Ik zit met het dubio, geef ik mijn kind wel of geen speen? Ben benieuwd naar de reden van het wel of juist niet geven daarvan. Wat vinden jullie de voor- en nadelen ervan? Heeft het invloed op de borstvoeding? (ivm zuigbehoeften). Brand los! Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en reacties...
Ik kies voor geen speen.. mijn schoonzusje is logopediste en nog wat anders baby gerelateerd en zij zegt dat het zuigreflex ook gestimuleerd kan worden door duimen.. doen ze in de baarmoeder immers ook al.. ik weet niet, zie zo vaak moeders een speen in de mond van hun kind duwen als ze huilen, ik hou er gewoon niet zo van... Maar er zullen ook ongetwijfeld voordelen aan zitten, misschien kun je je VK er eens naar vragen?! X
hallo! hier een reaktie van een niet mamma maar wel babyleidster (werk op een kdv) Ik ben zelf voorstander van de speen.. waarom? 1. een baby (vooral tot 6 maanden) heeft zuigbehoefte, die behoefte is er de hele dag ook als het niet gevoed word, dit is iets natuurlijks! 2. door die behoefte bestaat de kans dat het kindje iets anders gaat zoeken om op te zuigen, duim, lapje enz. Duimen of sabbelen aan vingers is heel moeilijk af te leren! deze zijn namelijk altijd aanwezig en de speen kan je gaan afbouwen (naar bijv alleen in bed) 3. zeker wanneer je borstvoeding geeft is het voordeel van een (fop)speen dat het kindje gewend is aan iets onnatuurlijks te sabbelen, dit heeft als voordeel dat het kindje waars sneller een fles zal pakken (wat erg fijn is in het geval van kinderopvang, of logeren bij opa en oma!) verder is het natuurlijk iets heel persoonlijk en het kan best zijn dat het kindje het prima doet zonder speen, er zijn overigens ook altijd kindjes die geen speen willen, maar mijn ervaring is dat het een fijn hulpmiddel is! groetjes
Ik heb eigenlijk ook altijd gezegd dat ik geen speen voor mijn kind wil. Vraag me niet waarom, denk gewoon vanwege het feit dat het heel gauw aangeleerd is maar des te langer ben je bezig met het afleren. Maar ik kreeg bij de zwanger kadoos van Etos een speen erbij en vond hem toch wel heel schattig en zag het al helemaal voor me haha ... @Suze238, daar zit inderdaad wel wat in. Baby's hebben zuigbehoefte. Maar ik vroeg me af of een speen dan voor- of nadelig zou kunnen werken. Heb er totaal geen ervaring mee dus als ik iets stoms vraag dan mijn excuses. 8) Ik ben nog mama in opleiding
nog even korte reaktie op anael, het klopt dat het beter is voor een kindje om snel uit een tuit of zelfs gewone beker te drinken, dit bevoorderd de spraakontwikkeling daarom is het ook belangrijk dat je de speen op gegeven moment afbouwt!
ik geef geen speen, omdat ik bv wil geven en om speenverwarring te voorkomen, verder is het bewezen dat kindjes later gaan praten als ze een speen in de mond hebben gewoonweg om dat er iets in de "weg" zit.
my miracle dit klopt gedeeltelijk maar is alleen zo wanneer je een kind de hele dag ee nspeen geeft! spraakontwikkeling ontwikkeld prima wanneer je op gegeven moment alleen in bed geeft.
Tja.. ik was ook geen voorstander voor de speen.. Maar toen mijn kleine mannetje de hele tijd aan het huilen bleef en alleen maar rustig werd door de pink in zijn mond.. (wat je ook niet de hele dag volhoudt..) heb ik het wel geprobeerd.. Maar.. meneer wilde hem niet. uiteindelijk heeft hij nu en geen speen.. en geen duim! dat is helemaal top natuurlijk.. hoef hem ook niks af te leren.. Liefs Jazzie
Wij kiezen voor geen speen. Tenminste in eerste instantie. Ik vind zelf dat de speen te vaak gebruikt wordt om de kindjes makkelijk stil te krijgen zonder er iets voor te hoeven doen. Is niet helemaal mijn stijl...... (ik zeg niet dat iedereen die speen geeft dit doet he)
@jazzie dan heb je idd geluk dat hij zijn duim niet pakt.. @sjanie domme vragen bestaan niet he, nadelig is het in principe niet.. mits je een kindje niet tot een jaar of 3 constant met speen laat lopen, ik geef ouders altijd de tip om geen speenkoordje te nemen, dan hangt het namelijk constant aan het kind vast en is het heel makkelijk om dat ding er maar in te duwen, en op een gegeven moment ook voor het kindje makkelijk om zelf in de mond te stoppen!
