Hallo meiden, Misschien iemand hier die mij kan helpen bij deze vraag? Ik heb mij vorige week maandag ziek gemeld, omdat ik dus ook echt ziek was en ook nog eens het in mijn rug heb! Maar goed ik ben dus wat het ziek zijn weer helemaal opgeknapt! Alleen mijn rug wil maar niet mee werken! Ben afgelopen donderdag naar de mensendiek geweest op aanraden van de ha. Maar goed nou belde mijn werkgever (werk voor PGB als verzorgende) wanneer ik weer terug kwam. Ik vertelde dus dat de mensendiek mij had geadviseerd om eerst rustig aan te doen, en nog niet aan het werk te gaan. Dus ik zei volgende week ben ik er zowieso nog niet. Hij vertelde mij dat hij mij dan vanaf aankomende maandag in de ziektewet zet ..(heeft hij dus nog niet gedaan!!!!). Maar nou belde hij mij vandaag weer om te vragen of ik morgen ook weer kwam ..Nou nee ik weer het verhaal doen. Maar goed hij had geregeld dat zijn schoondochter morgenvroeg komt om mevrouw uit bed te halen en te wassen, en of ik dan tot 14.00 wil komen om op haar te passen en eten enzo te geven. Ik heb maar ja gezegd, kan ook niet anders want je bent volgens mij verplicht om vervangende werkzaamheden te doen. Maar goed hij heeft mij dus nog niet ziek gemeld, en gaat dat dus morgen ook niet doen. Maar moet hij mij niet ziek melden?
Als jij aangeeft dat je echt niet in staat bent om te werken, kan hij hoog of laag springen, maar moet hij je toch gewoon ziekmelde. Ik denk dat hij gewoon toch probeert op je schuldgevoel te werken. En dan vervolgens je geloofwaardigheid in twijfel trekt omdat je toch nog bent gekomen. Ik zou dus echt niet gaan. Duidelijk blijven dat je daartoe niet in staat bent.
Je werkgever moet je ziekmelden op de dag dat jij je ziek meldt. Dat is trouwens niet de ziektewet. Je moet in principe wel meewerken aan reintegratie, maar er is verschil tussen therapeutisch en gedeeltelijk hersteld. Bij dat eerste heb je geen verantwoordelijkheid en kun je niet beoordeeld worden. Je bent dan altijd boventallig. De vervangende werkzaamheden moeten in ieder geval geen belasting zijn voor je rug. Ook moet je wel mogelijkheid hebben om te reizen met je rugklachten. Maar opzich is er niets mis met deze vervangende werkzaamheden.
Maar krijg je de uren die je normaal gewerkt zou hebben wel betaald nu? Want dat is wel de bedoeling. Iig veel beterschap meid!
Bedankt voor jullie reacties! Tsja het is moeilijk, op zich kan ik wel reizen met mijn rug. Alleen tillen is niet te doen op het moment. Maar er zit nog meer achter. Er is een nieuwe hulp bij gekomen , en als die erbij zou komen zouden we mijn contract wijzigen, Ik zou minder uren draaien en mijn loon gaat dus omlaag. Hij had het er dus zonet ook over dat zijn schoondochter de papieren ook wilde regelen morgen. Op zich geen problemen mee, maar wat is dat in mijn belang nou ik toch ziek ben? Stel je eens voor dat ik nog heel lang dit werk niet kan gaan doen, of zo erg dat dit niet meer mogelijk is voor mij en ik dus een uitkering krijg.(klinkt heel drastisch , maar het is een voorbeeld!) Dan krijg ik dus 70% van het laatst verdiende loon. Pff moeilijk hoor!
Ik zou niets wijzigen tot dat je weer helemaal hersteld bent. Nu krijg je betaald voor de contracturen ondanks dat je ziek bent. Dat zou ik niet wijzigen totdat je beter bent. Inderdaad in het ergste geval duurt dit langer en dan heb je uiteindelijk recht op 70% van het loon wat je nu verdient. Ze mogen dit eigenlijk ook niet doen als je ziek bent. Want dat is toch gedeeltelijk ontslag.
OKe! dus ze hebben het recht niet om dit van mij te eisen? Tsja ik zit er over na te denken om toch af te bellen. Maar het voelt zo raar, omdat je toch wel verplicht bent volgens mij vervangende werkzaamheden te doen.,
Nee ze mogen niet van je eisen dat je tekent voor gedeeltelijk ontslag (uren vermindering). Tenzij jullie dit ergens hebben vastgelegd waar jij voor hebt getekend in een eerder stadium. Als je niet kunt werken, moet je niet gaan. Als het wel gaat, moet je wel gaan. Alleen jij kan dat beoordelen en voelen.