Wel of geen ruggeprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Jesse james, 14 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jesse james

9 nov 2009
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!

Over 2 weken ben ik uitgerekend van de 3e en ik twijfel een beetje over het nemen van een ruggeprik.

Mijn eerste bevalling ging heel goed, een dag na de uitgerekende datum begonnen de weeën vanzelf, en na 5 uur is mijn dochter geboren. De weeën kwamen heel geleidelijk en waren goed op te vangen, alleen bij de persweeën vond ik het even moeilijk.

Bij de tweede wilde ik graag een thuisbevalling, ik werd na overtijd te zijn gestript, en een paar uur later kreeg ik weeën, dit keer kwamen ze en gingen ze weer, na 2 uur heeft de vk mijn vliezen geprikt, kreeg ik vrijwel meteen een weeënstorm en was mijn tweede dochter er. Helaas kreeg ik daarna meteen een fluxus van bijna 4 liter en moest ik met de ambulance naar het ziekenhuis.

De verloskundige zei dat als ik heel angstig ben voor deze bevalling vanwege mijn laatste bevalling ik gerust een ruggeprik mag nemen.

Heeft iemand ervaring met het krijgen van een ruggeprik en hoe vond je het? Aan de ene kant doe ik het liever natuurlijk, en ben ik ook bang voor de consequenties van een ruggeprik, maar aan de andere kant ga ik nu best angstig de bevalling in, en denk ik dat het misschien beter is!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

Mooi dat je verloskundige er zelf mee kwam! Heb bij mijn vorige bevalling na 21 uur een ruggenprik gekregen. Vond het heerlijk en heb geen nadelen ondervonden (was ook niet helemaal verdoofd, maar genoeg om even te kunnen ontspannen en toen ik mocht persen was mijn dochter er ook met 15 minuten).

Ik heb deze keer gevraagd of ik, als ik het nodig vind, op mijn verzoek een ruggenprik kan krijgen. Na wat gepraat en geregel blijkt het inderdaad geen probleem te zijn. Nu ik dit weet, ga ik echt veel rustiger beginnen aan de bevalling. Net als jij ga ik er uiteraard in eerste instantie voor om het zelf te doen, maar de wetenschap (zo vertelde de gyn het) dat er, wanneer ik dit wil, voor 95 tot 99% zeker binnen een uur een ruggenprik gezet kan worden, is echt heel fijn!

Trouwens, gezellige nickname heb je :D

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben met ruggenprik bevallen (na inleiding met hormoonveters) en ik vond het zalig! Ik was het na een nacht en een dag weeën zonder noemenswaardige ontsluiting ook wel behoorlijk zat, die pijn. Na de prik kon ik ontspannen en ging de ontsluiting ook snel van krap 2cm naar 10 cm in 4,5 uur. Half uurtje persen et voilà! :)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik van tevoren open stond voor de ruggenprik (niet voor pethidine trouwens, die wilde ik niet). En eerlijk is eerlijk, ik heb er wel eventjes verhoging van gekregen, 38 graden. Daar had ik zelf geen last van, maar het is wel één van de risico's van een ruggenprik.

Maar al met al een aanrader!

4. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook met een ruggeprik bevallen en vond het heel fijn!
    Ik was al doodmoe toen ik aankwam in het ziekenhuis want had al sinds ongeveer 20 uur weeen en toen ik de ruggeprik kreeg heb ik van 4 tot 10 cm ontsluiting kunnen slapen (!).
    Ik vond de werking van de prik voelen alsof iemand een warme douche over je benen liet stromen.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    ik heb uiteindelijk een ruggenprik gehad omdat de ontsluiting niet vorderde. ZALIGGGGG
    Voordelen: geen pijn! ontspannen! en zelfs nog even kunnen slapen!! (dat was een genot na 2 nachten doorhalen....;))
    Nadelen: MOcht pas persen toen al het gevoel terug was. (dus ik voelde alles weer) Heb 1 uur en 43 minuten moeten persen, mede omdat de weeën in kracht afnamen. Ik heb dus ook weeënversterkers gehad, erg heftig! (komt vaker voor icm een ruggenprik). Ik heb geen verliefd gevoel oid gehad. Ik was vnl blij dat het erop zat, dat ik een kind had gehad wilde maar niet doordringen. Ik wijt dit aan de verminderde aanmaak van hormonen door de ruggenprik, icm de lange en heftige bevalling.

