Wel of geen pijnbestrijding tijdens bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door zogelukkig, 10 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen pijnbestrijding tijdens bevalling?

1. Wel: d.m.v. een injectie met Pethidine (morfine-achtige pijnstiller)

2. Wel: d.m.v. epidurale pijnbestrijding (ruggenprik)

3. Niet: ik wil perse thuis bevallen, dus dan kan het niet

4. Niet: ik ben ben bang voor de bijwerkingen en/of risico's voor mij en/of de baby

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    is het zo dat als je thuis bevalt, dat je géén pijnstiller krijgt? ik heb hekel aan ziekenhuizen en wil dus thuis ebvallen, maar wel voor pijnstiller kunnen kiezen als dat zou moeten... wat voor pijnstiller krijg je bij thuis bevalling?

2. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    geen! als je pijnstilling wilt, MOET je naar het ziekenhuis. pethidine of ene ruggeprik is wel wat anders dan een paracetamolletje natuurlijk, dus ze moeten zowel jou als de beeb goed in de gaten houden, vandaar ziekenhuis.

dus als je per sé thuis wilt bevallen, zul je het automatisch zonder pijnstilling moeten doen.

over de poll: ik ga zowiezo naar het ziekenhuis (veiliger idee, en ivm rugproblemen van mij ook wel slimmer dan thuis proberen en dan ws. alsnog daarhene moeten). maar ik wil het graag proberen te redden zónder pijnstilling. evt. als ik écht niet meer kan een ruggeprik (liever niet), maar onder geen beding pethidine: je kindje kan daarvan stoppen met ademen, en dus helemaal gereanimeerd moeten worden na de bevalling. jaiks! :confused: mij niet gezien! dan de kiesjes maar even op elkaar voor mama. ;)

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    helemaal geen? ai dat gaat nog leuk worden.
    ik ben zelf rugpatient en mijn fysio therapeut is bang dat ik de bevalling niet aan zou kunnen... misschien dan toch maar zh? liever niet!ik ga het er met mn vk over hebben wat zij denkt
    bedankt voor je reactie

4. Liz01

Liz01 Actief lid

26 sep 2008
    167
    0
    0
    Drenthe
    Zoals ik er nu over denk, wil ik gewoon zo natuurlijk mogelijk bevallen. Zonder pijnbestrijding dus. Ik ben vooralsnog niet bang voor de bevalling en heb gewoon een gevoel van 'kom maar op!' Een pretje wordt het nooit, maar ik denk dan maar dat het gemiddeld 24 uur duurt en dan heb je een prachtig kado'tje in je armen! Het is overigens mijn eerste kindje.

Cat

5. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik zit te denken om een tens apparaat te lenen of aan te schaffen. Ik ga morgen meer vragen erover bij de vk.
    Ik il thuis bevallen en dit s ook een soort van pijnbestrijding. Dus je kan wel iets hebben van pijnbestrijding als je thuis bevalt.

6. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Jointje doet ook wonderen, dat mag wel thuis :)

Seriously, aan die troep zitten risico's , mij niet gezien!

7. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja de gyn heeft mij ook 3 keer ruggeprik aangeboden omdat hij dit nodig vond (ivm dat ik ingeleid ben, rugm been en buikweeen had en aan infuus lag) maar ik heb dat gewoonweg geweigerd het is gewoon niet goed voor jezelf en je kindje en vind mijn pijn niet belangrijk genoeg om mijn kindje het risico aan te doen. We leven in een wereld waarbij steeds meer vanzelf moet gaan, steeds met meer gemak, min mogelijk pijn, op zich wel goed maar dat er risico's aanzitten mag je niet vergeten natuurlijk..

8. Liz0104

Liz0104 Fanatiek lid

14 jan 2008
    1.048
    1
    0
    Antwerpen
    ik ben nogal een sissy denk ik zelf...
    bij de bevalling van lyana heb ik het de eerste vier uur zonder gedaan, het deed nogal redelijk wat pijn (zachtjes uitgedrukt) puffen hielp me niet dus heb toch een epidurale verdoving gevraagd...
    die heb ik gekregen en heb de naald nog niet eens gevoeld
    ik voelde bijna onmidddelijk het verschil...

ben van plan het nu ok weer te doen met epidurale :)

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, was niet nodig. Als het nodig was geweest, dan had ik het misschien wel gedaan maar vond het goed te doen. Beetje doorbijten. Dus geen van de vier geboden opties is voor mij het antwoord.

10. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Ik ga ervoor mijn bevalling zonder pijnstilling te doen, dat is altijd nog de manier met de minste risico's. Ik zie er toto nu toe niet tegenop, heb van binnen het oergevoel dat ik het kan...

MAAR dit is mijn eerste kindje, dus voor hetzelfde geld piep ik straks anders. Ik durf er nog geen keiharde uitspraken over te doen eigenlijk!

Liefs Monique

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier wilde ik erg graag een thuisbevalling, dus geen pijnstilling.
    Ik vond het goed te doen dus bij de tweede graag ook weer thuis zonder pijnstilling.

12. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Bij de eerste heb ik een injectie met Pethidine gekregen (Na 53 uur bezig te zijn en wat bij mij niet werkte en ik kreeg een allergische reactie van na een uur was het uitgewerkt). Mocht deze bevalling ook zo lang gaan duren dan wil ik heel misschien wel een ruggenprik maar dat weet ik nog niet zeker.

13. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Ik beval sowieso in het zkh (medische indicatie). Heb tijdens de vorige bevalling eerst een pethidine-injectie gehad omdat de anesthesist nog met een operatie bezig was. Die spuit wil ik echt nooit meer! Ik kreeg er vreselijke jeuk van (schijnt een mogelijke bijwerking te zijn) en merkte geen verschil qua pijn. Een uur later alsnog de ruggeprik gehad, wat een verademing! (ik voelde overigens wel de jeuk van die prik in mijn benen, erg raar, want had verder geen gevoel meer in mijn benen... :( )
    Uiteindelijk een KS gehad, dus de ruggeprik was toch nodig geweest. Maar als ik het deze keer qua pijn niet trek, ga ik zeker weten voor de ruggeprik!
    Overigens, geen pijn gevoeld bij het zetten en verder geen bijwerkingen of problemen ermee gehad achteraf.

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Als ik normaal moest bevallen, wilde ik zeker pijnbestrijding!
    Maar ik krijg een geplande keizersnede, dus lijkt me verstandig dat je dan sowieso een ruggenprik krijgt he :p

15. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    In principe niet, tenzij ik het adveis krijg om t wel te doen..

Maar t lijkt me doodeng.. dus kan t best zijn dat ik alsnog nee zeg..

16. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

als het kan zou ik weer een zo natuurlijk mogelijke bevalling hebben, zonder pijnbestrijding. Mijn eerste dochter kwam met 35 wk en 5 dagen om 5 uur s ochtens breekten spontaan mijn vliezen, en 3 tot 4 uurtjes later kwamen de weeen, om 11 minuten over half 3 s middags was ze er, ben wel ingeknipt, het zij zo, maar hoop dat dit kleintje langer blijft zitten. Al met al kijk ik niet op tegen de bevalling ik weet nu iets meer wat me te wachten staat, wat ik wel grappig vond was dat ik zelf dacht dat het persen het pijnlijkst zou zijn en de weeen wel mee zouden vallen, nu weet ik beter, en waarschijnlijk lach ik ook niet meer als ik binnen word gebracht en anderen hoor kreunen.

17. Florentine

Florentine Actief lid

28 jan 2009
    107
    0
    0
    Ik ga het (zo lang mogelijk) proberen zonder pijnbestrijding, maar met mijn zeer strakke bekkenbodem is het nóg pijnlijker dan voor iemand die een gemiddelde bekkenbodem heeft.

Dus ik hou rekening met een grote kans dat ik wel om een epiduraal ga vragen. Ik wil in ieder geval bevallen in een zkhs waarvan ik zeker weet dat er 24/7 binnen een uur na het verzoek pijnbestrijding wordt toegepast. Gewoon voor het idee, ik wil geen discussie op dat moment hoeven voeren, of strijd moeten leveren om daadwerkelijk pijnbestrijding toegediend te kunnen krijgen.

Ook een eerdere ervaring met een weeënstorm en aanwezigheid bij de bevalling van mijn schoonzusje die ook erg strakke bekkenbodemspieren heeft, draagt hieraan bij trouwens.

18. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb niet gestemd. heel eenvoudig omdat je volgens mij niet eens zelf mag kiezen. en omdat je niet van tevoren kunt weten hoe je situatie uit zal gaan pakken.een dokter gaat echt niet zomaar omdat jij dat wil een ruggeprik zetten als het niet medisch noodzakelijk is. als je uitgeput raakt ofzo bijv lijkt me dat hij dat als reden zou kunnen zien. maar enkel omdat je een bevalling verkiest zonder pijn dan vrees ik toch dat je in belgi;e ofzo zult moeten gaan bevallen.daarmee is nederland inderdaad het enige westerse land wat niet aan standaard pijnbestrijding doet meen ik. of dat goed of slecht is laat ik even in het midden da 's en andere discussie.

19. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    Ik zou niet weten wat ik op dat moment wil/of nodig heb.

Maar wil eerst wel thuis proberen te bevallen,
    En tjha dan heb je geen pijnstiller,hoop alleen dat t net als de eerste x gaat.wel pijn tuurlijk vanwege de weeén maar wel weg te puffen zijn.

liefs loesmari

20. sistabigbones

sistabigbones Actief lid

15 mrt 2009
    380
    0
    0
    rotterdam
    hey
    bij mijn twee zoontjes is het zo snel gegaan en was het helemaal niet pijnlijk
    dus heb ik daar ook niet over na gedacht eigenlijk.Maar nu als ik het zelf niet zou redden zou ik er wel om vragen denk ik.

Deel Deze Pagina