Ik ben bij mijn dochtertje thuis bevallen dus geen enkele middel van pijnstilling gehad. Was ook mijn eigen keuze. Mijn eerste bevalling duurde dan ook gelukkig maar 5 uurtjes in totaal. Maar had wel een giga krachtige weeenstorm, de weeen kwamen bij mij om de 10 sec. De VK kwam en ging ook niet meer weg. Jaaaaaaa ik heb gejankt van die pijn, mijn hemel, wat een PIJN!!! Met de tweede gaat het allemaal nog sneller, hoop ik. De VK zei dat ik bij de eerste wee meteen moet bellen omdat de weeen de vorige keer zo heftig waren. En ik hoef geen ruggenprik, ik wil weer thuis bevallen.. De 2de bevalling overleef ik ook wel, alleen hoop ik dat ik nu bespaard blijf van een knip/hechtingen. Je moet doen waar JIJ je goed bij voelt..
Ik zou het ook aankijken! Mijn eerste bevalling was vreselijk, vanaf de eerste cm al ontzettend zwaar en heb er 19 uur over gedaan zonder ruggenprik. (achteraf had ik hem beter wel kunnen nemen denk ik). De tweede was totaaal andes. Eerste 5 cm was supergoed te doen, heb nog kunnen slapen thuis tussen de weeen door want het was 'snachts. Voor mijn gevoel heb ik slechts 2 uurtjes echt pijn gehad, daarvoor was het goed te doen.
Kijk het aan en volg je gevoel. Je bent niet zwak of minder als je het wel doet! Ik heb er eentje gehad en voelde op het moment van de keuze ook heel zwak. Ik heb daardoor geen langer herstel gehad, en ben nu blij dat ik het gedaan heb! De volgende keer zou ik minder twijfelen! Succes en veel geluk!
hier een verplichte rugge prik anders wilde ze mij niet inleiden. ik had al 43 uur weeën om de 4 min en maar 4 cm. nooit meer ze hebben 2 keer moeten prikken.de eerste is in een bloedbaan gegaan de 2de tegen ene zenuw aan waardoor ik meer pijn had met als zonder. phetadine heb ik ook gehad maar daar werd ik zo stoned van dan ik niets meer weet van de 4 uur
Maak het van tevoren wel bespreekbaar, maar beslis op het moment zelf. Besef wel dat er ook nadelen aan een epiduraal zitten. Sowieso krijg je een infuus en catheter. Je wordt aan het CTG apparaat aangesloten en je mag niet meer rondlopen. Volgens mij is de kans groter op een kunstverlossing (vacuum) omdat je de kracht van je persweeen mindeer goed volet. Vaak wordt de pomp tijdens het persen uitgezet met die reden. Geef het op tijd aan, als je al ver bent qua ontsluiting dan heeft het geen zin om nog een epiduraal te zetten. Dan heb je er weinig profijt van. Wil je het wel realiseer je dat het dan niet acuut geprikt kan worden, vaak zal je toch even moeten wachten totdat de anesthesist er tijd en ruimte voor heeft. Heb je ook gedacht aan een remifentanilpomp? Wordt in sommige ziekenhuizen ook toegepast. Succes!
Bij mijn 1ste bevalling wilde ik het eerst zonder proberen maar het was zo heftig en duurde zo lang dat ik gewoon niet meer kon en heb om pijnstilling gevraagd. Ik wilde zelf een pomp maar dat bleek om de een of andere reden geen optie meer voor mij te zijn. Ze hebben besproken of ik een spuit of ruggenprik kreeg en dat is een ruggenprik geworden en daar was ik op dat moment héél blij mee. Als ik nu weer moet bevallen zou ik het weer zonder proberen maar me ook zeker niet schamen als ik weer om pijnstilling zou vragen. Ik kan natuurlijk niet vergelijken maar ik was vrij snel herstelt van de bevalling. Ik moest wel een dag in het zkh blijven maar dat was omdat ik in ben ingeleid v.w zwangerschapsvergiftiging. Ik zou zeggen, doe waar JIJ je goed bij voelt en schaam je heel zeker niet!
Bedankt voor alle reacties. Ik moet idd. mijn eigen mening er nog even over vormen. Ik ben absoluut niet bang voor de ruggenprik. Heb em namelijk al eens gehad toen ik op de plek waar de knip gezet is en later gehecht is een cyste moest laten verwijderen. Nou, die ruggenprik vond ik toen niks voorstellen, die prik in je rug. Maar ik ben toch een beetje bang dat ik uiteindelijk niet goed weet hoe en waar ik moet persen. Dat ik dat dan niet meer goed aanvoel, zeg maar. Nog maar even over nadenken dus....
Maar voordat je gaat persen zetten ze de ruggeprik toch uit? Het persen doe je bij mijn weten altijd zonder
Ja, maar is je normale gevoel dan wel weer terug? De ruggenprik gaat dus vanaf het 'begin' tot iets voor persen? Dus als het hoofdje 'staat'.... dat ga je dus ook voelen?
