Hallo! Tsja, toch zit het mij allemaal niet lekker hoe het momenteel gaat met mijn dochtertje van 6 maanden. Ik ben dus wel begonnen met bijvoeding en dat doe ik rustig aan. In de ochtend een paar happen fruit en later een paar happen groenten. Alhoewel die laatste niet echt een succes is, maar ik blijf volhouden. Hopelijk gaat die bijvoeding wel snel echt van start, maarja ik had al antwoord gehad dat baby's de voedingsstoffen nu nog wel uit meld halen.. Dus ik probeer het van mij af te zetten. Verder is het dus zo dat onze kleine meid al wekenlang echt klokslag 5 uur wakker is. Zelfs iets eerder. Zij kreeg altijd een laatste fles rond 18.30 uur met 2 lepels rijstebloem en sliep tot 6 uur door.. Maar nu dus al weken niet meer. Aangezien ze nu ook 6 maanden is dacht ik dat ze misschien zo'n pyamapapje moest proberen. Nou dit is helemaal een ramp, ze werd wakker rond 1 uur, 3 uur, etc etc.. heel de nacht aan het spoken. Omdat we niet zeker weten of het aan dat papje kwam gaven we het nog een avond, maar weer hetzelfde en toen we weer overstapten over rijstebloem sliep ze weer tot 5 uur, dus waren we alweer blij :-s.. Aangezien onze meid dus heel vroeg wakker is en ik de eerste fles maar net kan uitstellen tot 6 uur (tot die tijd ligt ze eerst te keten in bed heel hard en daarna haal ik haar maar bij ons in bed en slaapt ze dus nog even door (vaak, niet altijd) tot 6 uur) en zie ik mijzelf dus niet om 6 uur met een bord pap beneden zitten. Maarja overal lees ik dat pap in de ochtend het beste is en ook in een bordje. Wij geven in de ochtend gewoon een beetje rijstebloem erin, kan ik daar nu mee doorgaan of moet ze toch met pap starten, maar kan dat in de fles ? Wat is de verhouding dan. En dan nog een vraag natuurlijk over de avond.. gisteren was de rijstebloem op, maar had ik babix nacht biscuit ofzoiets gegeven.. nou dat werd zo dik dat het niet ging.. drama, kind wilde eten en ik werd nerveus. Toen had ik nog 1 pakje pyjamadrank (banaan) en jahoor weer de hele nacht spoken dus hoe dat komt ? Nu dus maar nieuwe rijstebloem gekocht en gegeven ,maar wel 3 ipv 2 scheppen. Ze is ook overgestapt deze week van standaard 1 naar 2, aangezien het pak pas net op was.. Loopt ze nu niet achter ? Iedereen lekker pap lepelen in de avond (of ochtend) en bijvoeding en die van mij moet er weinig van hebben. Misschien probeer ik als ik de dag erna vrij ben eens dat bambix biscuit voor de nacht, maar dan met minder scheppen ipv 7 die ze voorschrijven ? .. of zal ik maar het vertrouwde doen en is dat 5 uur wakker misschien haar ritme en niks met honger te maken? Wat een vragen he ? Ik denk soms wel iets te vaak dat ons dochtertje niet meekomt met iedereen, dat ik het fout doe .. Dus daar kan ik wel wat in doorslaan, heel vervelend. Maarja ben gewoon bang dat ze iets tekort komt in haar voedingstoffen of eventueel motoriek .. Of wil ik teveel, dat kan ook. zucht.. Hopelijk krijg ik nog een geruststellende reactie, Alvast bedankt.
Hallo! Nou ik hoop dat ik je echt gerust kan stellen want er is echt geen reden tot zorgen! De groente en fruithap hebben echt gewoon tijd nodig en kan even duren voordat de hoeveelheden groter zijn en de smaken variëren. Pap is niet eens noodzakelijk qua voedingsstoffen maar mag wel 1 tot maximaal 2 keer per dag gegeven worden. In dit geval zou ik het bij één keer houden om de eetlust voor bijvoeding goed te behouden. Rijstebloem in de avond is prima als dat goed gaat, als andere varianten niet gaan, is niet erg ze hoeven ook niet gegeven te worden. Ik lees in je reactie dat ze net een weekje over is op de opvolgmelk. Dat is altijd even wennen. Deze voeding is wat zwaarder, mocht het lukken in het schema is het misschien fijn om de laatste fles ietsje later te geven zodat de ochtenden ook iets later beginnen. Tussendoor krijg je dan weer iets ruimte om weer een hapje fruit of groente te proberen. Geef het de tijd, het is echt niet erg als het wat langer duurt, daardoor zal ze geen achterstand krijgen in haar ontwikkeling. Succes groetjes Femke