Kraamverzorgster te combineren met gezin?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Hartediefje, 26 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Ik heb eens een vraagje en ik weet niet of er hier kraamverzorgsters op het forum zitten... Maar ik ben nu op een punt dat ik misschien een opleiding kan gaan doen... Ik ben al achttien jaar op een administratieve functie aan het werk en heb steeds meer het gevoel dat ik vroeger een verkeerde keuze heb gemaakt (het was richting mavo en kraamverzorgster of de havo en daarna dus naar de meao gegaan...)

Nu heb ik twee jongens van zes en twee en vraag me af hoe het te combineren is als je inderdaad wachtdagen hebt en elk moment opgeroepen kan worden. Mijn man is internationaal chauffeur, dus eigenlijk altijd van huis door de week....

Ik ben benieuwd of er iemand is die me kan helpen met wat informatie voor ik mijn baan op het spel zet en er na een jaar achter kom, dat het toch eigenlijk te zwaar is in combinatie met een gezin.

2. lies276

lies276 Niet meer actief

ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie waar we ook kv opleiden.
    vaak zijn de vrouwen die de opleiding gaan doen, vrouwen zoals jij.
    vroeger de verkeerde richting gekozen en als ze zelf kindjes krijgen zijn de kriebles bijna niet meer te negeren en willen ze uiteindelijk toch nog graag voor hun passie gaan.
    op zich is het goed te doen, maar het is natuurlijk wel een jaar bikkelen.
    vereiste 1 is een flexibele oppas, want je weet je werktijden nooit van tevoren (het ene gezin heeft bijv. recht op 49 uur zorg, de volgende 60 uur en zelfs tijdens het kraambed kan het aantal uren nog aangepast worden).
    bij ons is het mogelijk om volgens een rooster te werken, wat inhoudt dat je wel van tevoren weet wanneer je ingepland staat om te werken.
    dat zou natuurlijk wel heel fijn zijn, want dan weet je wanneer je oppas moet regelen. als je niet volgens een rooster kan werken, betekent dat ,dat je, afhankelijk van je aantal gewerkte uren, weer een aantal dagen vrij bent.
    heb je bijv. 49 uur gewerkt, ben je 5 dagen vrij, maar heb je bijv. 60 uur gewerkt, dan ben je 7 dagen vrij.
    erg onvoorspelbaar dus en lastig te combineren met kinderen.
    zeker op het begin ga je nog veel naar school en je moet natuurlijk ook opdrachten/ verslagen schrijven.
    dit kan evt. in de avonduren.
    in de praktijk zien we tijdens de opleiding behoorlijk wat vrouwen afhaken, omdat het toch te zwaar is, maar als je er écht voor wil gaan, zou ik zeggen: doen!

3. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Lies276, bedankt voor je advies! Ik ga duimen dat ik uitgenodigd word voor een gesprek, zodat ik meer kan vragen over de opleiding, wat het inhoudt qua uren en vergoeding en wat dan evt na de opleiding mogelijk is... Want dat is natuurlijk ook een belangrijk punt.

En de opvang, dat is mijn struikelblok ben ik bang... zeker nu de kleinste nog maar 2 jaar is.

Maar als ik dan word uitgenodigd, kan ik alles naast elkaar leggen en mss dan beter gaan voor de thuisstudie en dan hopen dat mijn droom over drie jaar uit mag komen...

4. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    er zijn kinder dag verblijven die flexibele opvang bieden misschien daar eens naar kijken?

5. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Miss Geul..ik ben bang dat die hier in mijn buurt niet zitten, maar ik ga zeker eens navraag doen bij de stichting van de kinderopvang, die hebben ook flexibere opvangvormen.

bedankt voor het meedenken!

6. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    Ik was laatst uitgenodigt voor een gesprek maar moest meteen al bedanken.. Kon niet op rooster werken en ging er financieel zwaaaaar op achteruit.. Hoop dat het bij jou wel lukt

7. Hartediefje

Hartediefje Fanatiek lid

25 jan 2010
    1.717
    0
    0
    Zeeland
    Helaas op dit moment nog niet gelukt...de opleiding die ze aanbieden, is voor mij echt niet haalbaar met mijn twee jongens op dit moment. De kleinste is echt nog te klein om nu een jaar keihard te moeten studeren en hem bijna niet te zien.... Daarvoor zijn die mooie momenten met hun nog veel te kostbaar...
    Maar ik geef mijn droom nog niet op...

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik zit precies met het zelfde.
    Oppas is voor mij geen probleem maar waar ik dus mee zat/zit is dat de kraamverzorgster toch ook in de nacht opgeroepen kan worden??
    Als je dienst hebt en je moet bij een bevalling zijn of de kraamvrouw/baby voor de nacht verzorgen moet je je kindjes ook "alleen" laten.
    Mijn man werkt ook in diensten en weet niet of dat dan gecombineerd kan worden met elkaar!
    We kunnen natuurlijk niet beide de nachtdienst hebben.
    Al zou het voor mij niet zo een heeeel groot probleem zijn aangezien mijn schoonouders oppassen en een eigen zaak aan huis hebben + ze wonen 3minuten van ons vandaag en de school ook:D

Weet iemand hoe het zit met de nachtdiensten??

9. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Hartediefje ik zie bij jou staan een jaar hard studeren.
    Duurt deze opleiding 1 jaar dan? Of langer?

10. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik werk in de kraamzorg en op rooster. Even gekopieerd van een ander topic over ook zoiets.

Ik weet een paar maanden van tevoren mijn rooster. Nu weet ik dus tot eind juni al mijn rooster.

Wordt 2x per maand 8 dagen ingepland. Dan is het wachten totdat je gebeld wordt. Dus op rooster werken is wel wat regelmatiger in de zin van dat je weet wanneer je wel en niet moet werken maar op het moment dat je wacht hebt is het nog maar de vraag of je daadwerkelijk kan gaan werken.

Ik heb bijv. nu de hele maand januari op 3 dagen na thuis gezeten omdat het rustig was. Nu zou ik zaterdag weer beginnen eigenlijk maar ben pas dinsdag begonnen.

Ik heb 3 kids in de leeftijden van 7, bijna 5 en de jongste wordt in oktober 4.

Op zich is het goed te regelen vind ik mits je een goede achterban hebt! Gastouder bijv. die heel flexibel is of ouders die je bijstaan.

En het is niet alleen voor mama en baby zorgen en bij bevallingen zijn. Het is ook nog het huishouden, visite verzorgen, zorg voor andere kids, eten klaar maken of koken. In het begin neem ik in overleg vaak veel over maar naar mate de ouders zich weer fitter voelen doen ze steeds meer zelf met de baby. Is ook de bedoeling want je wilt ze een goede start meegeven zodat ze het na 8 daagjes helemaal zelf kunnen, of zover mogelijk. Maar hou dat dus voor ogen dat je in het begin veel voordoet met de verzorging (hoewel er ook ouders zijn die meteen alles zelf doen, hun goed recht ook natuurlijk) maar daarna niet meer.

I love mijn vak. Maar het is wel intensief. Je werkt 8 daagjes achter elkaar, weekend ook. Vaak lange dagen, s'nachts eruit. Je moet er wel tegen kunnen ook.

Maar als je hart er echt ligt dan is er vaak wel een manier te vinden.

Wat ik wel gehoord heb is dat de meeste de opleiding wel pittig vinden. Je hebt je eigen gezinsleven met alles erbij, school, huiswerk, verslagen maken, dan ook nog erbij werken (alle diensten) en dat is vaak ook behoorlijk wat geloof ik. Sommigen haken idd af dan omdat het toch niet te combineren valt. Ik had mijn opleiding al toen ik in de kraam ging werken.

Je kan idd in de nacht opgeroepen worden. Onze organisatie heeft 3 verschillende soorten wachten en 1 daarvan is s'nachts,

Je moet dus idd wel opvang voor je kids hebben als je opgeroepen wordt s'nachts. Je kan dan 2 uurtjes weg zijn maar het kunnen er ook 4 of meer zijn bijv. Dat kan je van tevoren nooit inschatten. Als ze in het ziekenhuis bevallen willen de verloskundigen ook vaak dat we nog even mee naar huis gaan om ze de eerste start daar mee te geven en uitleggen van de kruiken enzo. Ben je ook alweer meer uren mee kwijt dan.

Je zou wel evt. kunnen overleggen met het desbetreffende kraamcentrum of het af te stemmen is met je man wanneer je een nacht in gaat.

De uren die ik maak is in overleg met het gezin (wat ze geindiceerd hebben gekregen en hoe ze het verdeeld willen hebben). We maken dus een planning voor de hele week qua tijden maar dat wil ook niet zeggen dat ik altijd gegarandeerd op die tijd die eerder afgesproken was ook afgewerkt ben. Gebeurd er net iets net voordat je afgewerkt zou zijn, dan zeg je niet dag ik ben weg. Zo kan het wel eens voorkomen dat je dan toch wat later bent dan eigenlijk was voorzien. Moet je ook rekening mee houden.

Succes met je keuze.

11. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hej,

Deze week is bij mij het kwartje gevallen. Eindelijk!
    Ik ga ervoor. Ik ga proberen om eerst bij een organisatie BBL te doen. Mocht dat niet lukken, dan ga ik de BOL variant doen.
    Ja dat wordt dan echt 2-3 jaar afzien qua inkomen. Maar ja, dit is gewoon wat ik wil.

K weet dat het huishouden er ook bij hoort e.d maar daar heb ik absoluut geen probleem mee. Nu nog zien aangenomen te worden hihi. Het is zo lastig om bij de organisatie duidelijk te maken dat dit echt mijn droombaan is, want ja dat zet natuurlijk iedereen in een sollicitatie brief.

Ik ben zo blij dat ik nu echt weet wat ik wil! Als jullie nog tips hebben, hoor ik ze graag! :D

O ja ik ga proberen om in het najaar van 2013 te starten.

Deel Deze Pagina