Ik heb tegen die tijd voor de kleine wel een speen in huis maar weet niet of ik hem ga gebruiken.. Het ligt echt aan de kleine zelf. Stijn wou heel erg weinig de speen hebben en toen hij een half jaar oud was heb ik hem nooit meer gegeven en dat ben ik ook van plan om ook bij de volgende te doen..
ik ben ook anti speen, ten eerste hebben ze een duim die je met goede opvoeding net zo makkelijk kan afleren (alleen willen sommige ouders een beetje te snel omdat een kind soms geen kind meer mag zijn) Een duim is natuurlijk, heeft het altijd bij.... Ten tweede vind ik het geen gezicht, zonder van zo'n mooi gezichtje ten derde vind ik het niet opvoedkundig correct er word zo vaak een speen erin geduwd omdat het effe "kickt" ik vind dat het een beetje makkelijk gebruikt word en daar is het niet voor bedoeld. Ik heb een speen wel gebruikt toen hij zijn duim nog niet echt kon vinden (maar wel zelf vastgehouden tot zijn krampjes over waren) Maar een duim afleren is helemaal niet zo moeilijk als iedereen denkt hoor, hier bij onze zoon gaat het zelfs vanzelf! hij is uit zichzelf gestopt of in elk geval stukken geminder (want ik zie het niet meer) Wij hadden thuis ook gewoon duimregels (zoals niet overdag, alleen in je bed of bv thuis savonds) met een beetje moeite is dat prima onder controle te houden...
Met onze eerste wou ik absoluut geen speen, want het is zo'n lelijk gezicht. Ik heb me daardoor heel erg laten beïnvloeden door m'n moeder, want zíj vond het dus lelijk. Toen onze zoon heel erg veel zuigbehoefte had, zijn we er na vier maanden pas toe gekomen om toch een speentje voor hem te doen. Wat heb ik een spijt dat ik hem dat de eerste maanden dat heb ontzegd! Met onze tweede was ik gelukkig wijzer. En nu met de derde weer precies hetzelfde. Een heerlijk rustig kindje wat heerlijk gaat slapen met z'n speentje. Of alstie een beetje moe is, of verdrietig. Wat een uitkomst. Wel geef ik het speentje alleen tijdens het slapen. Ik wil niet dat ons kind de hele lieve dag maar met die speen in de mond loopt, tot soms wel drie, vier jaar! Dus alleen in bed, en bij uitzondering met ziekte of verdrietje.
Ben er nog steeds niet helemaal over uit. Ik denk dat ik het in 1e instantie maar even zo laat, heb wel een speen in huis dus tegen die tijd kunnen we altijd nog zien. Het is idd wel zo dat sommige baby's een speen in zijn of haar mond gedrukt krijgen om stil te zijn maar daar gaat het mij niet om. Het gaat niet om mijn belang maar om het belang van het kind. Waar ze het meeste baat bij hebben, dat vind ik belangrijk.
ik vind het geen gezicht een speen, maar ik heb het wel geprobeerd bij me dochter destijds.Ze wou hem niet en achteraf was ik er blij om,maar soms was het lastig als ze erg veel zuigbehoefte had. Ik vind het nog steeds geen gezicht,maar wil het toch straks wel proberen,want de zuigbehoefte is er gewoon.Wel zie ik bij me schoonzus dat de speen er gewoon altijd inzit, en daar erger ik me aan, hun zoontje begint lekker te brabbelen,heerlijk geluid toch en zij vind dat hinderlijk en stopt de speen erin.Kindjes met een speen na 1 jaar vind ik echt super raar gezicht.En wat de duim betreft me dochter wou geen speen en heeft soms haar duim gebruikt maar ook nooit verder geduimd ook nu niet.
hier had ik ook topic over gemaakt, kreeg tientalle verschillende redenen waarom wel en waarom niet. ik ben er nog steeds zelf niet helemaal over uit en ik denk dat ik de kleine gewoon een speen geef, wilt hij het niet, dan niet. maar ik ga het niet van hem weg houden. baby's hebben sterke zuigbehoefte en denk dat een speen wel goeie oplossing is. Liever speen dan de duim. Maarja helaas hebben wij ouders het niet voor het zeggen, wilt je kleine hem niet, tja dan niet. Koop dus niet te veel spenen. Misschien wilt je kleine het niet en zit je straks met 10 spenen. Misschien wilt je kleine het wel maar alleen ander merk...
Mijn dochter had haar duim en wou geen speen.... Ik was bang dat ze heel lang zou duimzuigen, want het was haar favoriete bezigheid haha... Maar op een gegeven moment viel me op dat ik haar al heeeeel lang niet meer met duim in de mond had zien lopen... Ik heb niets afgeleerd... Het was gewoon ineens over... Dus dat duimzuigen moeilijk is om af te leren, ben ik het niet mee eens Nu met mijn kleine man ben ik er geen voorstander van dat ie een speen krijgt. Ik vind ook idd dat men te snel naar zulk soort hulpmiddeltjes grijpt... Even huilen is ook goed voor een kind Ik heb wel zoiets van.. oke... is het nodig... dan maar een speen... maar hoeft het niet... Dan nee zeer zeker niet! Ik vind ook dat kinderen veeel te lang met een speen in lopen! Vind ik dan ook zoooo een lelijk gezicht.. Of kinderen die je wat willen vertellen en dan gewoon die speen in houden... Bwegghhh.... geen manieren vind ik dat..
Pff ik heb echt nog een hoop te leren. Ik heb hier nog nooit over na gedacht, maar ben het wel eens met het feit dat veel mensen het misbruiken. Kinderen mogen niet meer huilen tegenwoordig. Als de mijne wil huilen dan mag ze dat! Al ben ik in een kerk of bibliotheek (waar ik stiekum nooit ben) Zodra ik in NL ben ga ik boeken kopen en lezen maar ik ben niet tegen een speen, maar idd als ze gaan slapen of pijn hebben. Liefs, Helene