wel of geen speen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Roozjuh, 24 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier wel een speentje.
    vroeger hadden ze mss geen spenen, maar werd er wel veel meer bv gegeven, dus werd er aangelegd zodra daar behoefte aan was. niet alleen tegen de honger dus, maar ook al veilig gevoel en/of troost.

dus ik vind een speentje een keurig vervangmiddel van eeuwig 'aan de tiet' liggen. Lasse kan dit 's avonds wel 3 uur volhouden, mama niet, dus dan gaat er een speentje in. Bij beide kinderen vanaf de eerste week een speentje gegeven en geen problemen gehad met de bv. je moet gewoon goed opletten zoals gezegd.

2. Hier zijn wij wel begonnen met een speen. Maar na een maand of 3 vond hij zijn duim, en wilde geen speen meer. Sterker nog, hij kokhalste van een speen..

Je hebt ze in huis, dus je kan als je kindje er eenmaal is, gewoon kijken wat je kindje wil.

3. Teddy24

Teddy24 Lid

7 jun 2008
    25
    0
    0
    Hoi, hoi!

Misschien overbodig met al die reacties die er al zijn gegeven, maar hier toch nog even de mijne...
    Ook ik had een la vol speentjes. Niet zo moeilijk want in elke doos en elk pakket krijg je er een gratis :)
    Ik heb er ook voor gekozen om borstvoeding te gaan geven en tijdens de voorlichting die we hebben bijgewoond werd sterk afgeraden om een speen te gebruiken, omdat je kleintje anders zuigt op een speen dan aan de borst en het daardoor kan voorkomen dat hij of zij niet meer weet hoe je aan de borst moet drinken.
    Al goed... dit heb ik zo zwaar opgenomen dat ik de eerste nacht thuis (we zijn 1 nacht in het ziekenhuis gebleven) onze meid van borst naar borst heb geheveld omdat ze maar bleef zuigen. Ik wist me op een gegeven moment geen raad meer en we hebben midden in de nacht de verloskundige nog gebeld om te vragen wat de opties waren buiten een speen. Zij zij dat je de pink kon geven. (Jep! vrouwpoohbeer! Ook in ben er ingestonken. Je voelt je belachelijk als je midden in de winkel met een vinger in de kinderwagen hangt :oops: ) Na een paar dagen besefte ik dat dat eigenlijk te gek voor worden was: Een la vol spenen... ons ukkie dronk super aan de borst en de nacht dat we in het ziekenhuis zijn gebleven hebben ze de kleine op de couveuse afdeling ook een speen gegeven! Waarom zou het nu dan niet kunnen?! Bovendien zei de kraamzorg het op haar laatste dag ook nog: Als ze echt een sterke zuigbehoefte heeft kun je haar best een speentje geven.
    In het begin wilde ze de speen niet, maar na een paar daagjes probeerde we het opnieuw (en een keertje een andere) en zo hebben we het gewoon af en toe geprobeerd en uiteindelijk bleek ze toch een keuze te hebben gemaakt (lucky me: ook nog de mooiste die erbij zat: I Love Mama :p )

Als ik je een advies mag geven (en dat geldt niet alleen voor de keuze die je maakt wat betreft het geven van een speentje) doe wat je hart je ingeeft. Ik zie dat nu met zoveel dingen. Iedereen geeft je goedbedoelde adviezen. En ja... er zitten ook best goede adviezen bij. Maar dat jou ouders en schoonouders het 30 jaar geleden op hun manier deden, betekend nog niet dat dat nu nog steeds DE manier is. En dan gelijk de vraag: wat is DE manier?! Iedereen heeft zo zijn of haar manier en als jij en je kleintje het er mee eens zijn en zich er goed bij voelen dan moet je echt niemand in de weg laten staan!

4. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Ja die i love mama speen van bibi zie je het meest, is het meest geliefd volgens mij... Komt ook omdat ie in de blije doos zit denk ik.

5. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Mijn zoontje wilde vanaf dat 1 de speen niet, hij hing liever de halve dag aan m'n tiet :rolleyes: Met 3 maanden gestopt met bv en overgestapt op fv en toen wilde hij wel een speentje. Hij mag alleen het speentje in bed om in te slapen of als hij heel erg verdrietig is.

6. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    @ Teddy24: dat vind ik mooi advies: doe wat je hart je ingeeft.
    En dat ze 30jaar geleden idd voor kozen voor geen speen wilt niet zeggen dat dat het beste is. Voor elk kind is het natuurlijk anders :)

ik zie dat jouw kleine pas 4weken oud is Gefeliciteerd!

7. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Reese wilde wel een speen, maar Rodey wil hem pertinent niet (gaat kokhalzen)

8. Samama

Samama Niet meer actief

Toen Nikita geboren werd, hebben we het welgeteld 5 weken zonder speen kunnen doen, maar ze had zoveel zuigbehoefte dat ze het echt nodig had. En nu is het een lekker troostmaatje als ze verdrietig of moe is :)

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    "Geschiedenis van de fopspeen:

De geschiedenis gaat eeuwen terug. Opgravingen in Italië, Cyprus en Griekenland bewijzen dat de speen minstens 3000 jaar oud is. De gevonden 'troosthulpjes' hadden een koordje dat naar alle waarschijnlijkheid om de nek van de baby werd gedaan. In de medische literatuur duikt de fopspeen voor het eerst op in 1473 in Duitsland."

Hoezo waren er vroeger geen spenen? :p

Hier kan ze echt niet meer zonder, maar idd makkelijker af te leren dan een duim lijkt mij.

10. Alita

Alita Niet meer actief

pff dat je dat hebt opgezocht!

Weer iets erbij geleerd "de geschiedenis van de fopspeen"

Hahahahaha

11. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Roozjuh, ik denk dat het duideijke punt is: heeft je kindje erbehoefte aan: geven. Heeft je kindje er geen behoefte aan: niet geven. Als jij er geen problemen mee hebt dat een kindje gaat duimen dan kun je hem/haar laten duimen indien hij/zij dit doet.

De mijne ging aan zijn handjes sabbelen, de eerste dagen had hij van die beschermsokjes om en die waren telkens kletsnat. Hij had duidelijk een grote zuigbehoefte en heb toen een speentje aangeboden, dat beviel hem (en mij) erg goed : )

Hij neemt hem nu wel steeds minder vaak, ik bied het speentje alleen aan als hij echt huilt of maar niet in slaap komt. Heel af en toe, als ik even 'druk' ben en hem stil wil hebben dan duw ik 'm er ook in *bloos*

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm wij waren redelijk antispeen
    en dan niet in de laatste plaats omdat we het gewoon een raar gezicht vonden :)
    en bovendien hadden we weinig zin in nachtelijke uitstapjes om de speen terug te stoppen..

maarja.. duimen is ook niet helemaal geweldig
    en je hebt ook nog eens speciale spenen die dus prima combineren met borstvoeding
    die hebben dezelfde vorm als een tepel op het moment dat ze daar op zuigen.. (dus min of meer plat gewoon)
    ben even het merk kwijt.. maar dat is wel te vinden met google :) (en die spenen zijn ook nog eens minder slecht voor eventuele tandjes)

maarja... kind geboren.. niets aan het handje
    maar na 6 weken begon ze te huilen en te huilen en te huilen.. nou we hebben alles geprobeerd... inclusief een hele voorraad verschillende modellen speen...
    (lang leve de babydozen en mensen die er eentje te leen aanboden om te proberen)
    maar mevrouw wilde ze gewoon echt niet

nu inmiddels kan ze natuurlijk al heel lang prima dr eigen duim vinden... en dat is niet zo goed voor de tandjes.. (andere kant van het verhaal zegmar)
    maar inmiddels duimt ze enkel in bed of als ze heeeeel erg moe is.
    en eigenlijk... vooral als ze dr lotje krijgt
    als ze die heeft.. gaat de duim meteen in dr mond
    is die er niet.. word er niet geduimd

dus ik denk dat het wel meevalt met de schade aan de tandjes hier.. want lotje mag niet uit bed :)

denk dat je uiteindelijk vanzelf al doende bedenkt of je ze wil gebruiken of niet.

Deel Deze Pagina