Wel of geen speen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sjanienu1, 16 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    maar daar ben je als ouder zelf bij. Als je dat nu al verschrikkelijk vind (ik ook, heb met peuters gewerkt en kan me nog voorbeelden herinneren) dan kan je dus ruim voor die tijd je kind al helpen met afleren.

2. mamadolly

mamadolly Actief lid

16 aug 2008
    425
    0
    0
    Precies.
    Maar als de kleine er niet de behoefte aan heeft, begin ik er niet eens aan.
    Vandaar dat ik nog niet weet wat ik doe, maar de duim probeer ik iig te voorkomen

3. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    haha ben het helemaal met je eens ;)

4. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

hier ook een duimzuiger, tot mijn 10de jaar. ik moest dus ook een beugel vanwege mijn scheefgegroeide gebit.
    misschien als ik een speen had gekregen, had ik nooit geduimd en had ik ook geen beugel gehoeven. maar ja, mijn moeder was er ook zo een die tegen een speen was.
    maar je hebt het toch heus wel zelf in de hand, dat je kind niet nog steeds met een speen loopt als ie 3 is!?
    ik zie het wel, als hij er behoefte aan heeft krijgt ie hem gewoon, maar ik laat hem er niet de hele dag mee lopen als hij ouder is.

Wat vinden jullie er eigenlijk van als mensen gewoon hun pink in een kleine baby's mondje stoppen? dat vind ik pas erg! buurvrouwen, opa en oma's, tantes etc. en ook de ouders natuurlijk.. enig idee hoeveel bacterieen er aan handen zitten. en wassen ze hun handen dan vantevoren? daar ben ik dus weer heel fel in.

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

dat vind ik ook verschrikkelijk vies als anderen dat bij mijn kind gaan doen, ik ken mijn eigen hygiene maar dat van een ander niet dus dat zou ik niet accepteren.

en ach, wie weet als de kleine er straks is denk ik heel anders over een speen, bij mij is de hoofdreden borstvoeding en ik wil verwarring voorkomen.

6. Jewel

Jewel Bekend lid

9 jun 2008
    553
    0
    0
    Hier wouden we ook geen speen, maar mijn dochter had hele erge zuigbehoefte en huilde de eerste weken elke avond maar door en door...borst wou ze dan niet meer, zat ubervol. En op een gegeven moment speentje gegeven en wow wat een verandering...kon weer slapen.

Vanaf dat ze een maand of 3,4 was kreeg ze hem alleen nog in haar bedje en nu ligt er nog steeds een speen in haar bedje...ze heeft hem overdag nooit in, alleen in de nacht. Maar wil er binnekort graag vanaf...dus we gaan nog even wat verzinnen.

In principe zal deze kleine ook geen speen krijgen, maar als het hetzelfde gaat als bij mijn dochter ja dan wel.

7. geen speen.

Omdat ik borstvoeding wil gaan geven word het afgeraden. Doordat een baby anders zuigt aan een speen dan aan een tepel, kan je baby moeite krijgen met drinken aan de borst. Misschien als de borstvoeding helemaal goed gaat, na 6 weken weer eens kijken.
    Maar als het niet nodig is, liever niet.

8. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Hier wel een speen, ze kan zich daar mee troosten.
    Ben niet van plan haar lang een speen te geven maar nu ze nog zo kleintjes is mag ze wel.

9. Nathalie47

Nathalie47 Actief lid

7 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Belgie - Oost-Vlaanderen
    Eik vies! :x Ik kan daar ook niet tegen, gewoon 'niet doen!' Het idd gewoon smerig!

10. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik heb trouwens in de eerste weken wel bv gegeven en ook een speen. De combispeen van difrax lijkt namelijk op een tepel, dus die kan je gebruiken in de eerste weken zonder dat je tepen-speenverwarring krijgt.

11. dib

dib Fanatiek lid

11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Als er behoefte naar is geef ik gewoon een speen ;)

12. ilona24

ilona24 Actief lid

11 nov 2008
    312
    0
    0
    limburg
    ik heb ook bij beide dochters bv gegeven en bij de eerste had de speen en ook geen problemen hiermee gehad hoor.

13. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Hier ben ik het helemaal mee eens.
    De eerste 2 weken heb ik elke x langs haar gestaan met mijn pink in haar mond..daar had ik wel genoeg van!:)
    Nu heeft ze haar 'tutje' (wat wel heel irritant is dat hij elke 10x uitvalt en dat ik hem weer terug moet geven) maar mevrouw krijgt er een beetje genoeg van en zoekt haar duimpje telkens op.
    Dus jammer, maar hier zal het een duimert worden..

14. Gezond

Gezond Niet meer actief

Wat ik overigens wel een beetje dubbel vind is het volgende...

Ik snap dat je een speentje wilt geven om het kindje te troosten.... En als het nodig is... prima!
    Maar als het kindje dan ouder is is het makkelijker om een kind van de speen af te halen want die pak je gewoon af! Dat vind ik dus een beetje dubbel...
    Ik persoonlijk vind dat heeel zielig... Heb het nl. gezien bij neefjes en nichtjes die niet makkelijk van de speen afkwamen en daar was het een drama bij! Wat hebben die kindjes een verdriet gehad....! En veel meer besef ervan als toen ze baby waren...

Een neefje van mij is juist gaan duimen toen zijn speentje werd afgepakt!... dus dat is ook geen garantie...
    Hij duimt nu nog als hij gaat slapen en is inmiddels 12!

En zo een leuk verhaaltje om een kind van een speen af te halen zal bij het ene kind heel goed werken en bij een ander juist niet...
    Ook geen enkel kind is hetzelfde..
    Gelukkig maar... ;)

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    heb niet alles gelezen maar hier wil ik wel even op reageren...
    kindjes die later praten?
    Die van mi is nét 2 en zegt en zingt héél veel.
    wbt praten kani k eigenlijk bijna niks opnoemen wat ze niet verteld op natuurlijk erg moeilijke woorden na dan.
    Maar kyana is 1 van de meer sprekende van 2 jaar, ik ken namelijk een boel kindjes van rond die leeftijd...
    dus het wil niet altijd wat zeggen.

Moet er wel bij vermelden dat kyana alleen een speen heeft als ze verdriet heeft of als ze slaapt. En in de auto vraagt ze er ook vaker om als we een langer stuk rijden.

16. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    wishgirl
    maar een duim afnemen gaat ook niet...
    nouja kan wel maja krijg je van die rampsenarios hahaha {sorry}
    denk ook dat dat vaak bedoelt wordt.

17. Gezond

Gezond Niet meer actief

Nee maar daar gaat het me juist om.... Moet je het wel zo bruut afnemen?!?

Ik heb bij het duimzuigen van mijn dochter er heeeelemaal geen aandacht aan besteed... Het enige wat ik me kan herinneren is dat we wel eens een spelletje deden...: Ik trok het duimpje van mijn dochter uit haar mondje en zei dan: "Vies doempie!" en dan schaterde mijn dochter het uit!
    Even later duimde ze niet meer... Of het nu door het spelletje kwam of niet.... Geeeeeeeen idee! Maar ik heb haar nooit berispt of verboden op haar duim te zuigen... En ze was er zo ineens vanaf...!

Ik vind dat je een kind toch echt verdriet doet als je een speen "afpakt"!
    Het eerst als troost aanbieden... totdat het de ouder(s) niet meer uitkomt en dan dubbel zoveel verdriet laten hebben!

18. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

dit gaat wel om kindjes die de hele dag een speen in de mond hebben inderdaad, als het alleen 's nachts is kan het geen kwaad.

19. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ik ben wel van plan om een speentje te geven als mijn kind erge zuigbehoefte heeft. Ik vind het ook wel lief, zo'n kleintje met een speen.

Wat betreft het praten, als je op een gegeven moment alleen het speentje 's nachts geef en bij pijn/verdriet dan zal het praten ook niet belemmerd worden denk ik.

@duimen: dat heb ik tot mijn 10e gedaan :oops: met de andere hand zat ik dan mijn haar rond te draaien. :) . En niks hielp om het te stoppen, ook niet van die vieze smeersels op je duim. Ben er uiteindelijk ineens mee gestopt.

20. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    ivm wiegendood raden ze wel een speen aan.
    ik ga er wel eentje gebruiken alleen de eerste dagen misscen ivm bv.

/

Deel Deze Pagina