Wel of geen speen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Suzzert, 12 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Misschien hebben jullie hier tips voor. Mijn dochtertje is nu twee weken oud en doet het super op borstvoeding. Ze zat binnen 3 dagen al over haar geboortengewicht heen en het aanleggen ging direct al goed. Alleen zit ik nu met het volgende, soms heeft ze enorme zuigbehoeften en een speen werd afgeraden in het ziekenhuis en dat doen we dan ook niet maar met de zuigbehoeften twijfel ik de laatste paar dagen best wel. Ik bied haar dan een vinger aan of een borst en dan sabbelt ze even maar wol ze later meer of valt ze in slaap aan mijn borst.

Heeft iemand hier tips voor?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa hier gewoon een speen hoor :)
    Geef dan wel geen bv maar goed

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Als de borstvoeding goed gaat, is er geen reden om geen speentje te geven. Let erop dat je nooit het speentje geeft als je denkt dat het honger is, of om te rekken. Dus geef het alleen na een voeding om de rust te kunnen vinden in slaap te vallen.

4. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hier sinds van de week een speentje. Als je kindje goed aan de borst kan drinken zou ik niet weten waarom niet.
    Hier wil ze hem alleen 's avonds. Ze wil dan geen borst. Ze hapt, zuigt heel even en laat steeds los. Ze heeft dan echt geen honger, maar zuigbehoefte
    Ik zat de halve avond met m'n pink er in. Een speentje is dus een prima oplossing.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met een vinger kan je kind ook zuigverwarring oplopen...
    Zelf hebbn we nooit speentjes gebruikt, ik zag het zelf niet zomzitten en toen we heb op een gegeven moment probeerden floepten ze 'm eruit.
    I.v.m. zuigverwarring kun je meestal beter wachten tot een week of vier...

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Rond de twee weken hadden we het hier ook "ff lastig" qua zuigbehoefte. Iedereen in mn omgeving adviseerde de speen, maar ik wilde dit niet. Ik ben haar gewoon blijven aanleggen, aanleggen, aanleggen en aanleggen en op het moment dat ik dacht 'dit trek ik niet nog nog maanden' ;) begon het allemaal weer makkelijker te worden.

Ik zou dus niet voor een speentje gaan, maar dat is vanuit mijn eigen overtuiging. Ik wilde vanwege persoonlijke redenen meer dan alles gedaan te hebben om de bv goed te laten lopen en was als de dood dat mn bv minder zou worden...
    Er zijn mensen die menen dat speentjes de bv niet minderen, maar er zijn ook mensen die hier anders over denken. Ik kon het risico niet lopen.

En nu, ze is 10 maanden... Ze heeft nog steeds geen speen en duimt ook niet. En ik voed nog steeds ;)

Zie je zelf het in slaap vallen aan de borst als een probleem?
    In mijn omgeving hadden velen er commentaar op, mijn kindje zou zonder de borst niet in slaap kunnen vallen, ik zou haar verwennen en zo... Ik ben dat gezeur naast me neer gaan leggen en gewoon haar lekker veel blijven aanleggen. En nu, nu hoor ik val iedereen wat voor makkelijk kindje ik heb.... ;)
    Ze valt zo makkelijk in slaap en huilt vrijwel nooit.

Misschien kun je hier iets mee.

7. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Bedankt voor alle tips! Ik twijfel nog steeds maar blijf voorlopig nog de borst aanbieden. Het is af en toe ff wat lastig zeker nu ze krampjes heeft en dan merk je dat ze troost zoekt doormiddel van zuigen.

Ze steekt wel zelf af en toe der duim in de mond. Maar op de 3D echo zagen we toen al dat ze der duim in haar mond had. Dus kans is groot dat ze gaat duimen. Maar dat is dan maar zo

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als hè bij kramp aanlegt aan de leegste best krijgt ze een paar slokjes heel vette melk binnen...die werkt krampstillend...

9. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    O echt? Weer wat geleerd! :D

10. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    na 5 dagen hier ook een speen.
    Ze zat of uren met mijn tepel in haar mond of uren met mijn pink.
    Nou kan je vertellen dat ik geen speen ben dus dan maar zo'n ding in haar mond.
    Na 6 maanden kwamen de eerste tanden en toen wilde ze geen speen meer.

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M kreeg ook na een tijdje een speen ivm grote zuig- maar geen drinkbehoefte. Ik weet niet meer precies wanneer. Ik heb het trouwens vooral gebruik voor in slaap vallen en omdat M altijd wakker werd bij transfer van borst naar bed. Met een speen was de kans ietsje groter dat ze in bed verder sliep. Met een maand of 8 wilde zn m niet meer.

T wilde geen speen, vond al heel snel zn duim en had verder niet echt zuigbehoefte.

S had ENORME zuigbehoefte vanaf minuut 1. Heeft de eerste dagen bijna nonstop aan de borst gelegen maar toen ook wel een speen gegeven, gewoon om mijn borsten wat rust te geven ;). Inmiddels zit hij aan de medicatie ivm verborgen reflux en is zijn zuigbehoefte ook veel en veel minder :D

Overigens is het uitstellen van een voeding helemaal niet zo'n drama hoor. Gebeurt hier regelmatig als ik net M naar school moet brengen of T moet afhalen van de speelzaal. Ook al S na 45 min al weer wakker wordt dan probeer ik altijd eerst een speen. Meestal slaapt ie dan nog minstens een uur, als hij na 5 min weer wakker is dan weet ik dat ie honger heeft ;)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb beide kinderen na een paar weken een speentje aangeboden, omdat beide een flinke zuigbehoefte hadden en ik liever een speentje gaf dan dat ze zouden gaan duimen en ik het ook niet altijd prettig vond om ze op mijn pink te laten sabbelen.
    Zoonlief wilde er toen niks van weten, pas met een maand of 4/5 vond hij het af en toe wel aardig.
    Dochter heeft het speentje helemaal nooit geaccepteerd, en zij heeft een tijdje geduimd. Heeft ze gelukkig ook heel snel weer 'afgeleerd' (zelf mee gestopt toen ze een maand of 3 was).

Ik zie er niet zo veel kwaad in om een speentje aan te bieden als ze een grote zuigbehoefte hebben. Als de BV goed loopt, en ze een goede drinktechniek hebben, en je geen speen geeft terwijl ze honger/dorst hebben, zal het de BV niet in de weg zitten.

13. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Niet zijn 2 van de 3 kinderen flessenkinderen zij krijgen geen speen, wilde ze niet de een had de duim de andere ..... niets! Nuijn 3e heb ik aan de borst en heeft dus vanaf het begin een speen. Deze kreeg ze in het ziekenhuis op de neo. Cw had regeldag zuigbehoefte doordat ze niet alle voeding aan de borst dronk! Nu nog steeds een speen en die es eigenlijk voor het in slaap vallen. Hier wel de combispeen van difrax deze zou jet beste zijn in combinatie met bv ( geen idee of het waar is hoor) maar die met de platte speen ( dental?) Pakt ze niet.

14. Eliesje

Eliesje Lid

22 apr 2012
    83
    2
    8
    Vrouw
    Zangeres en loctician
    Harderwijk
    Gewoon doen als de bv lekker gaat. :)

15. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier geen speen maar na 11 weken begon ze te duimen.
    Voordeel vind ik echt dat ik er 's nachts niet uit hoef om dr een speentje te geven. Ze slaapt namelijk klokje rond s nachts:D

Deel Deze Pagina