Hallo. ik vroeg mij af waar voor jullie gekozen hebben, en waarom. wij zijn aan het orienteren op makelaars. bij makelaarsland betaal je onder de 1000 euro en doe je een aantal dingen zelf, bij een andere makelaar 3000 de courtage kosten stijgen de pan uit! en als geintresseerde willen langs komen betaal je de makelaar 150euro per bezoek (hallo?) ik snap dat het die man zn werk is en inhuren en reiskosten, en blabla maar wat nou als je 10bezoeken krijgt!? dan ben je ff 1500euro kwijt. we hebben berekend als we zoveel mogelijk laten doen zijn we rond de 5000euro kwijt en dan heb ik me huis nog niet eens verkocht. goed ik wil dus heel concreet weten waarvoor je hebt gekozen, makelaarsland? of een ander makelaars bedrijf. en hoe veel je daar ongeveer voor kwijt bent geweest !
Toen wij ons huis gingen verkopen hebben we gekozen voor 'no cure, no pay', omdat we er niet zeker van waren of we het huis wel zouden verkopen en we dan minder hoge kosten hadden. Wij waren 2200 euro kwijt. Ik vind het belachelijk omte moeten betalen voor een bezoekje. Daar zou ik dus al nooit voor kiezen. Zijn er maar twee opties?
Je moet voor een goede makelaar gaan, zij verdienen zichzelf namelijk voor je terug! 1,5 procent courtage is echt niet zo gek! Bij Makelaarsland moet je meer zelf doen en kan een koper jou dus ook peilen. Een makelaar waar je alles uit handen geeft doet de zaak voor jou en behalen vaak een betere prijs! Stel Makelaarsland maakt 200.000 euro en je betaald 1000 euro. Of een duurdere makelaar maakt 205.000 en je betaald 5000. Daarbij nemen de duurdere makelaars je meer werk uit handen en hebben vaak een betere aftersales. Mocht er iets mis gaan. Goedkoop = duurkoop
Wij betalen 750 euro opstartkosten, daar valt onder foto's maken(proffesionele fotograaf), funda, brochure en kijkers rondleiden. En als we het huis verkopen krijgt de makelaar 1.5% van de verkoopprijs. Ik vind het gek als een makelaar 150,- vraagt per kijker. En daarom zou ik al niet voor die makelaar kiezen.
no cure no pay... heerlijke verkoop en (andere) aankoop makelaar op deze manier gehad... Was effe zoeken, maar hebben zeker waar voor ons geld gehad en waren bij verkoop iets van 1500 kwijt. Moet er eerlijk bij zeggen dat beide makelaars inmiddels niet meer bestaan en dat wij de reden niet weten.. (misschien toch onder de kostprijs?)
wij betaalden 250 euro opstartkosten (was een aanbieding, 50% korting) daarvoor kregen we foto's van een professionele fotograaf, funda, brochure. Verder 1.6% courtage bij verkoop. Waar je op moet letten bij lage opstartkosten en hoge courtage, dat je makelaar er belang bij heeft om zo snel mogelijk te verkopen tegen een scherpe prijs. Zelf nemen we liever iets meer tijd om te verkopen tegen een hogere prijs, dus daar moeten we dan over kibbelen met onze makelaar. Een makelaar die je per maand of per advertentie ofzo betaald, die heeft er juist weer belang bij dat je huis lekker lang in de verkoop staat, dus die zal wel weer een hogere vraagprijs adviseren oh ja, wij hebben trouwens een makelaar uit de regio, omdat die de markt goed kent en we die ook als aankoopmakelaar voor ons volgende huis willen hebben. Je krijgt dan een flinke korting als je het combineert. En ik vind het fijn als er altijd iemand is die ik kan bellen met vragen en die meedenkt, iemand met wie je echt een klik hebt.
Hier makelaarsland en perfect tevreden! Zelf advertentie en foto's gemaakt, ruim de tijd genomen hiervoor en konden alles perfect op de foto krijgen. Zelf 4 bezichtigingen gedaan, taart in de oven etc, ze hebben goed hun best gedaan bij onderhandeling! Wij zijn zelf veel gezakt omdat we er snel vanaf wilden. Wij zijn echt zeer tevreden, weinig betaald. Of je kijkers krijgt hangt toch af van het huis/ foto's. Niet van de makelaar. Wij hebben vele huizen daarna bezichtigd en weet je wat makelaars doen? Helemaal niets! En we hebben veel verschillende mee op pad gehad! Veel succes met je keuze, ik zou het wel weten. Stelletje boeven zijn het..
