Ik werd net getipt voor een huisje van deze site. Maar wie weet hoe dit in zijn werking gaat? www.veilingnotaris.nl Groetjes Roxanne
Op de website zelf staat een video, waarin kort wat wordt uitgelegd. Volgens mij heb ik ook eens een programma gezien waarin ze naar een executieveiling gingen, maar ik heb geen idee meer waarvan dat was. Als ik het goed heb begrepen zijn het vaak huizen die verkocht móeten worden, bijvoorbeeld door faillissement. Daarom komen er vooral handelaren op af. Op de website wordt wel veel uitgelegd, maar misschien kan je op google nog meer info vinden?
Hi Roxanne, Wij zijn een tijdje geleden intensief bezig geweest met zo'n huis. We wilden dit huis eerst al normaal kopen maar toen werd er beslag op gelegd en moest het via de veiling. Vaak kun je vrij veel uitvinden op de site zelf maar ik kan je wel vertellen dat er heel wat bij komt kijken. Eerst wordt er over het algemeen de kans gegeven een onderhands bod uit te brengen, dit is voor de veiling. Je gaat dan naar de notaris en zegt hoeveel je over hebt voor het huis. Voorwaarden: je moet een verklaring van financiele gegoedheid hebben. Dit betekent dat een bank moet verklaren je de hypotheek te verstrekken wanneer het bod geaccepteerd wordt of je moet het volledige bedrag zelf hebben. Zo'n verklaring is lastig te krijgen wanneer de woning niet getaxeerd kan worden en dit kan vaak niet omdat de eigenaar niet meewerkt. Wij hebben wel zo'n verklaring gekregen omdat we veel spaargeld hebben en een niet te duur huis wilden. Als je mazzel hebt nemen ze genoegen met een bankgarantie van 10% van de aankoopprijs. Dit is bij de echte veiling altijd het geval (of 10% bankgarantie of verklaring financiele gegoedheid hele bedrag). Wanneer je zelf dit bedrag op de bank hebt staan is dit vaak geen probleem. Geen idee hoe dit werkt als je geen eigen geld hebt, ik weet wel dat je er dan vaak voor moet betalen. Veiling zelf: neem een aankoopmakelaar mee en ga nu alvast naar een paar van die avonden toe. Is hectisch maar te doen. Kosten: reken erop dat je aardig wat extra kosten krijgt bij een aankoop via de veiling. In ieder geval zo'n 8000 euro voor veilingkosten, advertentiekosten, en weet ik veel wat. Dit komt allemaal voor de rekening van de koper. Daarbij komen nog achterstallige betalingen die ze "zo goed mogelijk voor je in kaart brengen". Dit kan ook oplopen tot een aantal duizenden euros. Houd er rekening mee dat je zelf de woning moet ontruimen (incl. bewoners) en dat dit ook niet erg makkelijk gaat. Voor de hypotheek geldt weer hetzelfde: jij krijgt de sleutel van de woning wanneer je met geld over de brug komt. Geld wordt over het algemeen pas verstrekt wanneer er een taxateur binnen kan. Dit is lastig. Een oplossing is een gevel taxatie maar dat accepteert echt niet iedere hypotheekverstrekker. Kortom: laat je goed voorlichten, zoek veel uit, neem een aankoopmakelaar mee, houd rekening met extra kosten (bovenop de normale kk.). Op de website: veilingbiljet.nl staat ook veel info over het hele proces en kun je vaak ook zien bij de woningen wat de extra kosten zijn. Kun je een inschatting maken voor je zelf. Jemig wat een verhaal.... Succes! Als je nog iets weten wilt, stuur maar een pb.
Wow Super bedankt voor je info! Ik ga het er vanavond over hebben met mijn vriend en wanneer we vragen hebben zal ik je zeker PB-en!