpunctie moeten laten doen... En er was al genoeg wat niet kon worden uitgesloten op dat moment, zoals microcephalie, dan had ik me over nog meer zorgen kunnen maken. (Met 35 weken zat ze weer op 44%, niets aan de hand godzijdank)
     
  7. Niny

    Niny Bekend lid

    21 jul 2009
    731
    94
    28
    Hier hebben we het al 3 keer bewust wel gedaan. Hadden vooraf ook al afgesproken wat we dan wouden doen indien uitslag uitwees dat er afwijking was.
     
  8. Raket78

    Raket78 Fanatiek lid

    7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Een test is een verzoek om informatie. Wat wil je met de informatie doen als/zodra je die krijgt? Zoek je geruststelling? Wat als je die niet krijgt? In welke gevallen zou je eventueel overgaan tot beëindigen van de zwangerschap?

    Ik heb de combinatietest laten doen (Woon in Canada en hij heet hier de triple test). Mede omdat ik anders pas bij 20 weken de eerste echo zou krijgen en dat duurde me te lang. Er kwam een verhoogde kans op down uit (1 op 200, in NL wordt 1 op 100 pas als verhoogd beschouwd). De informatieverstrekking viel erg tegen. Ze wilden/konden niet prijsgeven hoe ze op het getal 1 op 200 kwamen. Ik wist dat de nekplooi keurig was want dat stond op het formulier dat ik moest afgeven bij de bloedtest. Ik mocht de uitslag van de bloedtest niet weten, en men loet ook niet los in hoeverre mijn leeftijd (39) een factor was. Ik vind dit eigenlijk in strijd met mijn recht op inzage van mijn eigen medische gegevens. Maar goed.
    We hebben gekozen voor geen verdere tests en af te wachten tot de 20 weken echo. Nipt had gekund, maar ik wist dat ik met een positieve nipt geen rust zou hebben zonder punctie, en ik vond het risico van een punctie, hoe klein ook, te groot. Bovendien was een kindje met Down welkom.
    Uiteindelijk bevallen van een gezonde reus van een baby, gevolgd door een joekel van een placenta. Vraag me achteraf af of dat invloed heeft gehad op mijn bloedtest. Zelfs met 12 weken was hij vrij groot uitgevallen. Maar het blijft natuurlijk speculeren.

    Succes bij het nemen van een beslissing!
     
  9. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Mocht het ons een derde keer gegeven zijn, dan doen we geen nipt o.d. ik krijg met 20 weken sowieso een GUO, dus dan zien ze best veel. We zien wel.

    We hebben nu een "gezond" kind en een kind met een "rugzakje" ASS. Beide hebben ons leven verrijkt. We zien wel wat moeder natuur ons geeft en zullen na de GUO wel zien of er iets alarmerends is.
     
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Wij hebben t niet gedaan, wilden geen keuze hoeven maken om t af te breken. Wel heeft de vk naar de nekplooi gekeken en zag niks geks.
     
  11. JoanneJo

    JoanneJo Actief lid

    10 jun 2019
    339
    357
    63
    Vrouw
    Fulltime mama
    Ik twijfel.. vriend wil het wel , zijn eerste kind.
    Mijn tweede kindje de eerste hardstikke gezond. Dus ik heb zoiets van .. het voelt goed ik heb geen raar voorgevoel dus het is niet nodig en ben juist bang dat de uitslagen die mss wel oké zijn mij alsnog onzeker maken.

    echt een dilemma
     
  12. mrsmommy92

    10 feb 2020
    35
    7
    8
    Vrouw
    Na twee eerde miskramen hebben wij de keuze gemaakt om de NIPT+nevenbevindingen te laten doen. Ook omdat de tante van mijn man (zus van vader) is geboren en gestorven aan een open ruggetje.
    Wij wilde gewoon weten waar wij aan toe waren zodat we ons hier op konden voorbereiden omdat ieder kindje welkom was/is!
    Mocht er een afwijking gevonden worden waarbij het kindje niet levensvatbaar zou zijn, zou ik dat graag vroeger willen weten dan met 20 weken pas.

    Bij ons is alles schoon terug gekomen en dat zorgde ook voor iets meer zekerheid na de miskramen. Mochten wij in de toekomst nog een kindje mogen verwelkomen, dan zal ik hier wederom voor kiezen.
     
  13. Nora92

    Nora92 Fanatiek lid

    17 dec 2018
    3.883
    4.892
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Wij hebben gekozen voor NIPT met nevenbevindingen omdat als er iets uit de combinatie test komt, je dan eerst alsnog de nipt krijgt omdat deze zijn betrouwbaarheid hoger is. Daarnaast hebben we ook de 12 weken echo gedaan die bij de combinatie test hoort, dit was wel op eigen kosten maar er kon toen al zoveel gezien worden! Ze heeft echt 45-60 minuten alles miniteus bekeken. Daarnaast hebben we de 20 weken echo zo vroeg mogelijk gedaan tussen 18-19 weken.

    Eigenlijk allemaal met de reden dat we idd zwangerschap afbreking zouden overwegen als er wel iets ernstigs uit kwam. En die afbreking wilde we dan liever zo vroeg mogelijk moeten doen en niet pas rond 23 weken.

    Alle uitslagen geven geen 100% garantie dat je kind gezond is maar voor nu weten we in ieder geval dat er geen grote ernstige levensbedreigende afwijkingen zijn gevonden. Dat vonden wij vooral een fijn idee. Volgende keer zouden we het weer zo doen. Wachten op de uitslag van de nipt was redelijk zenuwslopend maar verder hebben de onderzoeken ons veel rust gegeven.
     

Deel Deze Pagina