Wel of geen ORS geven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door julialove, 19 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julialove

julialove Actief lid

23 dec 2014
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Onze kleine man van iets meer als 2 maanden is ziek, buikgriep.

Eerst is de rest aan de beurt geweest, eerst de oudste, vervolgens ik en mijn man en nu dus de kleine hummel.

Wij zijn inmiddels allemaal beter, maar onze zoon nog niet. Hij spuugt niet, heeft lichte verhoging en een boel diarree luiers. Ongeveer 7/8 per dag en wisselend in hoeveelheid (sorry voor het onsmakelijke verhaal). Ook zit er soms slijm bij.

In ieder geval is het lastig na te gaan of hij voldoende plast, of de luier is net verschoond en dus heeft hij (nog) niet geplast of het is een diarree luier en dan weet ik dus ook niet of het urine is of de diarree.

Hij drinkt 5 á 6 keer per dag 120 cc + 4 schepjes, deze gaan bijna allemaal leeg op een bodempje na. Hij drinkt dus normaal door, maar ik weet dus niet of het genoeg is om uitdrogen te voorkomen.

HA zei dat ik ORS mag geven zolang hij diarree heeft en als ik denk dat dat nodig is, maar dat weet ik dus niet zeker. Aan de ene kant denk ik better safe than sorry en gewoon geven, maar aan de andere kant ben ik huiverig want ik zou niet willen dat hij daardoor minder melk drinkt. Hij is namelijk de laatste weken door andere oorzaken weinig aangekomen en kan het dus niet echt hebben om nu minder flessen te drinken.

Ook zei de HA dat ik vooraf de ORS mag maken en dan 10cc per kilo lichaamsgewicht bij de fles mocht doen. Dus eerst flesvoeding maken, en apart ORS maken, vervolgens een beetje van de klaargemaakte ORS in de fles gieten. Maar in de bijsluiter staat dat dit niet mag, tenminste: ORS mag niet bij de flesvoeding gedaan worden. Bedoelen ze dan dat ik het niet zo in de fles mag kiepen of ook dat ik het niet vooraf mag maken en dan erdoorheen doen?

Mijn vraag is eigenlijk: zou ik al ORS gaan geven om uitdroging op voorhand te voorkomen of toch nog even wachten? Zoals ik al zei heeft hij alleen diarree, en lang niet zo erg als onze oudste het had maar zij is natuurlijk ook al wat ouder. En als ik de ORS niet bij de fles mag doen, hoe doe ik dat dan? Extra water tussendoor wilde hij niet, de melk drinkt hij wel maar ook langzamer als normaal en elke poging om extra vocht te geven werden geweigerd.

Tips zijn welkom!

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Pffff moeilijk. Ik zou het nooit preventief geven ( is toch mengsel van zout en suiker) , en aan de huisarts vragen aan te geven wanneer het echt nodig zou zijn. Hoe je dat kan zien, of dat hij een schatting kan geven van na hoeveel dagen diarree bijvoorbeeld.

3. Kiwi2013

Kiwi2013 Actief lid

8 feb 2013
    269
    1
    0
    NULL
    NULL
    #3 Kiwi2013, 19 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
    Ik zou het wel geven!! Voorkomen is beter dan genezen. Waarom wachten tot hij het nodig heeft en aan het uitdrogen is? Het lijfje is van streek en de darmen van de wap. Natuurlijk zitten er zouten en suikers in ors, maar mij is altijd verteld dat dit het meest rustige voor de darmen is. Niet uitdrogen is nu even belangrijker dan groeien. Dat komt wel weer.

Ik zou het ook niet geven ipv een voeding, maar als extra erbij. Al zijn het maar een paar theelepeltjes... Volgens mij maak je per 24 uur de ors aan en bewaar je afgesloten in de koelkast. Mag inderdaad niet door de voeding, maar moet je ernaast geven. Theelepel of spuitjes werken prima.

Houd je kleintje maar goed in de gaten. Heeft ie traantjes al hij/zij huilt? Ziet het mondje nog nat? Bij twijfel trek aan de bel!
    Mijn jongste heeft vorige maand in het zkh gelegen met uitdrogingsverschijnselen. Dit ondanks de ors die we gaven. Die kleintjes drogen snel uit en een opname is het laatste waar je op zit te wachten....

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Met Kiwi eens. Mijn dochtertje is met 6 weken opgenomen met uitdrogingsverschijnselen en dat wil je niet. Hier werd er toen ook nog wel gespuugd, maar toch zou ik voor de zekerheid de ORS geven.

5. Zonnig25

Zonnig25 Actief lid

13 mrt 2013
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    theelepeltjes geven... hier afg maandag ook opgenomen rota virus.. aan de sonde met ors

Deel Deze Pagina