Omdat ik 39 ben hadden wij besloten een vlokkentest te laten doen. Nu ben ik ff verder dan gedacht en voor het VU ben ik te laat voor een vlokkentest, wel op tijd voor een vruchtwaterpunctie. Ik zou misschien nog wel in het AMC terecht kunnen voor een vlokkentest, maar AMC was telefonisch al niet meer bereikbaar. Heb dus al wel een combinatietest laten doen en die uitslag hebben we net binnen en is 1:4200. Zeker gezien mijn leeftijd een prachtige uitslag, maar wat nu. Laten we het hierbij; Gaan we voor een vruchtwaterpunctie; of misschien nog wel een vlokkentest. Ik weet dat het onze keus is, maar wat zouden jullie doen?
Lastige keuze, velen hebben hier een slechte uitslag gehad en een gezond kind, een collega van mijn moeder had 1:5000 en haar kind heeft wel down. Er valt dus geen peil op te trekken al is je kans wel heel klein. Persoonlijk zou ik het niet doen, de punctie get toch een ietwat verhoogde kans op een mk, en die kans is hoger dan die op een kindje met down.
alleen verdere onderzoeken geven garanties van Down etc maar er kan ook altijd nog van alles misgaan tijdens de bevalling, wat ik hiermee wil zeggen zekerheid heb je nooit. ik werk in het medische circuit en een paar weken terug heeft ook een vrouw een miskraam gehad met 14 weken na verder onderzoek, terwijl het kindje verder helemaal gezond was. ik zou er eerst goed over nadenken wat jullie beslissing zal zijn als er wel een afwijking uitkomt en als jullie zouden beslissen om toch je zwangerschap uit te dragen en het kindje te laten komen dan zou ik het er denk ik niet op gokken.
ja het hangt idd af van de beslissing of je een kindje met een handicap sowieso wilt houden of niet! als jullie de beslissing maken om het niet te houden dan zou ik idd voor een vwp gaan! ik had trouwens met de vorige zwangerschap kans van 1op 5 op een downkindje en wij hebben wel toen een vwp laten doen,en gelukkig was ons kindje gezond. nu ben ik weer zwanger en ben 40 jaar oud,maar ik laat dus wel alle onderzoeken doen,maar dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk!
Met zo'n score (geeft natuurlijk geen garanties, maar toch) zou ik geen risico's meer nemen. Maar wie ben ik?... De keuze is zo persoonlijk...
Ik moet om 11 uur naar de verloskundige om te zeggen wat we doen, en ik ga zeggen dat we verder geen onderzoeken laten doen. Vooraf waren we zo stellig maar nu lijkt het risico op een miskraam zoveel hoger en dat vergeef ik me mezelf nooit...
Ik zou dat ook hebben gekozen. Zou het mijzelf ook nooit vergeven als ik door verder onderzoek mijn kindje zou verliezen. Bovendien is een mooie score! De kans dat er iets mis is, bestaat altijd. Mijn kindje was bij de geboorte helemaal gezond en heeft sinds kort epilepsie... helaas houdt die onzekerheid over de gezondheid van je kinderen nooit op...
Ik zou persoonlijk niets meer laten doen, die uitslag van de combinatietest is heel mooi. Ik ben inmiddels 40, en zwanger zoals je ziet, maar wij hebben zelfs de combinatietest niet laten doen omdat ik kansberekening niet echt uitsluitsel vind geven. Een vwp vond ik teveel risico. Wel hebben we de 20-weken echo laten doen, en die zag er prima uit. Zoals iemand anders ook al zei, garanties heb je nooit. Ik kan straks ook onder een bus lopen (al gaan we daar niet van uit ). Maar dit soort beslissingen is heel persoonlijk. Sterkte met de beslissing.
Ik laat ook al die testen niet door hoor! Al de combinatietest begin ik niet aan! Niet alleen omdat ik jong ben, ik hoef het ook gewoon niet te weten! Als jou kindje geboren word met een afwijking of down syndroom ga je er toch wel van houden! Het is en blijft jou mooie kindje!