Ik maak me een beetje zorgen of mijn dochter wel genoeg vocht binnen krijgt op een dag. Ze is erg wispelturig met eten en drinken, als ze niet wilt, dan wil ze ook echt niet! Is altijd al zo geweest. Ze krijgt nu: Ochtendfles met pap: 100-150 ml Tussendoor: fruit Fles: 100-150 ml Brood: af en toe een paar hapjes, is nieuw Fles: 100-150 ml Warm eten: groente/aardappel/soms vlees Yoghurt: 50 ml Avondfles + rijstebloem/pap: 100-150 ml Alles met een lepeltje is heel wisselend. De ene keer eet ze een paar hapjes, de andere keer veel meer. Max is ongeveer de hoeveelheid van een 4 maanden potje. Vers of potje maakt niet uit qua hoeveelheid dat ze eet. Iets waar ze vandaag met smaak "veel" van eet kan ze morgen maar een paar hapjes van willen. Qua fles krijgt ze nu 4x 180/6 aangeboden, maar dat drinkt ze niet leeg. Hoeft ook niet, 500 ml per dag is volgens mij genoeg, als ze tenminste redelijk groente en fruit eet. De ochtend en avondfles drinkt ze beter dan de overige flessen. Overig drinken is leuk voor 1 of 2 slokjes, daarna niet meer. Momenteel drinkt ze regelmatig 4x 100 ml, met maar een paar hapjes groente en fruit. Dat is naar mijn idee wel heel weinig. Even ter info: DL weegt denk ik bijna 6 kg. (morgen of vrijdag weer wegen). Ze groeit wel goed, volgt haar eigen lijntje (gecorrigeerd zit ze op de -2 lijn, die volgt ze perfect in de grafiek). Voordat we begonnen met hapjes dronk ze maximaal 750 ml per dag, vaak (veel) minder.
Ik durf geen uitspraken te doen over een vroeggeboren kindje. Heb je nog contact met de KA want dan zou ik dat daar even vragen. Voor mijn gevoel lijkt ze wel aardig te drinken, uitgaande van de 6 kilo die ze weegt. Maar mijn gevoel is niet gebaseerd op feiten
De KA verwijst naar het CB zolang DL genoeg blijft groeien. Het CB kijkt naar de standaard voor 8,5 maanden, want voor voeding hoef je niet te corrigeren. Volgens die standaard krijgt ze te weinig binnen. CB zegt, 500 ml melk, 250 ml vocht uit groente/fruit. Hoe ik dat naar binnen moet zien te krijgen hebben ze geen idee voor . Naar mijn idee is er een verschil tussen de standaard en een minimum, maar daar krijg ik geen duidelijke uitspraak over. Gevoel is zeker belangrijk. Mijn gevoel zegt, ze meldt zich wel als ze honger/dorst heeft. Mijn gevoel zegt, ze blijft haar lijntje volgen, heeft voldoende natte luiers, dus het zal wel prima zijn. Maar ook mijn gevoel is niet gebaseerd op feiten
Wat raar van je kinderarts... Wij lopen er ook nog en kunnen wel met onze voedingsvragen bij haar terecht en onze meiden volgen ook keurig hun lijntje, 1 dochter loopt zelfs ietsje in van -1 richting de 0. Onze dochters drinken momenteel ook steeds minder en zijn ook nooit boven de 840ml gekomen, ik vind het allemaal best: ze zijn tevreden en groeien goed. (Wij hebben thuis een weegschaal, wegen elke week) Als ze gewoon tevreden is en haar lijntje volgt zou ik me niet al te druk maken... Je kan eventueel toch nog eens je ka bellen en zeggen dat je niet voldoende hebt aan het cb hun informatie en dat je je toch een beetje zorgen maakt of ze wel genoeg vocht binnenkrijgt...
Ik bood op die leeftijd mijn dochter water en thee aan bij de groente en fruit maaltijden. Brood was ze ook laat mee pas rond de 9 maanden ging dat er een klein beetje in. Ik gaf dit dan na de hapjes, was in het begin echt slokjes werk. De flessen melk gaf ik toen voor de slaapjes want dan sliep ze wat beter.
100 ml vocht per kilo lichaamsgewicht staat er voor. Maaaaar dat is natuurlijk gewoon een gemiddelde ennieder kind is anders.... Ons cb geeft aanndat je gewoon voldoende aan moet bieden en dat ze dan vanzelf drinken als ze het nodig heben. Ik vond ook dit artkel: Hoeveel moet een baby drinken per dag? | Mens en Gezondheid: Kinderen
Onze jongste is ook niet zo'n drinker.. Met 9 maanden een dieptepunt van maar 150ml melk op een dag. Nu gaat het weer beter en drinkt ze 500ml, ze is net 1. Wij gaven altijd extra fruit en yoghurt. Vanwege het slechte drinken hebben we haar ook altijd een extra fles aangeboden rond 23:00, deze drinkt ze halfslapend best goed. Zelfs nu geven we die fles nog als ze om 18:30 haar fles weigert. Overigens is die laatste fles een kant en klaar pappakje... Omdat ze die lekkerder lijkt te vinden. Tsja, je moet wat als je kindje op -2 groeit.. Ons CB zegt ook dat baby's drinken wat ze nodig hebben.
volgens mij moet een kindje minimaal 50 ml vocht per kilo lichaamsgewicht drinken per dag. Dat is echt nodig voor de vochtbalans. Mijn zoon weegt 9 kilo dus moet minimaal 450 ml drinken... dat lukt ook wel.. al weet je het met borstvoeding natuurlijk niet precies.
Morgen op het CB toch maar nog eens goed navragen. De afspraak is bij de arts ipv bij de wvk (die erg van de regeltjes is en niet mee kan denken).
Vrijdag op het CB een goed gesprek gehad met de arts (wat is dat een fijn mens zeg, itt de wvk). Zolang dl vrolijk en alert is, genoeg plast, (een beetje) blijft groeien is het prima. Het ene kind drinkt/eet meer als de ander. De meeste kinderen kunnen zelf prima bepalen wat ze nodig hebben. Ze geeft zelf goed aan wanneer ze niet meer wilt, en geeft ook duidelijk aan wanneer ze honger heeft. Zolang ze bij honger/dorst altijd eten/drinken aangeboden krijgt is het goed. M.a.w., loslaten, op mijn gevoel vertrouwen, ze regelt het zelf wel. Wel fijn dat dl dat zelf vrijdagnacht ook nog even bevestigde, ze had overdag weinig gedronken en meldde zich om 2.30 voor een voeding.
Het minimum is 120 ml per kilo gewicht, max. is 180 ml per kilo gewicht, 50ml en 100ml per gewicht lijkt mij echt te weinig.... waar hebben jullie dat vandaan Justy en Daantje????
@Kwebbel, ik denk dat jij het hebt over kindjes tot 6 maanden die nog geen bijvoeding krijgen. Justy geeft een link waarin staat voor kindjes van 6 tot 12 maanden: 100 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur.
Wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad met de arts. En ze heeft ook gelijk, de meeste kindjes kunnen heel goed zelf aangeven wat ze nodig hebben. Zolang ze inderdaad tevreden is en goed plast moet je je geen zorgen maken.