Wel of geen speen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Iertje, 24 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik heb hier een foldertje liggen van Slaap lekker van veiligheid.nl (gaat over veilig slapen en met name ook over het voorkomen van wiegendood). Hier staat het volgend in, dat ik als first time mommy echt wel een eye opener vond:

"Geef borstvoeding en gebruik een fopspeen. Als het kan is het goed om je kind borstvoeding te geven. Borstvoeding verlaagt het risico op wiegendood. Je kunt je kindje ook een fopspeen geven bij het inslapen. Als je dit altijd doet, is de kans op wiegendood kleiner. Krijgt je kind borstvoeding? Zorg dan dat eerst de borstvoeding goed gaat. Geef pas daarna een fopspeen aan je kind. Geef je flesvoeding? Dan mag je meteen een fopspeen gebruiken."

Eigenlijk zeggen ze dus: standaard bij het inslapen een speen aanbieden. Dit is natuurlijk wel heel iets anders dan tot je 11e een speen gebruiken :$ of te pas en te onpas aanbieden. Ik zou het overdag laten afhangen van de zuigbehoefte van je kleintje idd, zoals de anderen eigenlijk ook allemaal aangeven.

2. Elise1990

Elise1990 Actief lid

8 mei 2015
    185
    1
    16
    Vrouw
    Verzorgende ig
    Nieuwegein
    #22 Elise1990, 24 okt 2015
    Laatst bewerkt: 24 okt 2015

Het heeft meerdere redenen waarom we het eigenlijk niet mogen adviseren ..

- sommige babys blijven maar zuigen op een speen, en hebben daardoor geen kracht meer goed te kunnen drinken
    - speenverwarring
    -overstimulatie zuigbehoefte
    -onderbrekingen in de slaapjes door het kwijt zijn van de speen
    -speenverslaving komt steeds vaker voor ( tot op tienerleeftijd)

-ouders hebben vaak meer onderbrekingen in de slaap als de baby zn speen kwijt is , en hierdoor niet zelf opnieuw in slaap kan vallen (meer oververmoeidheid ouders dus)
    En nog wat redenen..

Maar mischien dat het voor kindjes met een "slechte start" in zh wel word geadviseert ivm training van mond/keel/tong spieren etc ???? Geen idee ..

En zoals ik al aangaf , is het belangrijkste kijken naar de behoefte van je kindje !
    Maar dus niet verstandig als je baby geen behoefte heeft het dan toch "aan te leren voor de leuk"

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste heeft veel gehad aan haar speen... onze jongste wilde pertinent geen speen en had vanaf dat ze ongeveer vier weken oud was al dr duim in de mond. Beide heb ik zo'n 10-12 weken borstvoeding gegeven.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Kijk tegen die tijd gewoon naar je kind en doe wat je denkt dat het beste is!

Hebben hier wel spenen, soms vindt ze het heerlijk om gewoon even lekker te sabbelen erop (bij krampjes, of tandjes etc), maar ze slaapt ook vaak zat zonder. En soms is het net datgene wat zorgt dat ze heerlijk in slaap valt :)

Spenen zijn hier wel enkel en alleen voor in bed of voor bij niet fitjes of pijn. Of heel soms bij enorme onrust in de auto of kinderwagen. Vind een ouder kind met speen eerlijk gezegd ook geen gezicht :) wil er zelf graag voor de eerste verjaardag mee stoppen, of in ieder geval alleen in bed houden.

5. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Je bent anti, maar hebt hopelijk zelf wel door dat de gevallen die je noemt extreem zijn? Hier ook een speentje, maar die ligt in haar bedje en krijgt ze als ze gaat slapen. Soms in de auto, als ik wil dat ze tijdens het rijden slaapt. En als we echt duidelijk communiceren, gaan we op peuterleeftijd samen afscheid nemen van speen, is het plan. Kijk naar je kindje en de behoefte. En laat je niet weerhouden een speen te geven door die paar uitzonderlijke gevallen.

6. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Onze dochter had niks met een speen, maar heeft ook nooit duim gezogen.

Nu zwanger van een tweede en we zien in april wel of het kindje is met veel zuigbehoefte.

Ik vind het zelf wel raar staan als kinderen in de leeftijd van onze dochter met een speen op straat lopen. Dan kunnen ze bijvoorbeeld al goed praten en zijn zindelijk, maar nog wel een speen. Dat vind ik dan wel een beetje vreemd. Maar goed dat is natuurlijk aan de ouders zelf.

7. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja ik heb tot mijn twaalfde geduimd dus ik kan er weinig van vinden eerlijk gezegd. Hier is het plan tot twee jaar naar behoefte en daarna alleen in bed. Het valt enorm mee hoe vaak ze de speen in heeft dus ik maak me nog echt geen zorgen.

