ik hoor altijd heel veel meiden hier op het forum zeggen dat in ''all andere landen'' ze wel makkelijk een ruggeprik geven. Nou hier in italie niet hoor! Het grootste gedeelte hier bevalt op de natuurlijke manier, wel in het ziekenhuis en wel met de mogelijkheid dat als het je niet meer lukt, ze je tegemoet komen met een ruggeprik. Dat vind ik trouwens perfect, eerst zelf proberen, kan je het echt niet aan, dan de ruggeprik / anders verdovingsmethoden.
Voor mij hoeft het niet, maar ik ben dan ook bevallen binnen 8 uurtjes dus makkelijk praten. Ervaring leert dat je tijdens de ontsluitingsweeen in een soort roes gaat en even een beetje van de wereld bent door je eigen hormonen. Het moment dat je het echt niet meer trekt heb je vaak al bijna 10 cm ontsluiting en dan weet je dat het einde vaak dichtbij is. Ik houd maar in mijn achterhoofd dat het allemaal tijdelijk is en dat ik het wel weer vergeet. Daarbij krijg je een prachtig wonder in je armen aan het einde van de rit dus het is het wel waard. Ruggenprik laten zetten ben ik zelf angstig voor. Zou er meer over in zitten of ze het wel goed doen enzo. Maar goed, elke bevalling is anders, duurt het 2/3 dagen dan zou ik er wel voor gaan. Je moet het gewoon aankijken op de dag zelf. Succes, C.
Er zijn verschillende soorten ruggenprikken hoor. Ik heb er 1 gekregen bij de geboorte van mijn eerste, omdat ik ingeleid werd. Bij mij is de ruggenprik niet uitgegaan tijdens de bevalling. Ik kon gewoon zelf persen. Het was overigens niet zo dat ik helemaal niets meer voelde. Het medicijn wat ze gebruikten haalde alleen de scherpe pieken er wat af. Toen de ruggenprik eruit ging kon ik binnen een half uur naast het bed staan. Ik heb nergens last van gehad. Dus vraag eerst goed na welk medicijn ze gaan gebruiken en wat de effecten ervan zijn! Succes met beslissen...
Hoi, even ter informatie, een ruggeprik krijg je tijdens bijv een keizersnede en verdooft volledig, een epidurale verdoving haalt de scherpe kantjes eraf en kunnen ze makkelijk uitzetten(klein slangetje in je rug met een pompje), een ruggeprik dus niet. Bij een epidurale kun je dus gewoon naast je bed staan, bij een rugeprik niet, die heeft uitwerktijd nodig. Groetjes!
Wat trouwens een groot nadeel is van de ruggeprik (vond ik) is dat je helemaal vast ligt aan slangen en dingen. Ik had een epidurale ruggeprik, maar kreeg wel slappe benen. Had verder een catheter, een infuus, dan die ruggeprik (slangetje in mijn rug) en een ding over mijn buik om de weeen te registreren... Kon geen kant op.
dat is ook 1 van de redenen dat ik m de volgende x echt niet meer wil, ik kon me benen nog wel bewegen maar ze voelde wel heeeeel zwaar
Ik had volgens mij idd geen slangetje in mn rug, maar langzaam uitwerken deed het in iedergeval niet, misschien spuiten ze iets in dat het voorbij is Na het hechten, kon ik mn benen alweer bewegen. ahhh voel het nog:x
ik weet niet of het al gezegd is maar ik weet wel dat als je een ruggenprik krijgt/neemt je altijd een nachtje moet blijven in het ziekenhuis ivm dat je ruggenprik nog moet uit werken e.d. dus als je zo snel mogelijk naar huis wilt met de kleine, en je bevalt overdag (snachts mag je volges mij ook niet zomaar meer naar huis? kweet dit niet zeker hoor) dan zou ik het zonder proberen ik vond het een uitkomst hoor, ik was helemaal vd kaart en heb huilend vd weeen (ik had wee op wekkers en de weeen waren erg heftig) mijn ruggenprik gekregen, toen kon ikeindelijk weer normaal doen! hahaha suc6!
Ik heb bij 5cm ontsluiting gekozen voor een ruggenprik (epidurale dus met een slangetje in mn rug). En ik vond t héerlijk! Ik voelde echt geen weeen meer maar kon nog wel met mn tenen wiebelen. Persen ging idd niet zo goed, je hebt wat minder kracht, ook nadat de medicatie uitgedraaid wordt. Ik ben toen ingeknipt en mn dochter is gehaald met een vacuumpomp. Maar ik heb dit alles heel positief ervaren. Ik heb nérgens wat van gevoeld, en zou het bij een volgende zo weer door. Heb een aantal uur erna wel wat verhoging gehad waardoor ik nog in t ziekenhuis moest blijven maar zo'n 12 uur na de bevalling mocht ik naar huis. Veel succes met een keuze maken, denk dat je op het moment zelf pas echt kunt beslissen!
je merkt vanzelf tijdens je bevalling wel wat je wil, dus maak je niet druk! ik heb een ruggeprik gehad en het was ideaal, maar voor hetzelfde geld wil je m tijdens je bevalling niet. geloof me, als je weeen hebt weet je exact wat je wil, en dan komt alles goed.
Ik vond het fijn, te weten dat er pijnbestrijding is, maar tijdens de bevalling zat ik er zo in, dat ik werkelijk geen moment aan pijnbestrijding heb gedacht. Maar moet er eerlijk bij zeggen dat ik in 2 uurtjes bevallen ben .. dus kon ws ook niet nadenken. 't was er zo. Ik denk dat pijn ook gewoon bij de bevalling hoort. Mocht het zo zijn dat je het echt niet meer trekt, en ze kunnen je geen ruggeprik meer geven vanwege de hoeveelheid ontluiting, dan ben je er denk ik zo! de persweeen ga je sowieso voelen. Misschien kun je al aardig vroeg inschatten of je nog een ''standje hoger'' aan zou kunnen. Zo niet, kun je altijd nog op tijd om die ruggeprik vragen. Misschien valt het je wel heel erg mee!!! (mij is het in ieder geval wel heel erg mee gevallen, en vond het best goed te doen, ondanks de weeenstorm.) Succes!!
