Wel of geen speen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door kalli, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    Mijn kleine mannetje krijgt geen speen...
    Heb er zelf geen problemen mee en mn schoonfam. probeert m bij elk geluidje erin te duwen (probeerden tenminste)... :$
    En dat vind k geen optie...

Maar of de speen wordt uitgespuugd of meneertje probeert m schuin (dus met "zijkant") of achterstevoren in zn mondje te doen...
    Dat wordt helemaal niets... Dus vandaar geen speen...

2. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Zo denk ik er ook over
    En dan dus liever een speen als duim

3. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

2 aug 2011
    3.407
    1
    0
    Ik had in verschillende dozen spenen gehad, dus had 1 bibi speen en 1 difrax speen in huis.
    Ik dacht van te voren ook dat ik geen speen zou geven, maar inderdaad, je merkt het vanzelf wel of ze het nodig hebben.

Mijn dochter heeft wel een speen, maar heeft hem (op de eerste weken na) alleen maar in bed.

4. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik wilde liever ook geen speen maar ons mannetje had een enorme zuigebhoefte, zo erg dat ik de hele dag met mn pink in zn mond zat. En das niet echt handig omdat er ook nog andere dingen gebeuren moeten ;) Dus daarom toch maar wel die speen.

Op een gegeven moment dat ding overdag weggelaten, en hij heeft hem nu alleen in bed tijdens het slapen anders komt hij niet in slaap. Daar kan ik wel mee leven. We hebben het er nog niet echt over gehad wanneer we daar ook mee stoppen maar voorlopig is het nog wel even goed zo.

xxx

5. Otte

Otte Lid

10 okt 2005
    78
    0
    0
    hier ook borstvoeding en speen gecombineerd, nooit problemen gehad met zuigverwarring (en ook gehoord dat dit zeldzaam is). Sterker nog, ik denk dat het als voordeel heeft gehad dat toen ie uiteindelijk naar de creche ging geen moeite heeft gehad met de overstap naar drinken uit een flesje....

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Tepelspeenverwarring komt wel degelijk voor. Helaas ook wel gemerkt in m'n werk (kraamzorg).
    Buiten dat is het risico dat als je een paar keer per dag de speen geeft, je hongersignalen mist, je kindje sneller moe is door het zuigen en dus minder om voeding vraagt. Minder vraag = minder aanbod. Juist de eerste weken is het zo belangrijk om heel vaak aan te leggen, een stukje investering. Vaak voeden in de eerste weken is meer melk op langere termijn.

Overigens had mijn dochter al vrij snel een speen vanwege erge zuigbehoefte. Pink wilde ze niet en aan de borst kreeg ze haar zuigbehoefte niet gestild. Hier dronk ze 10-12x per dag aan de borst en als ze weer ging zoeken, legde ik haar aan maar ze spuugde dan steeds alles weer uit. Zodra ze dus nokje vol zat, gaf ik haar even de speen om in slaap te vallen en als ze zich na een tijdje weer meldde, legde ik haar weer aan. Ook als dat na 1-1,5uur was.

7. kalli

kalli Niet meer actief

@Red88: Adviseren jullie dan toch de eerste paar weken zonder speen te doen om het verschil tussen honger en zuigbehoefte te "testen" en dan pas de speen te geven, indien nodig uiteraard? Of gewoon altijd aan de borst leggen en zodra de kleine aangeeft vol te zitten, dan pas de speen te geven?

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Liever een speen dan een duim dus ja, die hebben we altijd in hius gehad.. Niet elk kind wil trouwens zoveel zuigen en het hangt er ook vanaf of je bv geeft of niet. Geef je bv dan is de zuigbehoefte van je baby buiten voedingen kleiner.

9. misa

misa Niet meer actief

Dat hangt zeker van je kindje af. Hier een duimer, al in de buik. Toen hij geboren was kon hij de duim niet goed 'vasthouden' dus toch maar een speen gegeven ivm erge zuigbehoefte. Maar hij bleef zo nu en dan zijn duim proberen. Na een aantal weken lukt dat weer goed en gooide hij de speen er steeds weer uit. Nu duimt hij nog steeds.
    Dus je merkt wel wat je kindje nodig heeft.

In van die babypakketten zitten vaak we speentjes, dan heb je altijd wa in huis mocht het nodig zijn.

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Kalli, het advies is rond 4-6 weken met een flesje te oefenen als je kindje het drinken aan de borst goed onder de knie heeft en je productie goed op gang is. Rond die tijd kun je ook een speentje gebruiken.
    Bij de meeste kindjes wordt idd de zuigbehoefte gestilt aan de borst en zonodig kun je je pink nog even gebruiken. Vaak is een speentje dan ook niet nodig.
    Overigens ben ik het met Cygnet eens dat ik ook liever een speen geef dan dat ze gaan duimen.
    Ik zou gewoon na die paar weken kijken of het nodig is.

11. kalli

kalli Niet meer actief

12. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Als jong kind was ik dol op mijn speen, maar zelf wilde ik geen hebben voor mijn zoontje. Ik had dus geen gekocht maar wel 2 gekregen. Gelukkig maar want mijn zoontje bleek al direct na de bevalling een ontzettende zuigbehoefte te hebben en sabbelde meer aan de borst dan dat hij dronk. Heb ook liever dat hij op zijn speen sabbelt dan op zijn duim en het wordt nu meestal gebruikt als hij moeite heeft om in slaap te komen want het kalmeert hem altijd.

Kijk eerst naar je kind en zijn/haar behoeftes zou ik zeggen.

Deel Deze Pagina