ik denk dat het (bij een normale bevalling!) ook met je instelling over de pijn te maken heeft. als je opziet tegen de pijn, zul je het sneller te veel vinden en pijnstilling willen. ik heb heel veel gehad aan het boek 'veilig bevallen'. als je meer ziet in hoe het in het buitenland geregeld is, dan zou ik het zeker niet lezen want dan irriteerj e je kapot denk ik . het is misschien ook wel een beetje zweverig, maar het idee is dat als je de pijn accepteert en ziet als nuttig om je kind te krijgen je endorfinen (lichaamseigen morfine) aanmaakt en daardoor veel pijn kunt hebben. ik ben thuis bevallen. heb vlak voor de persweeen tegen mijn vriend gezegd dat ik het toch best zwaar begon te vinden (had rugweeen), maar heb niet de behoefte gehad aan pijnstilling. ik denk dat ik zo'n goeie bevalling had door mijn instelling (en omdat er geen complicaties waren). ik vind het dus een aanrader, dat boek en heb het nu weer gelezen. overigens sluit ik niet uit dat ik bij deze bevalling wel pijnstilling zal krijgen. als de bevalling niet vordert of niet natuurlijk verloopt door inleiding of andere mogelijke redenen, kan het een uitkomst zijn om je bevalling beter te laten verlopen. een ruggenprik lijkt me trouwens heel naar. zo'n slangetje in je rug?! brrr hoop dat ik dat niet nodig heb!