Wie ook zoveel gebitsproblemen na zwangerschap?

Discussie in 'De lounge' gestart door carpediem2010, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carpediem2010

carpediem2010 Fanatiek lid

6 okt 2009
    4.795
    1
    0
    vijfhuizen
    het begon in 2009, toen ik 10 weken zwanger was, 1 e wortelkanaalbehandeling.
    Daarna steeds vage kiespijn, ze konden het niet vinden.

Na de bevalling wa het weer rustig.
    Toen in 2011 weer zwanger, en weer na 3 maanden kiespijn.
    Afgelopen oktober is er een kies uitgetrokken, en deze maand ook.
    En nu heb ik weer een kies die niet goed is.
    Slik al 3 maanden ibuprofen nu.
    Ik word er depri van.

Zijn er meer die zulke problemen hebben na de zwangerschap?
    Ik zoek lotgenoten hahah

2. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

24 jun 2012
    3.050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Ik heb het nu tijdens de zw.
    Voorheen ook al een slechtgebit hoor al snap ik niet hoe het kan maar tijdens de zw ben ik al 3x bij de tandarts geweest.
    1x was 3 maanden met een behoorlijk gaatje en afgelopen dec een kies getrokken en nu vorige week een flink stuk van een kies afgebroken waar ook een flink gaatje onder zat.
    Ggrr en ik ga echt niet graag na de tandarst.
    Ik heb altijd wel iets aan mn tanden....

3. thirza72

thirza72 Actief lid

28 dec 2009
    259
    0
    0
    Na zwangerschap konden er gelijk 3 kiezen getrokken worden. Uiteindelijk ook nog een verstandskies (maar die moest eigenlijk al), en nog een wortelkanaalbehandeling en een gaatje. Mijn gebit is al niet echt heel sterk, maar na mijn zwangerschap was het echt nog erger. Tijdens zwangerschap vaak last gehad en van 2 paracetamolletjes werd het echt niet beter pffff.

4. Chaii

Chaii Niet meer actief

Bij mijn eerste was er niks aan de hand.
    Bij mijn tweede barste de bom.. :(
    Ik had wel al slechte verstandskiezen (4stuks).
    Maargoed, toen ging het echt mis.
    Een verstandkies had mijn tanden zo onder druk gezet dat er een scheur tussen twee kiezen was ontstaan.
    Ik zag wel al dat 1 tand een beetje blauw zag een tijdje.
    Op een gegeven moment verloor ik een gigantisch stuk kies van beiden kiezen.
    Dus ik naar de tandarts. Bleken ze helemaal te zijn gaan rotten ofzo van binnen door die scheur die ik al heel lang had schijnbaar. Dus ik moest gelijk een dubbele wortelkanaal behandeling. Was echtniet fijn met 24 weken zwangerschap.
    Hij heeft er een noodvulling op gezet en daar loop ik nu nog mee rond, wat overgins niet te bedoeling was maar ik was te ziek daarna om nog 3 uur in de stoel te gaan liggen en heb nu domweg gewoon de tijd nog niet gehad.
    Gelukkig heb ik er verder geen last van.
    Wel ook heeeel erg gevoelige tanden inneens, heb ik nog nooit gehad. En ik kan er inmiddels echt niet meer omheen dat mijn 4 verstandkiezen echt moeten worden getrokken.
    Ben er dus nog wel even mee bezig allemaal. :p
    Mijn tweede dochter is nu 7 weken dus tjah, hier gaat het ook op..

5. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik had al een zwak gebit waar bij iedere controle wel iets gedaan moest worden.
    Bij de eerste zwangerschap veel kiespijn gehad en uitvallende vullingen.
    Bij de tweede was het hek van de dam, 1 kies en 1 tand braken spontaan af terwijl ik in mn kraambed lag. Gelukkig heeft de tandarts ze nog kunnen opbouwen met vulling. Nu staan ze op de nominatie voor een kroon.
    Beide zwangerschappen tandvleesontstekingen en bij de tweede een steenpuist in mn mond, dat was toch goor toen die doorging :$
    Nu is mn gebit en tandvlees weer rustig, beter dan voor de zwangerschappen maar heb nu ook een andere tandarts.

6. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Heel herkenbaar. Voor de zwangerschappen nergens last van, op een gaatje na. Na ons eerste kindje vielen letterlijk de gaten in mn kiezen. 3 gaatjes per keer is heel normaal, ontstekingen, wortelkanaalbehandelingen, afgebroken kiezen, getrokken kies omdat er een ontsteking onder zat die al een stuk kaakbot en een wortel had weg gevreten. Nu net bevallen van de tweede, maar zie er eigenlijk wel een beetje tegenop om weer een afspraak te maken. Houdt geen gebit meer over op deze manier. En dat terwijl ik een heel mooi gebit had,

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.187
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier vooral tijdens de derde zwangerschapte.Bij een achterste kies is een stukje afgebroken.Ik heb er gelukkig geen last van.Bij een kies onderin toen ik 36 weken zwanger was ineens een heel stuk foetsie weg.In die kies zit ook nog een oude amalgaam vulling maar liever wilde de tandarts deze niet uitboren en vervangen ivm kwikdampen.Ik had er gelukkig geen last van.Onze dochter is nu bijna 6 maanden maar ik begin er nu wel last van te krijgen.Ik geef nog BV maar ik wil hem wel snel laten verwijderen want ik krijg er nu wel degelijk last van en ben bang dat er straks een heel gat onder komt te zitten.Ook heb ik last van terug getrokken tandvlees en is mijn tandvlees regelmatig ontstoken.Ook moet er nodig nog 1 overgebleven verstandskies worden verwijderd want ik ben bang dat die straks ook nogeens in 2 stukken breekt.Hier is het dus ook treurig gesteld met tanden en kiezen.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ze zeggen toch ook dat iedere zwangerschap je gemiddeld genomen 1 tand kost? Dat zal wel meevallen, maar ik heb tijdens mijn zwangerschap ook voor het eerst ooit een kies finaal in 2-en gebeten (al zal 9 maanden overgeven misschien ook niet echt bevorderlijk zijn voor het gebit ;)).

9. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    jaaa ! sinds ik zwanger ben geweest heb ik iedere maand gaatjes en zijn er al 3 getrokken !!

hallelujah

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ja hier ook, ben zeker al 1000,- tandartskosten lichter en er komt dit jaar ook nog wel 1000,- bij (wat gaatjes maar voornamelijk behandeling tandvleesproblemen)

11. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Jep hier ook een slachtoffer.
    Maar kon niet volgens de tandarts van de zwangerschap komen......vast!! Erg toevallig dan dat alles kapot gaat in mijn mond sinds mijn eerste zwangerschap....

12. knap

knap Niet meer actief

Hoe veel zwanger schappen hebben we gemiddeld. 2/3. Mijn schoonmoeder heeft 14 kinderen gekregen is op 72 jarige leeftijd over leden met bijna al haar tanden en kiezen nog. Dus denk ergens dat het ook niet waar is.
    Maar ja zo denk ik er over. Twee kinderen en ben nu 38. Nu pas beginnen mijn tanden en kiezen rotter te woorden daar voor altijd een redelijk sterk gebit gehad.

13. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Ik ben nog nooit zwanger geweest, maar merkte wel dat toen m'n cystes weggehaald waren (van de eierstokken) en aan de clomid moest m'n tanden continu reageerden. En heb hele sterke tanden.
    Tandarts hier, zodra hij dit allemaal hoorde, zei dat net als bij zwangere dames, het tandvlees reageert op het verschil in de hormonen. Vandaar dat rond de ongesteldheid je tanden ook kunnen reageren (gevoeliger worden). Je tandvlees gaat namelijk wat losser zitten, waardoor je wortels wat bloot komen te liggen en bacterien makkelijker erin kunnen nestelen. Dus wat hij zei was, vooral dan echt goed letten op hoe je poetst. Dat je alles (vooral die rand waar de tand in het tandvlees gaat) goed schoon poetst. Ook niet te hard natuurlijk, want dan trekt alles terug en ben je verder van huis, maar dat je de bacterien weinig kans geeft om daar eens lekker gebruik van te maken. Tong vooral ook niet vergeten, anders lik je erna je tanden en zet je zo de plak bacterien er weer op.
    Dat advies hielp me toendertijd heel goed. Hopelijk helpt het jullie allemaal hier ook! Succes met de tandjes dames!

14. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ja hoor, wortelkanaalbehandelingen in week 37 van de zwangerschap, kiezen getrokken, gaatjes gevuld etc.
    Tja, nu aan de beugel en zilveren vullingen vervangen door witte.
    Tis straks weer mooi.

15. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    2 kids verder en ben al die jaren niet naar de tandarts geweest.
    Ben in 2008 voor het laatst geweest en daarvoor was ik ook al 4 jaar niet geweest. Hij vond dat mijn gebit er erg goed uitzag voor iemand die jaren niet was geweest. Toevallig ging ik toen omdat mijn vulling eruit was, verder was alles goed.

Mijn broertje ging laatst na jaren weer ens een keer en hij had ook helemaal niksaan zijn tanden.

Nu ben ik volgens mij weer een vulling kwijt aan dezelfde kies dus snel een andere tandarts vinden. Had al een nieuwe,m maar moet daar direct na afloop behandeling de volle pond betalen.. ik wil nu naar een tandarts die alleen eigen bijdrage rekent.

Deel Deze Pagina