Oja, nog iets: vlak na het zetten kelderde mijn bloeddruk gevaarlijk laag. (bovendruk van 50, onderdruk op een gegeven moment 30). Ik heb dit niet als vervelend ervaren, ik was er heerlijk stoned van (ben bekend met een lage bloeddruk, orthostatische hypotensie, dus ken het gevoel). Alsik lig is er dan niks aan de hand. De anast. vond het wel alarmerend, dus ik werd vol gepropt met veel vloeistof. Het trok snel bij!
    Wat zou ik de volgende keer doen:
    - wrs wil ik nu weer proberen thuis te bevallen, dus ik wil geen ruggenprik. Wel wil ik het besproken hebben, dat als mn bevalling hetzelfde gaat, ik dus wel weer die prik ga krijgen!!

Succes met de beslissingen

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Nadat ik 35 uur ben bezig geweest en ik aan de weeenopwekkers moest en daardoor een weeenstorm kreeg, dankte ik god op mijn blote knietjes voor de ruggenprik. Voor een kwartiertje. daarna kwam de weeenstorm er dwars doorheen. maar dat kwartiertje was zalig!

7. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Ik zeg lekker voor de ruggeprik gaan. En dan lekker heeeel vroeg. Heb hem gehad en hoewel de weeen er doorheen kwamen hielp het wel een stuk. geen bijwerkingen gehad geen complicaties, 1 keer geprikt. Lekker doen.

8. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Ik begon om 6 uur met weeen die om de drie minuten kwamen en die een halve minuut duurde (voorweeen dacht ik). Tegen 12 uur was de tijd tussen de weeen korter en duurden de weeen iets langer dan een halve minuut. Om half 2 ben ik in bad gegaan en om 15 uur kwamen de weeen om de 2 minuten en duurden een minuut. Om 15.30 uur de vk gebeld. Die kwam kijken en constateerde dat het echt begonnen was. Omdat ik maar een krappe 2 cm ontsluiting had zei ze dat ik een ruggenprik zou krijgen als het tegen 19 uur nog niet ver gevorderd was. Anders zou ik volgens haar te moe zijn om de weeen goed op te vangen. Ook zei ze dat het persen dan te lang zou duren en te pijnlijk zou zijn. Maar 19 uur haalde ik niet. Ze was nog niet de deur uit of de weeen kwamen om de minuut (of minder) en duurden ook een minuut. Ze kwam direct terug. Om 18 uur was ik in het ziekenhuis en om 19 uur had ik een ruggenprik. Toen had ik een ruime 4 cm onsluiting. Door de ontspanning van de ruggenprik (heerlijk je voelt geen pijn) had ik met anderhalf uur volledige ontsluiting.

Ik heb de vk gevraagd of de ruggenprikpomp tijdens het bevallen aan mocht blijven staan. Eerst mocht dit niet, maar na wat zeuren mocht ik proefpersen met de ruggenprik (de persweeen voelde ik wel (beetje alsof je moest poepen). Ik heb alles op alles gezet en de vk was overtuigd dat ik het kon met ruggenprik. Ideaal. Na 4 persweeen was mijn mooie dochter geboren.

Ben dolblij geweest met die ruggenprik. Anders hadden de weeen waarschijnlijk veel langer geduurd en was ik doodop geweest. Ook het hechten (de pomp stond nog aan) voelde ik niet. Het persen voelde je wel goed, evenals het staan van het hoofdje, maar het was geen scherpe pijn die je niet vol kunt houden. Ik weet niet hoe het was zonder prik, maar weet wel dat ik veel plezieriger terugkijk op de bevalling dan een aantal vriendinnen van mij die zonder prik bevallen zijn.

