Ligt er maar net aan wat de kleine zelf wil. Pakt het steeds haar handje dan is dat ook prima. Heeft ze zo'n zuigbehoefte dan mag ze echt wel een speen hoor. Gewoon je gevoel achterna gaan en observeren wat je kindje prettig vind.
Hier had Ruben zo'n enorme zuigbehoefte dat wij hem vanaf 4 weken een speentje gegeven hebben. Het had geen enkel nadelig effect op de BV. Ik ben een voorstander van een speen, want ik ben van mening dat een speentje makkelijker af te leren is dan een duim. Wel zorg ik ervoor dat hij niet te pas en te onpas met een speen in zijn mond loopt. En als hij huilt dat ik er dan ook niet meteen een speen instop. Hier is het nu eigenlijk alleen 's nachts als hij gaat slapen. Mijn advies, kijk naar je kindje. De een wil hem wel en de ander weer niet.
Niet alles gelezen, maar het heeft z'n voor- en zijn nadelen. Mijn dochtertje had erg veel zuigbehoefte, ik heb haar voor het eerst na een week of twee een speentje gegeven en merkte gelijk dat bv slechter ging, ze hapte niet meer goed. Gelijk mee gestopt en toen ging het weer prima. Toen ze een week of 5 was (en ik ondertussen zowat geen vel meer op mijn pink had), heb ik haar af en toe weer het speentje gegeven. Rond twee maanden ontdekte ze haar duimpje en met drie maanden wou ze helemaal geen speen meer. Een nadeel van een speen is dat ik het nogal vies vind dat ze steeds uit de mond op de grond ofzo vallen. Bovendien hebben ze met een speen altijd twee handen tot hun beschikking om te spelen, een duimpje gaat er meestal vanzelf uit als ze lekker bezig zijn. Dan ken ik nog genoeg ouders die er 's nachts steeds uitkunnen, omdat het speentje uit de mond is gevallen. Tja, haar duimpje heeft ze altijd bij zich. Op zich vind ik een speentje bij baby's niet zo'n probleem, maar als ze een jaar of twee zijn en ze lopen nog met zo'n ding in, vind ik gewoon zo'n stom gezicht. Zowel een duimpje als een speen kun je gewoon afleren. En in beide gevallen geldt: met mate gebruiken.
Ik heb wel een speentje klar liggen.. Heb ook wel iets gelezen over speentjes en BV geven, dat dat niet zo'n goede combi is.. Tijd zat me daar in te verdiepen! Dat duimzuigen.. dat vind ik zo geweldig iets.. Hoop echt dat ukkie een duimzuiger is.. Ondanks dat ik weet dat t barslecht is.. Zal eerlijk bekennen hier, dat als ik echt moe ben of verdrietig ( gek genoeg komen beide momenteel wel voor) ik zelf lekker mn duim in mn mond heb.. En t liefst de andere hand aan een koud oor.. Ik heb geen problemen met praten ( ok.. ik was 11 toen ik de R goed uit kon spreken en mn tanden staan iets scheef mar om daarvoor mn hele mond door de kaakchirurg te laten verbouwen.. No Thnx!
Sverre heeft nooit een speen gewild en dus ook niet gekregen. En ook geen duim. Hij wilde wel zuigen, maar dan op ónze vingers. Ook prima. Dat was trouwens met een paar weken ook voorbij. Blijkbaar was zijn zuigbehoefte gewoon niet zo groot. Maar inderdaad, kijk naar je kindje. Wij hebben verschillende spenen geprobeerd en Sverre wilde écht niet. Dus dan ga ik ook niets opdringen.
Hallo wij hebben gekozen met de eerste voor geen speen.Ik heb zelf door een speen 3 jaar met een beugel gelopen met veel pijn.dat wil ik de kleine niet aan doen.
annemarie) wat is er zo bar slect aan duimzuigen? Ik heb weinig idee nog hoor dus vandaar. Ik denk dat ik er gewoon een aanschaf en als de kleine er echt behoefte aan heeft krijgt ze hem gewoon. Liefs, Helene