O meid, bij mij hebben ze de ruggenprik aan laten staan tot het einde maar reken maar dat ik de persweeën voelde en wist waar ik naartoe moest persen! Dat verschilt gewoon per persoon maar ik voelde ze zelf al een hele tijd door de ruggenprik heen en toen moest ik ze nog een halfuur weg puffen en met een klein halfuurtje persen is de kleine geboren. En ik voelde niet de pijn, maar wel druk van de persweeën, het kwam echt uit mijn tenen Ook dat de kleine eruit kwam heb ik gevoeld maar zonder pijn. Nogmaals, je moet het zelf beslissen uiteraard maar het is bij iedereen anders en iedereen ervaart het anders!
Bij mijn eerste controle bij de gyn heb ik direct duidelijk gemaakt dat ik graag een ruggeprik wilde bij de bevalling van mijn jongste. De bevalling van mijn oudste duurde heeeel lang en was vreselijk pijnlijk, ik vond het hel op aarde. Hij begreep me heel goed, en gaf aan dat hij het in mijn dossier zou vermelden, dat ik direct een prik zou krijgen als ik er om vroeg.. Uiteindelijk heb ik hem niet nodig gehad, de tweede bevalling ging zo snel en was hardstikke goed te doen. Binnen 2 uur en een kwartier was meneer er al. Maak het bespreekbaar voor je eigen gemoedsrust!
ik twijfelde voor dat de bevalling begonnen was toen hij wel begon had ika l geen keus meer' ik had al 7 cm ontsluiting.. dus zonder moeten doen
ik had zoiets van ...als mn ontsluiting echt te traag en te zwaar wordt om op te vangen, sta ik er wel voor open... Uitendelijk is mijn ontsluiting in 3,5 uur gegeaan, heftige weeen (rug, buik, been) dat wel..maar voor mn gevoel duurde het niet zo lang..en ineens wa shet al 8 cm...dus kon het sowieso al niet... En kreeg ik de energie om die 2 cm nog door te komen.. maar ik had wle zoiets van...als ik DIE weeen had en ze keken hoe ver en het was pas 2 cm...ja dan had ik het waarshcijnlijk wel overwogen... gewoon lekker aankijken..tot aan die 6 cm heb je de tijd...toch
Dat had ik ook op een gegeven moment hoor.. als het nu nóg niet opgeschoten is - dan wil ik echt snél die ruggenprik. Geen gedoe met controles (ik lag al aan de monitor) maar hupsakee naar de o.k. Maar toen kreeg ik vrij kort daarna hevige persdrang. Over ruggenprik uitzetten: Meestal wel, maar niet altijd. Als het te heftig is en je het anders niet vol kan houden- blijft hij aan en moet je inderdaad persen zonder dat je persdrang voelt. Tenminste.. dat kan zo zijn. Wat iemand al zei: Het kan er ook doorheen komen. Ik heb bij de 1e totaal geen persdrang gehad- maar kreeg dametje daardoor er ook niet zelf uitgeperst. Een knipje gaf uitkomst (letterlijk)
ik vond het een uitvinding. hij is pas uitgezet na de geboorte van Ties en het persen ermee ging prima. mijn herstel was prima, ik kon gelijk plassen, lopen etc en was fit. voordeel: doordat ik een ruggeprik had hebben ze me eerst 2 uur met persweeen laten liggen. die voel je wel maar zijn heel goed te verdragen. Ties kon zo langzaam zakken. omdat ik toen maar 2x hoefde te persen voor hij er was en dat heel rustig ging, had ik geen hechtingen! dus ik vind het een aanrader, maar er zitten ook risico's aan dus laat je voorlichten.
ik sluit me met bovenstaande post aan... zou het afwachten!!! bij mijn bevalling heb ik geen pijnstilling genomen.. maar dat ging ook vrij vlot.. als je uren bezig ben dan zie ik het als een goede keuze
moet zeggen dat ik het niet zou willen om de persweeen...datvond ik echt GEEN pijn doen...ontsluitingsweeen zijn wat dat betreft veel zwaarder op te vangen... maar om de persweeen zou ik em niet zetten, vond het echt heelrijk..hij gleed er zo uit hahaha, ben ook niet uitgescheurd of geknipt...dat scheelt natuurlijk ook
Ik zou het ook gewoon afwachten. Zelf heb ik er wel 1 gehad. kwam in een weeenstorm terwijl er bijna helemaal geen ontsluiting kwam. Heb het op aanraden van de gynacoloog gedaan. moet zeggen was daarna een stuk vrolijker..was bijna verliefd op de anesthesist
Ik heb het ook met de vk besproken en afgesproken dat ik op het moment van bevallen beslis of ik het wil ja of nee. Als het lukt doe ik het zonder, maar als ik het te heftig vind dan is het ook geen probleem. En ik vind het belachelijk als mensen je een slappeling vinden als je een ruggenprik neemt. Hoeveel mensen zijn er niet die verdoving nemen bij de tandarts als er een gaatje gevuld moet worden?! Die pijn is korter en (lijkt mij ) veel minder heftig! Daar zegt ook niemand wat van! Als de mogelijkheid er is, wil ik die mogelijkheid ook kunnen gebruiken!
Bij mijn derde bevalling heb ik ook dit keer een ruggenprik gekregen, maar die heeft maar 4 weeËn kunnen opvangen en mijn dochter was er al! Had het evengoed zonder kunnen doen.