En dus lever je terug aan je energie maatschappij en krijg je een bedrag(je) voor je teruggeleverde stroom. En dat bedrag is veel minder voordelig dan dat je meter terugteld en je je eigen opgewekte stroom volledig gebruikt! Dus wil je zonnepanelen, zorg dan dat je zolang mogelijk je oude meter houdt. Op een zonnige dag draait hij hier terug als een malle (12 panelen)
Radar heeft er een uitzending aan gewijd. Zolang je net zoveel opwekt als je gebruikt is er inderdaad niets aan de hand, maar als je meer opwekt dan je verbruikt is het maar net hoe de energiemaatschappij jouw saldeert (en dit zal altijd in het voordeel van de eigen maatschappij zijn.)
Mijn vriend werkt bij een grote energiemaatschappij, en hij geeft aan dat er een klein percentage is met problemen. Die serienummers kan je opzoeken. Je verbruikt natuurlijk niet meer of minder met een slimme meter, maar er zijn oude meters die een beetje versleten zijn, en die lopen langzamer dan ze zouden moeten. Dan betaal je dus eigenlijk te weinig, en als je een nieuwe (slimme) meter ga je je echte verbruik betalen en dan ga je dus meer betalen. Voor de rest maakt het geen verschil.
Nee niet waar. Je hebt toch een omvormer? Daar staat precies op hoeveel je in totaal teruglevert. Als eerst gaat dit naar je verbruik op dat moment. Als je dusdanig meer teruglevert dan verbruikt staat het aantal opgewekte energie gewoon netjes op telwerk 3 en 4. Denk je echt met oog op de toekomst dat meer mensen zonnepanelen nemen dat de netbeheerders hier geen rekening mee gehouden heeft?
Sorry, ik had wat haast vanmiddag en mijn eerdere reactie klopt niet helemaal. Het gaat vooral om wat er in de toekomst gaat gebeuren met de salderingsregeling. Ik heb even een link gekopieerd waarin duidelijk wordt waarom het slimmer is om je oude meter te houden wanneer je voor zonnepanelen kiest; https://www.zonnepanelen.net/slimme-meters-na-2020/ Dan is het dus wel van belang dat je een ongeremde meter hebt..
Maar als je met een slimme meter meer hebt teruggeleverd dan je verbruikt hebt krijg je daar ook een bedrag voor terug. Sws tot 2023.
Je moet goed kijken in de voorwaarden van je energieleverancier hoeveel je terug krijgt voor de terug levering. Wij hebben zonnepanelen en hebben Nuon want die betaald je net zoveel terug als dat je betaald voor de stroom die je afneemt. Dat is niet bij elke energieleverancier zo.
Ja maar maar over wat er daarna gebeurt is nog niets bekend, daarom is het verstandiger om je oude, terugdraaiende, meter zolang mogelijk te behouden. Bedrag wat je terugkrijgt is minder voordelig dan het gebruik van je eigen opgewekte stroom. Daarbij komt ook nog eens dat de kans bestaat dat de politiek belastingtechnisch dat bedrag kan gaan belasten... Het is gewoon nog zo vaag allemaal, daarom beter een slimme meter uitstellen..
Hihihi zal best hoor. Ben er niet helemaal in thuis. Maar als het voordeliger is geen slimme meter te hebben icm zonnepanelen dan zou ik het ook zo laten.
Wij hebben zonnepanelen en hebben vorig jaar, op advies van mijn broer, de slimme meter geweigerd. Mijn broer is analist en houd zich bezig met de in en verkoop van gas. Hij zit dus in de gas wereld en heeft er echt verstand van. Hij zegt dat het een kwestie van tijd is dat je minder terug krijgt voor het stroom wat je terug levert. Er zijn zelfs plannen dat ze hier een toeslag voor willen rekenen. Ik hou dus lekker mijn oude meter, ze zien dus niet precies hoeveel ik terug lever.
Ik vind het erg lastig. Net gebeld met zonnepanelenbedrijf dat de de panelen bij ons gaat plaatsen, die geeft aan dat het echt bangmakerij is.. Gebeld met de netbeheerder die uiteraard een slimme meter wil plaatsen.. En ik heb er gewoon te weinig verstand van om daadwerkelijk hard te kunnen maken wat ik bedoel. Daarbij wordt de slimme meter nu vergoed.. als blijkt dat de panelen niet op onze huidige meter kunnen dan moeten we hem op eiegn kosten laten vervangen.. Zijn er ook mensen die wel gewoon voor een slimme gekozen hebben en niet "bang" voor wat de brengt toekomst zijn?
Het op eigen kosten plaatsen is 125 euro. Dus dat is geen enorm bedrag mocht dat toch uiteindelijk moeten.
Wij hebben de slimme meter, alleen maakt deze een hoge pieptoon waar mijn man en dochter last van hebben. Ik hoor het niet, wel zo makkelijk Maar de slimme meter gaat er dus uit, vanwege deze hoge toon...
Ik wilde eerst ook geen slimme meter Toen zonne panelen geplaatst Bleek dat de terugleververgoeding toen niet betaald kon worden Uiteindelijk als nog slimme meter moeten plaatsen
Bij ons was het ook even de vraag of de meter geschikt was. Geen problemen gehad, draait netjes achteruit... En dat bangmakerij advies vind ik persoonlijk echt raar! Er gaan al langzaam stemmen op om het terugleveren te belasten, dat is een feit, geen verzonnen verhaaltje. Het verdere debat hierover is alleen uitgesteld tot 2023.