Ik ben ingeleid nadat mijn vliezen langdurig waren gebroken. Na 3 uur heftige weeen te hebben gehad die ik maar niet weggepuft kreeg was ik helemaal aan het verkrampen. Ik heb toen een ruggeprik gekregen (zo eentje met een slangetje). TIjdens het zetten vond ik het erg lastig om stil te blijven zitten tijdens een wee, maar het is uiteindelijk gelukt. HEt zetten deed helemaal geen pijn en ik heb er geen blauwe plek oid aan overgehouden. Na 2 uur voelde ik dat de persweeen erdoor kwamen terwijl de prik nog volledig werkte. Ondanks een werkende prik heb ik zonder vacuum geperst. Met een half uur persweeen (en een knip) is ons wondertje geboren. Ik weet niet hoe weeeen zijn als ze niet opgewekt worden, dus ik kan het niet vergelijken, maar hopelijk gaat de 2e bevalling zonder inleiding. Op voorhand zeg ik niet dat ik per se een ruggeprik wil, maar ik ga wel zowiezo in het zkh bevallen met 24 uurs pijnbestrijding zodat, als het nodig blijkt te zijn, ik wel een ruggeprik kan vragen.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus ik reageer alleen op de openingspost van TS: Ik zou niet nu al een definitieve keuze voor wel of geen ruggenprik maken. Wacht gewoon af hoe je bevalling verloopt. Ik vond het echt prima te doen zonder pijnstilling. Toen ik echt dacht van "NU trek ik het niet meer", had ik volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Waarom vooraf al de beslissing nemen? Als je al teveel ontsluiting hebt om nog een ruggenprik te kunnen zetten ben je er al bijna en mag je al bijna gaan persen. Ik zou echt het moment suprème afwachten. Bovendien zitten aan een ruggenprik ook nadelen hè. Het kan zijn dat je de persweeën niet (goed) voelt en het dus veel langer duurt voor je je kindje eruit geperst krijgt, of misschien lukt het wel helemaal niet op eigen krachten. Dan is er wellicht een vacuümextractie nodig en dat is voor je kindje ook niet echt prettig.
Ik heb het 2 keer niet gedaan. Een derde keer kies ik er weer voor om het NIET te doen. Waarom? Een ruggenprik heeft ook NADELEN. Ga maar eens googelen Daarbij: uiotgerust wordt je toch niet van een bevalling en een ruggenprik helpt daar niet aan mee...
ik heb het laten afhangen van het moment zelf. ik wilde het eerst zoveel mogelijk zelf proberen maar goed,....toen de v.k bij 6 cm vroeg of dat ik pijnstillende middelen wilde hebben wist ik neit hoe gauw ik ja moest zeggen. ik kreeg morfine enhet is me erg goed bevallen het enige echte nadeel ervan is dat je of nou ja ik dan nog maar heel weinig van de bevalling weet.
en en deze keer ook zo..ik zal het eerst zelf proberen en lukt het me niet meer dan ga ik weer voor de pijnstilling
Je moet doen waar je je het prettigst bij voelt. Ik heb geen ruggenprik genomen, zat ook zo in de bevalling, en hij duurde al met al niet al te lang. Op het moment dat de kleine geboren was voelde ik me helemaal niet uitgeput. Na het douchen was ik ook weer helemaal bijgekomen. Maar dat zijn van die dingen die weet je pas achteraf. Voor het zelfde geld krijg je een lange bevalling en ben je idd helemaal uitgeput. Zou als ik jou was goed informeren over de mogelijkheden, en tot wanneer ze hem kunnen zetten, dan kun je het op dat moment kiezen of je er wel of geen neemt. Succes met je keus, en veel sterkte met de allerlaatste loodjes!!!
Ik ben ingeleid en na een paar uur weenstorm en nog niet veel ontsluiting heb ik gesmeekt om een ruggeprik ik was zo moe van de nachten er voor al niet slapen..daarna heb ik dus heerlijk kunnen slapen zonder pijn...ze hebben bij mij de ruggeprik aan laten staan tijdens het persen niet om gevraagd maar voelde prima geen pijn en heb het op eigen kracht gedaan.. nu bij volgende bevalling kies ik als ik weer zou worden ingeleid gelijk voor de ruggenprik en als het een normale bevalling word kijk ik het eerst even aan hoe alles gaat verlopen..
hebben ze niet eerst een pethidine prik gegeven? Mijn eerste bevalling duurde ook lang. 2e is ingeleid (met gel-infuus bleek niet eens nodig uiteindelijk) en na 2 uur heb ik een pethidine prik gehad, omdat ik wél veel zware weeen had, maar geen ontsluiting bij kreeg. Dat zorgde echter voor zóveel ontspanning, dat ik 1,5 uur later 10 cm ontsluiting had (terwijl ik daarvoor op 2 cm zat). En na 4 minuutjes persen was onze 2e geboren. Sowieso mis ik deze optie bij sommigen. Misschien hebben diegene wel eerst een pethidine prik gehad hoor - maar zo niet: Het is dus óók nog een optie. Bij de 1e heb ik eerst een pethidine prik gehad en toen die niet meer hielp, alsnog een ruggenprik. Maar bij de 2e was dat echt niet nodig.