dochter 3jaar oud kleur altijd met donkere kleuren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door citta, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    Hallo Dames

Mijn dochtertje van net 3 jaar oud

als zij een kleurplaat wilt inkleuren
    neem t ze altijd donkere kleuren
    zwart,bruin

heel soms rood ,donker groen

op de psz doet ze dat ook en ook thuis

nu hoor ik vaak van mensen en ook in de familie
    dat dat een slecht teken is
    dan is me dochtertje niet gelukkig of voel de eigen niet lekker in haar vel

klopt dat ?????????????????/

en hoe ken ik haar dan wel leren om andere kleuren te pakken

ze doet het ook met ververven of kleien

toch mag ze die andere kleuren ook gebruiken
    maar dat doet ze niet

2. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Mijn dochter zit nu in de zwart fase. Verven doet ze het liefst met zwart. Alleen de zon doet ze wel geel.

Hoe zie jij zelf dat je dochter is? Lacht ze? Heeft ze plezier in het tekenen/kleuren?

Mijn dochter mag dan wel met zwart kleuren, maar ongelukkig is ze echt niet hoor...Ik loop zelf ook graag in zwart, maar ben ook niet ongelukkig.

3. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    nee ik zie niet dat me dochtertje ongelukkig is
    en ze mag ook gewoon met donkeren kleuren verven of kleuren of kleien
    maar het valt bij andere mensen op dat ze alleen donkere kleuren pakt
    maar het is een vrolijke meid zoals ik dat ziet
    en heeft plezier in kleuren of dingen waar se mee speelt

en ik zelf ja loop ook liefst in zwart
    heb ook wel andere kleuren van kleding
    en inderdaad ben ook niet ongelukkig

4. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Nou daarom...ik zou het allemaal maar met een korrel zout nemen.
    En jongen die graag met roze kleurt is ook niet meteen homo toch.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Goh, waarom zou je je hier nou druk om maken. Ik hou zelf ook meer van donkere kleuren en ik ben een vrolijk mens van nature. Laat je kind lekker kleuren en knutselen.. wees blij dat ze dat doet. Pas als ze apathisch op de bank gaat zitten, moet je je zorgen gaan maken ;)

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    mijn dochter kleurt ook het liefst met zwart... - ik stimuleer wel kleurgebruik :p vind het zelf toch wat gezelliger staan :)

7. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Zwart en bruin geven een lekker contrast en zijn daardoor vaker populair hoor.
    Niet teveel van aantrekken. Het gaat vanzelf voorbij. Mijn dochter heeft het best lang volgehouden, maar sinds ze op school zit wil ze ineens kleuren 'zoals het hoort'. Dus een zon is geel, een boom bruin met groen, enz.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb de donkere kleuren weggelegd, haha.. Vond de tekeningen anders wel erg saai. Maar dat slaat natuurlijk net zo min ergens op als dat je kindje ongelukkig zou zijn omdat ze met donkere kleuren kleurt..
    Nu heeft ze overigens een voorkeur voor roze en geel..

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    "Op kleuterscholen halen leerkrachten soms expres de zwarte viltstiften weg omdat ze de tekeningen die na een tekenhalfuurtje aan de muur hangen zo deprimerend vinden. Maar zwart hoeft helemaal niet erg te zijn, want zwart betekent ook protest.

Kinderen in de peuterleeftijd hebben een schreeuwende behoefte om te laten horen wat ze vooral níet willen en dat is een oergezonde ontwikkeling die zorgt voor een beetje ruggengraat. Grappig: de meeste kinderen gebruiken op het moment van gezinsuitbreiding plotseling donkere kleuren.

Wanneer zwart wel enigszins creepy wordt is als je kind wekenlang achter elkaar alléén maar duistere tekeningen maakt. Dat zou kunnen wijzen op een somber gestel. En dan is het dus wel aan te raden om dieper bij ‘m door te vragen.
    "
    Betekenis van kindertekeningen - peuterkleuter

Hier ook zo eentje. Vooral met verven. Ze krijgt geen zwarte vingerverf, of maar een heel klein beetje en ik heb het zwarte blokje uit de waterverf gehaald ;).
    Maar ze tekent ook vaak genoeg met andere kleuren en als ik vraag welke kleur ze het mooist vindt, is het steeds een andere.

Met haar verjaardag had ze gezegd dat ze zou kiezen voor een zwart met bruine 'vajadagsmuts' op de psz, maar gelukkig heeft ze toch paars en roze gekozen, haha.

10. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Volgens mij is het onzin dat kleuren met zwarte of donkere tinten wijst op een somber gestel. Het is gewoon een lekker contrast. Kun je veel beter zien dus loont zich direct veel meer dan met fris zonnetjesgeel te kleuren :)
    als mijn ventje zwart wil, dan prima (behalve als we even een tekening maken voor oma's verjaardag of zo, dan zeg ik wel; "zullen we geel doen, dat vindt oma zo mooi!")

11. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Mijn dochtertje deed dat ook en die bleek een brilletje nodig te hebben... Donkere kleuren geven meer contrast en die kon ze dus beter zien. Nu ze haar bril heeft kleurt ze wel met geel en roze enzo.

12. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

is dat bij 3 jaar al te meten Benzoblij??

Ik draag zelf lenzen en mijn man een bril...grote kans dus dat onze kleine ook niet 20/20 ziet.

13. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Dat is zelfs bij een baby al te meten. Nog niet heel nauwkeurig, maar grote afwijkingen wel.

14. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hier ook een kindje van 2 dat altijd alleen met Grijs of zwart wil tekenen. Ik heb niet het idee dat ons kindje somber is ofzo. Ik probeer wel eens andere kleuren te geven, maar dan wil ze gewoon niet tekenen.

Ik maak me er verder geen zorgen om, het belangrijkste vind ik dat ze plezier heeft met tekenen. Vaak mag ze er dan gewoon wat gekleurde stickers bij plakken, dan ziet het er al wat fleuriger uit.

groetjes
    van
    hamtaro

15. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Mijn dochter kreeg met 3 jaar een ogentest op het consultatieburo. Als je daar niet naar toe gaat, kan je het natuurlijk ook met de huisarts overleggen. Succes!

Deel Deze Pagina