Ik ben op bepaalde gebieden ook anti omdat ik het in mijn omgeving heb gezien (cola met drie jaar bijvoorbeeld). Maar dat zijn geen eerste behoeften van een kind, de zuigbehoefte wel en ik vind dat je daarin moet voorzien (voor zolang het nodig is natuurlijk, maar dat is aan jullie eigen om dat te bepalen).

8. DIYMommy

DIYMommy Actief lid

3 jul 2010
    299
    0
    0
    Koudekerk a/d Rijn
    Ik ben 1 van die moeders die haar kind op 3,5 nog met een speen liet rond lopen overdag...
    Waarom?
    Mijn zoon heeft een ernstige beschadiging over gehouden aan het na zijn vroeggeboorte 3 x misintuberen en heeft heel veel maag en maagzuur problemen.
    Hij vond er heel veel troost in als hij last had, plus hij had daar door veel minder last van opkomend maagzuur.
    Echt verrot irritant om dan ergens te zijn en mensen hem dan gewoon ze speen uit ze mond trokken en op een corrigerende toon tegen mij zeiden: 'is die daar niet een beetje te oud voor inmiddels..?'.
    Om dan zonder onderbreking toe te laten uit te leggen hoe ik het zou moeten afleren.
    Op een gegeven moment legde ik niks meer uit, en zei ik gewoon maar bedankt voor de tip.
    Onze dochter had op die leeftijd ook al lang geen speen meer, dus ik wist echt wel wat mensen bedoelde, maar ongevraagd zo anti zijn kan ik ook slecht tegen.
    Neonatoloog en kinderartsen die ons zoontje behandelde vonden me ook een beetje antispeentje omdat ik er telkens over begon ook wanneer we nou zonder zouden kunnen.
    Maar eigenlijk was het niet mijn probleem er mee maar de ongevraagde corrigerende blikken en 'adviezen' was ik zo onwijs zat!
    Die gaven het advies het af te wachten tot hij hem 's nachts uit ze mond liet vallen en niet meer continu gebruikte.
    Dat was met 4,5 's nachts.
    Het was een ramp om hem het af te leren want hij had een tik om er ook altijd 2 of 3 tussen ze vingertjes geklemd te willen hebben (moet je nagaan wat het hem dus hielp).
    Maar uit eindelijk wel gelukt.

Dus zou willen vragen ook aan de antimoeders 2 keer na te willen denken voor je een oordeel klaar hebt staan als je een onbekend kindje met speen ziet.
    Kan dus veel meer achter zitten dan luie ouders. 😉

9. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Het valt me op dat vooral rond de opvoeding van kinderen er veel veroordelingen zijn over elkaars manier van opvoeden. Het motto live and let live is vaak ver te zoeken. Ook al er duidelijke don'ts zijn, is het merendeel een grijs gebied. Waarbij elk kind een aparte vraag heeft voor een opvoeding die op het kind gericht is. En niet een globale die op ieder kind van toepassing zou moeten zijn.

10. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Onze dochter begon te kokhalzen van de speen en spuugde m ook steeds uit, was dus geen succes.
    Ging op haar vuistje sabbelen en later de duim.

Bij de tweede zullen we zien wat hij/zij doet

11. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Onze zoon ( de jongste van 4 weken ) is een maand te vroeg geboren, bij geboorte ademde hij niet, vanuit Nijmegen heeft er een arts moeten komen die heeft hem moeten intuberen, ging gelukkig goed in 1 keer,

Twee dagen later moest hij geopereerd worden omdat bleek dat de reden van niet ademen CHD was ( aandoening) alle organen waren van hun plek,

Hij heeft ook hevige reflux ( hebben bijna alle kindjes met CHD) voedings problemen en maagpijn, en zijn organen moeten echt wennen aan de nieuwe plek,

De chirurg die hem geopereerd heeft de neonatoloog en de kinderarts en de verpleegkundigen op de ic zeiden allemaal dat hij veel heeft moeten missen door het intuberen, en dat bij pijn ze rustig worden van zuigen, het geeft troost, dus dat we niet moesten twijfelen over wel of geen speen en dat het niet te discussiëren was of hun hem een speen mochten geven of niet want hij had duidelijk zuig behoefte ( wij zijn overigens geen anti speen dus in discussie gaan waren we niet van plan )

Overigens vind ik het na 1 jaar ook echt geen gezicht meer en zou dat met de eerste drie ook echt niet goed gevonden hebben behalve bij verdriet en ziek zijn en bij het slapen oudste was drie jaar toen hij zonder kon.

