Lieve Dames, Ik ben momenteel 5 dagen werkzaam bij een detacheringsbureau intern(receptioniste). Heb 10 augustus gesprek gehad met mijn baas. Ik heb hem aangegeven dat ik graag terug wil naar 4 dagen omdat ik graag 1 dag de zorg/opvoeding van mijn kind overneem. Dit betreft de vrijdag. De andere 2 dagen doen mijn moeder/schoonmoeder. En het kinderdagverblijf mag ook 2 dagen voor mijn kindje zorgen. Nu geeft hij aan dat het een fulltime functie is en ik dus niet 4 dagen kan gaan werken. Eventueel 3 dagen mag hij weigeren vertelde hij mij. Dat komt omdat wij een kleine bedrijf is. Maar iedereen is erg tevreden over mij en ze willen me graag houden. Nu heb ik echt geen idee wat ik moet doen. Wil zo graag 1 dag mijn kindje verzorgen. Naar de markt, stukjes wandelen en babyzwemmen. Mijn vriend kan ook 1 dag per week gaan thuiswerken(stimuleert het werk zelfs). Maar dan alsnog heb ik niet die dag die ik wil. En werk ik bijna volledig voor het kinderdagverblijf. HELLUP!
Volgens mij mag je werkgever niet weigeren om minder te gaan werken! Kan ik meer of minder gaan werken? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Zoals hierboven ook aangegeven, wanneer je werkgever onder de regeling voor kleine bedrijven valt, dan mag hij het evt weigeren... maar volgens mij ook alleen maar dan wanneer het bedrijf echt zwaarwegende belangen heeft. Is het evt mogelijk om op een andere dag dan de vrijdag vrij te krijgen? Zou dat evt een optie zijn voor je? Ik zou in ieder geval eens contact opnemen met een vakbond, buro voor rechtshulp, juridisch loket oid voor meer informatie. De regeling voor de kleinere bedrijven ken ik nl niet persoonlijk.
Nou hij zei er nog bij dat de vrijdag vrij nemen het minst erg is. Ik ga inderdaad maar eens contactopnemen met zo'n instantie. Bedankt!
Ja, is het niet beter om je ouderschapsverlof er voor te gebruiken? Dan blijft je contract gewoon op 5 dagen staan, maar heb je alsnog die ene dag per week. Stel je wil later dan terug naar 5, is er geen probleem. Maar je contract van 4 terug naar 5 laten zetten kunnen ze wel weigeren. Ouderschapsverlof houd de opties wat meer open dus
idd als hij niet wil dat je 4 dagen gaat werken zou ik ouderschapsverlof doen dat mag hij zekers niet weigeren...