Ben mijn vk eeuwig dankbaar en wil eigenlijk nooit meer zonder bevallen. Je krijgt alles namelijk ontzettend goed mee (geestelijk ben je helemaal bij), je kunt je goed concentreren en alles heel bewust in je opnemen.

Wat ik trouwens niet wist en wel vervelend vond is dat als je naar het ziekenhuis gaat je niet direct een ruggenprik krijgt. Je moet eerst nog een poosje aan de CTG en dan moet iemand je naar de anesthesist brengen. Hier ging zeker een uur overheen. En dat terwijl ik opeenvolgende weeen had. Dat was erg vervelend, je ligt nl. vast in bed aan de CTG dus je kunt niet zelf een houding zoeken. Ook krijg je ondertussen een infuus en kreeg mijn kindje elektroden op het hoofdje zodat ze de hartslag beter in de gaten konden houden. Hier moet je dan wel rekening mee houden.

Ik zou het zeker overwegen.

9. rodelief

rodelief Fanatiek lid

14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Ik ben nu 2 keer bevallen met een ruggenprik.
    De 1e keer beviel hij prima omdat ik na 9 uur nog maar 3 cm. had. Alleen kreeg ik wel koorts en moest mijn kereltje 3 dagen in het ziekenhuis blijven en aan de antibiotica.
    Een maand geleden ben ik bevallen van mijn overleden zoontje met 23 weken. Toen heb ik ook een ruggenprik gehad en dat was natuurlijk heerlijk omdat ik geen pijn wilde van deze bevalling.
    Alleen kreeg ik weer koorts. Nou had dat natuurlijk geen concequenties maar ik twijfel nu toch wel heel erg dat als ik weer zwanger mag worden of ik dan weer een ruggenprik neem omdat ik blijkbaar koorts er van krijg en dat weer concequenties heeft voor het kindje.

Ik snap dat je het overweegt maar moet zeggen dat je beide keren vlot bent bevallen dus misschien dat deze bevalling nog wel vlotter loopt en dan heb je kans dat ze je niet eens meer een ruggenprik mogen geven. vanaf 6cm doen ze het niet meer...
    Succes met de bevalling en het komt vast wel goed.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik ben ook met de ruggeprik bevallen. kreeg hem wel pas bij bijna volledige ontsluiting (ging ineens heeeeel erg hard) maar heb het persen wel met de prik gedaan.

was echt zalig! je krijgt idd alles mee en ik had totaal geen pijn meer. je hebt wel meer kans op koorts idd, en op een kunstverlossing. ook plassen vrouwen wat lastiger na een ruggeprik. (had ik geen last van, ik plaste een kwartier na de uitdrijving al)

11. debzie1984

debzie1984 Bekend lid

22 sep 2008
    981
    2
    18
    Zuid-Holland
    Ik heb na 21 uur weeën ook een ruggenprik gehad en was er zooooo blij mee. De vk in het ziekenhuis begon al na 12 uur of ik misschien geen pijnstilling wilde maar dacht ik ben toch een held ;) dus dat moet zonder gaan lukken haha totdat mn vliezen braken na 20 uur en ik heel hard geroepen heb dat ik NU een ruggenprik moest hebben en heb zo de laatste 8 uur 'heerlijke' weeën gehad en na 3 minuten persen was Tess er. Bij een eventuele volgende zal ik direct beginnen met vragen om een ruggenprik :D

12. Mira7

Mira7 Lid

26 mrt 2009
    51
    0
    0
    Zuiden van het land
    Ik ben ook met een ruggeprik bevallen...super! Absoluut geen last van bijwerkingen, was zo opgelucht dat ik geen pijn meer had. Zou het zo weer doen.

