Praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Starry, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hallo meiden,

Ik heb even een vraagje; mijn dochter is 17 maanden '' oud '' maar tot op de dag van vandaag zegt ze nog helemaal geen woordjes, ze brabbelt wel ( in haar taal ) maar daar verstaan wij niets van.
    Ik vraag mij dus af of ik mij zorgen moet gaan maken of dat er meer kindjes zijn die rond deze leeftijd nog niet praten ??
    Ze verstaat ons wel en begrijp ook al wel wat dingen.
    Ze word wel 2talig opgevoegd maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij want zij weet immers niet dat het twee talen zijn..
    De laatste keer dat ik op het consultatiebureau was, zei de arts dat ze al wel een aantal woordjes zou moeten zeggen...
    En mensen vragen aan mij " praat ze al " en als ik dan nee zeg kijken ze me raar aan van '' doet ze dat nog niet '' :$
    Dus hoop wat van jullie te horen meiden.

Liefs Starry

2. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Nee joh!!
    Geen zorgen maken.
    Mijn zoontje word over 3 weken 2 en zei toen ook nog niks hoor.
    Pas 2 maanden terug kreeg hij het ineens door, en nu lultie me de oren van mn hoofd ;)

3. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dankjewel :) mams136

4. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn dochter begon toen net met allerlei woordjes... ze is nu bijna 2... en begint nu met zinnetjes en alles nazeggen enzo... misschien wat extra aandacht aan geven door boekjes met plaatjes te kopen? en veel te praten tegen haar.. zo zeg ik altijd wat ik ga doen, bv de was doen dat zeg ik zo mama gaat even de was doen hoor... of even afwassen.... ze gaan dat dan snel nazeggen en begrijpen de handeling erbij ook... als ik nu ga stofzuigen dan zegt ze softzuigen? haha en pakt ze haar eigen stofzuiger......

5. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ik heb wel eens gehoord dat sommige kindjes heel snel al woorden zeggen, en dat andere heel lang helemaal niets zeggen en dan opeens gelijk hele zinnetjes.. Dus dat ze wel langer wachten met echt praten maar het dan gelijk wel al beter kunnen. (geen idee of het waar is hoor!)

6. frederike80

frederike80 Fanatiek lid

21 feb 2007
    1.923
    0
    0
    oosterwolde (fr)
    hier ook tot bijna 2 jaar eigenlijk niks...en toen ineens ratel ratel ratel iedere dag wel weer wat woordjes erbij...nu is soms bijna 'eng' wat ie allemaal weet ;) hij had het allemaal wel opgeslagen ;)...en ben ik s'avonds blij als dat batterijtje ff leeg is hahahaha

dus dont worry

ps hij is nu bijna 2 jaar en 4 maanden

7. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    misschien liep of loopt jou dochter al?en is ze dus meer bezig met andere dingen, mijn zoon kletst al veel, maar lopen doet hij echt nog niet, hij is 16 maanden. Ze doen alles op hun eigen tempo, je kunt een beetje motiveren, maar verder doen ze het echt zelf:D

8. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Onze dochter wordt ook tweetalig opgevoed en is ook 17 maanden. Ook zij is nu pas net met papa en mama begonnen. Verder is haar praten nog allemaal chinees oid :D

9. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Ons zoontje is net 18 maanden en zei tot voor kort ook nauwelijks echt verstaanbare woordjes, alleen mama en papa, verder ook vooral eigen gebrabbel. Sinds een week is hij toch duidelijk begonnen met onze woordjes nazeggen, d.w.z. koko voor komkommer e.d. Dus gewoon geduld hebben. Als ze brabbelt lijkt mij dat een goed teken, dan is ze in elk geval verbaal bezig.

We probeerden al wel een tijdje goed op te letten of hij al iets herkenbaars zei, en hem dan direct te prijzen als hij dat deed. Verder hadden we al wel de indruk dat hij al langer ons begreep, alleen had hij geen zin om ons na te zeggen. Overigens had hij al enige maanden dat hij soms wel een begrijpelijk woordje nazegde (bv. tete voor teddybeer), maar dat deed hij dan steeds een keer en daarna niet meer.

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze zoon is al twee geweest en zegt ook bijna nog niets: 8 woordjes om precies te zijn.
    Vorige week bij het CB zeiden ze dat het wel laat was, maar niet zorgelijk. De ka vond hem slim genoeg, en hij snapte alles wat ze zei.
    Ik kreeg wel het advies, als hij over een half jaar nog niet of nauwelijks praat, dat ik dan ff zelf een afspraak maak en terugkom.

11. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid zei een maand of 2 geleden al meer woordjes dan ons overbuurmeisje van bijna 2. Van de week zagen we haar weer en ineens sprak ze echt al met complete zinnen..
    Het kan dus echt heel snel gaan!

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier komen nu ineens wat woordjes bij en merken we dat ze ons af en toe probeert te herhalen. Ook alleen als zij er zin in heeft, maar dat is dus echt pas sinds een week.
    Duidelijk mama - zegt ze pas sinds 3 weken ofzo. Papa al wel langer. En 'dieeeh!' - en 'kaka' -> maar dat staat volgens mij voor alles wat ogen heeft, want ze wijst naar de elfjes op de muur, naar het schilderij van het stokstaartje en nouja, naar allerlei dingen hihi.
    Maar nu ineens herken ik dingen als 'opa' , poes, mama, aai, -nouja en nog meer woordjes, nog niet allemaal in hun volledige vorm ;) maar wel is het duidelijk wat ze bedoelt.

Verder begrijpt ze ontzettend veel. Met de was opruimen in onze slaapkamer, vraag ik of ze het ene in haar la legt (sokken) op haar kamer en het volgende mag ze naar beneden gooien (dan vouw ik dat beneden op -handdoekjes, slabbetjes etc) , maar dat doet ze dan ook allemaal. Terwijl ik zelf verwachtte dat ze alles naar beneden zou gooien :p -dat is natuurlijk veel leuker ;) .

Maar oke... Het komt vast vanzelf wel. Onze dame was qua motoriek ook niet zo snel (vanaf 9 maanden is ze pas gaan rollen) en dat is ook goed gekomen, dus dat zal met dit ook wel het geval zijn.

13. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dank jullie wel meiden :)

Ik moet dus gewoon geduld hebben, en hoef me dus ook geen zorgen te maken.

Ze begrijp al wel heel veel dingen als ik bv vraag pak je aapje dan doet ze dat ook wel of als ik vraag waar haar aapje is gaat ze hem zoeken :) even als dat ik het in het turks vraag..mijn turks is niet goed dus meestal vraag ik dan Irem pak je maymum ( aap ) en ook dat begrijpt ze.

Ook weet ze wel waar haar hoofd zit en oren en neus, dus eigelijk weet ze al wel heel veel :)

Liefs Starry

14. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Toen mijn zoontje 2 was zei hij ook nog niet veel, dus niet teveel zorgen maken. Het is pas rond 26 maanden dat hij echt is losgekomen en sindsdien zwijgt hij niet meer. Het is heel snel gegaan ineens, maakt nu ook 'zinnetjes' van 5-6 woorden en zegt ontzettend veel na.

Maak je niet zoveel zorgen als ik deed toen, maakte me ook erg ongerust, omdat ik hier altijd las dat kindjes van zijn leeftijd wél al praatten.

Het is goedgekomen, maar ieder kindje heeft zijn of haar tempo!

15. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Waarschijnlijk gaat ze straks dan in een keer zoveel praten dat je er gek van wordt haha ;)

Deel Deze Pagina