Maar onze jongste heeft nu in deze vier weken al zoveel meegemaakt en er zijn nog zoveel dingen die gaan gebeuren of kunnen gebeuren... Waardoor ik niet zal twijfelen om de speen gewoon te geven, uitleg hoeven mensen van mij niet te verwachten, indd gewoon bedankt de tip, en misschien in een vervelende bui eens zeggen alleen doe ik er niets mee ;)

12. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Mijn oudste kon had in het begin niet zoveel zuigkracht om bij mij te drinken en moest ook bij gevoed worden. Flesjes dronk hij goed. En ik wilde ook al borstvoeding met fles combineren dat lukte tot hij na 4 maanden niet meer bij mij wilde drinken dus alleen fles.

Van mij mocht hij gewoon een speentje. Van diffrax, de allerkleinste - 2+ 2 maanden vooral makkelijk als er bezoek is om in zn mond te stoppen zodat hij rustiger werd. Dan kon hij lekker om zich heen kijken zonder te huilen. Die waren echt prima! En toen hij een maand of 7 was wilde hij zelf ook helemaal geen speentje meer. Hij is er vanzelf mee gestopt. En wij hadden al een paar speentjes op vooraad... Dus dat kan ook.

13. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.806
    785
    113
    Wij zijn begonnen met een speentje toen hij 4 weken was en de borstvoeding goed op gang was, en wat een rust vond hij bij het inslapen! Toen ook overdag gebruikt, nu (bijna 10 maanden) eigenlijk alleen bij het slapen gaan, en soms als we op pad gaan. In huis verder helemaal niet meer. Maar hij grijpt er zelf naar als hij in bed gelegd wordt en is zo in dromenland :)

14. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Ik ben er geen voorstander van. Maar dat is ook omdat ik al die hele grote kinderen van rond een jaar of 4 vaak nog met een speen zag lopen. Heb er wel een paar nieuwe in huis. Ik wilde ze niet gaan gebruiken maar ik houd ze wel in de kast.

15. mama32

mama32 Bekend lid

14 mrt 2010
    949
    0
    0
    Ik ben werkzaam als apothekersassistente!
    Zuid Limburg
    Onze dochter had totaal geen behoefte aan een spelen of duim, we dachten dat gaan we bij de tweede ook zo doen. Ons zoontje had echter een hele sterkte zuigbehoefte, wat was ik blij toen hij zijn steentje direct pakte en rustiger werd!

16. sas27

sas27 Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.842
    9
    38
    Vrouw
    systeembeheerder
    overijssel
    Hier wel een speen overdag kijkt hij er niet naar om
    Maar als hij in bed ligt slaapt hij er mee
    Ik vind er niks mis mee, kindjes vinden er steun aan

17. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Ik vind spenen ook 10x niks. Veel ouders gebruiken het ook als zoethoudertje heb ik vaak het idee.

Het is afwachten of je kindje veel zuigbehoefte heeft of niet...Hier hebben beide kinderen nooit een speentje gehad.

18. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    oudste had er geen behoefte aan.
    duimpje wilde ze ook niet.
    was ik natuurlijk erg blij mee hoefde ik het ook niet af te leren.
    dl van 1 maand wil wel graag een speentje.
    als ze last heeft van krampjes ed wordt ze er een stuk rustiger van.
    ik denk dat zolang ze geen zuigbehoefte hebben ze ook echt het speentje niet willen om ze rustig te krijgen.
    wij hebben de speentjes van mam die zijn een stuk dunner dan difrax.
    zodra ze wat groter wordt en dingen gaat begrijpen gaat ze wel leren dat ie alleen nog voor in bed is en voor troost ed.
    vind het superschattig om te zien dat hoe jong ze nog is ze haar vuistje voor de speen houd om hem in haar mondje te houden

19. Koon

Koon Niet meer actief

Hier liggen de speentjes al klaar voor het geval dat.
    Zoon had zo'n enorme zuigbehoefte, na een paar dagen al een speen gegeven toen mijn tepels het echt niet meer trokken.
    Met 2 alleen nog in bed en met bijna 3 zijn ze in de prullenbak gegaan, nooit geen drama mee gehad.
    Nee, ik ben echt niet persé pro speen, maar ook zeker niet anti!

20. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Hier was ik ook van 'geen speen en al helemaal niet een duim' en achteraf was ik toch wel blij dat we een speen in een baby doos hadden... Want zl had een hele grote zuigbehoefte. Na een fles melk nog niet tevreden. Sinds zl een maand of 4 is hebben we de 'afspraak' dat speentje in bed blijft zodra hij uit bed wordt gehaald. Enige uitzondering is bij pijn of ziek zijn. We zeggen ook altijd dat als hij uit bed wordt gehaald dat de speen nu gaat slapen met de knuffel ;)
    En ook ik word wel eens buiten raar aangekeken door ouders waarvan de kinderen nog met speen rond lopen die ouder zijn dan mijn boefje.
    Ik zou gewoon naar je kindje kijken en bij gebruik als troost middel gebruiken.

Deel Deze Pagina