13. aukje86

aukje86 Actief lid

6 jan 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Wel!
    Ik ben bij m'n tweede ook met ruggenprik bevallen, en dat vond ik erg fijn. Ik had het al van tevoren geregeld. Dus ze wisten in het ZH al dat ik er één wou. Ik voelde de weeën nog wel en nadat ik weeën opwekkers had gekregen (door mijn gespannenheid bleef ik hangen op 5 cm) voelde ik het flink! Bleek uiteindelijk dat ik toen in anderhalf uur van 5 naar 10 cm ging... Bij het persen hebben ze hem aan laten staan, ik voelde genoeg. Ik kon dus ook goed meewerken, dat vond ik heel fijn. Ik heb 36 min. geperst, zonder verdere hulpmiddelen is mijn zoontje geboren.
    In januari 2009 is uit nieuw onderzoek gebleken dat de ruggenprik veel veiliger is dan altijd gedacht. Goed Gevoel Geboorte - Ruggenprik is veiliger dan gedacht (607562)

Daarnaast krijg voor sommige bijwerkingen, zoals een bloeddruk daling, preventief iets bijvoorbeeld een zoutoplossing.

Ik was erg blij met mijn ruggenprik, ook al voelde ik de weeën wel, ik moet er niet aan denken hoe ik die weeënstorm had ervaren zonder de prik!

Succes met je keuze!

14. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik wou hem op voorhand al en zolang die werkte was het echt een verademing. nee zou het niet zonder hebben gered, als even de pijn word weg genomen dan heb je een pauze. kun je weer op krachten komen tot je moet gaan persen.

15. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hier wil ik toch graag eens op reageren; ten eerste is je bron niet echt wetenschappelijk...;) Ten tweede gaat het om de mogelijke lichamelijke gevolgen van de prik zelf. Het is wel degelijk bewezen dat een epidurale verdoving vaker zorgt voor kunstverlossingen,... en dat je verdovende medicatie inspuit die ook bij je kindje terechtkomt. Dit leidt natuurlijk ook weer vaker tot kunstverlossingen maar heeft ook een invloed op de borstvoeding, APGAR-score,....

Edit: ik wil hiermee niet zeggen dat ik voor of tegen een epidurale verdoving ben! Het is natuurlijk héél erg goed dat het bestaat maar ik vind wel dat je je goed moet informeren en dan afwegen of de nadelen nog opwegen tegen de voordelen...
    Vind het vaak ook een beetje tegenstrijdig dat je je hele zwangerschap niet één pilletje neemt maar tijdens je bevalling dan wel verdoving laat inspuiten die best wel wat invloed heeft op je kindje...

16. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik wou het heel graag zelf doen , zou ook gewoon thuis bevallen.
    Maar madam had in het vruchtwater gepoept, dus ik moest wel naar het ziekenhuis.
    Was al 3 dagen bezig zonder slaap, toen op een gegeven moment de ontsluiting niet vorderde en ik aan de weeenopwekkers moest, heb ik toch gekozen voor een ruggenprik.
    Ik vond het heerlijk! Je kan je dan echt weer even ontspannen.
    Voelde de weeen iets, maar na een half uur kreeg ik al persweeen.
    Ze vonden dat ik erg goed kon persen met de ruggenprik aan, dus die hebben ze niet uit gedaan.
    Ik vond het geweldig!!!
    Maar een 2e keer zou ik het toch zonder willen proberen.. ( als er ooit een 2e komt! ;))

Succes met je keuze!!

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben bevallen zonder ruggeprik en als de tweede bevalling net zo verloopt, teken ik ervoor.
    Maar wat ben ik blij dat we de keuze hebben!

18. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Hear, hear! :)

19. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer

Bijna hetzelfde verhaal hier, alleen is het bij mij alsnog geeindigd in een keizersnee.....

20. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Ben ook bevallen met een ruggeprik, heerlijk!! :)
    Kan daardoor echt zeggen 'ik heb een fantastische bevalling gehad!'.
    In 1x geprikt, geen complicaties en nawerkingen...ik zou het zo weer doen!!

Succes met je beslissing!

p.s. niets aantrekken van wat mensen er eventueel over kunnen gaan zeggen, het is jouw lichaam en jouw keuze ;)

Deel Deze Pagina