Wij twijfelde ook heel erg. De prijzen van makelaars vond ik echt belachelijk hoog en dan ook alle bedragen exclusief btw laten zien... Uiteindelijk gekozen voor makelaarsland en dik tevreden. We hebben het druk met bezichtigingen gehad, zijn natuurlijk veel flexibeler dan makelaars en vond het prettig de touwtjes in eigen handen te hebben. Wij kunnen natuurlijk veel meer over het huis en buurt vertellen dan een makelaar. Uiteindelijk hebbben we het huis binnen vijf maanden verkocht (eerder dan de makelaar dacht), in een wijk waar veel huizen te koop staan en voor de vraagprijs! Zelf zijn we natuurlijk ook huizen aan het bezichtigen en irriteer me dood aan lakse makelaars. We hebben wel 9 huizen bezichtigd en slechts 1 makelaar heeft contact met ons gehouden en gaf een goede bezichtiging. De rest vertelde echt niets, ja "Dit is de keuken..." En verder niets! Of zijn meer met hun telefoon bezig dan een huis verkopen.. Wat ook een voordeel was, nu het huis is verkocht, hebben we de makelaar al betaald en gaat er niet nu nog eens 4500 euro van de rekening af.
Per bezichtiging betalen vind ik ronduit belachelijk. Dit hoort gewoon bij hun werk en daar krijgen ze voor betaald als ze het huis verkopen. Wij hadden ook No cure, No Pay. Uiteindelijk hebben we het uit de verkoop gehaald en waren we geen kosten kwijt. Erg fijn. Dit was gewoon via een lokale makelaar die goed bekend staat. Onze buren staan al 5 jaar te koop en zij geven aan dat ze het zonde van het geld aan de makelaarskosten vinden, waardoor ze het toch nog steeds maar te koop laten staan. Wat wij ook hebben gemerkt is dat er met diverse makelaars over hun courtage/kosten te onderhandelen is. Dus dat zou ik zeker proberen.
Hier in BE werken de meesten met een vast percentage op de verkoop. Varieert héél sterk van de grootte van 't huis of 't appartement, van de ligging, ... Meestal ergens tussen de 3 % en de 6 % en bij de meeste makelaars is er over te onderhandelen. Tuurlijk betaal je in begin een kleine administratiekost voor foto's en een eerste afspraak. Maar daarna valt alles toch echt wel onder dat percentage. Betalen per bezoek vind ik te idioot voor woorden. Er zijn huizen die wel 20 of meer kijkers lokken immers. Of wat doe je als er 5 van die 20 achteraf een tweede keer willen komen kijken? Nog es betalen?
Ik werk bij een makelaar en ja ik begrijp waarom mensen kiezen voor Makelaarsland maar of het de juiste keuze is....nee dat denk ik niet. Makelaarsland is goedkoop maar je moet veel zelf doen en daar moet je zin en tijd voor hebben. Bij een makelaar die opstartkosten en courtage vragen wordt vaker een hogere koopsom behaald waardoor je uiteindelijk goedkoper uit bent. En hoe fijn is het om iemand te hebben die weet wat de markt doet en om te overleggen over bepaalde stappen.
Makelaars nemen meer werk uit handen? Ik heb echt veel ervaring met makelaars maar heb me kapot gelachen tijdens de bezichtigingen. De een na de ander weet werkelijk van niks! Tja, en hoe de markt is? Dat weet nu toch iedereen wel. Boven de 250 000 verkoopt er echt bijna niets. Je mag tegenwoordig blij zijn wanneer je überhaupt een (belachelijk) laag bod krijgt. Nogmaals, het zijn grote boeven die makelaars!
@huis van Puck, dat ligt dan toch echt aan de makelaar. Wij hadden bij ons 2e huis een geweldige makelaar, qua kosten duurder dan de andere plaatselijke makelaar, maar hij had toch echt ons huis in 2 weken verkocht, voor de vraagprijs. En ja, we hadden het express al voor niet al te veel in de verkoop gezet omdat we al wat anders hadden gekocht, maar de makelaar komt wel alle eer toe, want hij wist precies welke mensen er naar welk huis zochten, en wees meteen de goede kopers aan. En door hem zijn de kopers wezen komen kijken en hebben meteen de vraagprijs geboden. Ons eerste huis verkochten we via Makelaarsland, maar dat was qua prijsklasse wel wat lager. Dat vonden wij als verkopers prima. Hoefden helemaal niet veel zelf te doen, alleen de foto's en tekst voor de brochure en rondleidingen, verder niet hoor, ging allemaal keurig via internet, contracten werden netjes opgesteld.
Je werkt bij een makelaar, dus begrijp ik dat dit je antwoord is... Maar uhm, een van de bekendere makelaars hier in de regio verkoopt gelijkwaardige huizen als die van ons voor veel minder dan wij hem met makelaarsland hebben verkocht. De vraagprijs die zij hadden voorgesteld was al lager dan voor het bedrag wij hem hebben verkocht.