Wel of geen speen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Iertje, 24 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier een kindje die ook een grote zuigbehoefte had. Na een week had ik eelt op m'n pinken van het harde zuigen van m'n zoontje, dus toen toch de speen erbij gepakt.
    Hier heeft hij hem tot 4 maanden overdag gehad, vaak na z'n fles omdat hij nog zuigbehoefte had. Toen nog een poosje de speen wel overdag gebruikt als hij wat huilerig was enz.
    Sinds hij 8/9 maanden is, heeft hij de speen alleen nog in met slapen (overdag & 's nachts) en bij lange autoritten krijgt hij 'm ook als hij vervelend wordt.
    Zonder speen gaat hij hier ook echt niet slapen, aan de andere kant, mijn zoontje hoeft bv. echt geen knuffel, hij kijkt er gewoon niet naar om, hoeveel ik ook geprobeerd heb.
    Voorlopig vind ik het nog prima dat hij met slapen een speen heeft.
    Ben het er wel mee eens dat ik lopende kindjes met nog een speen in hun mond geen gezicht vind.
    Denk dat ik hem hier volgend jaar ofzo aan Sinterklaas mee geef, als ik het hem duidelijk uit kan leggen, daar vind ik hem nu (16 maanden) echt nog te klein voor.

2. Phoenixxx

Phoenixxx Lid

7 aug 2015
    89
    0
    0
    Ik krijg echt de kriebels van de bewering die ik steeds weer lees dat het wiegendood voorkomt.

Men is er nog steeds niet achter wat wiegendood veroorzaakt. Zolang dat niet duidelijk is, kan men ook niet beweren dat het een of het ander wiegendood voorkomt of de kans verkleint.

3. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik wilde van tevoren geen speentje. Ik was bang dat het de borstvoeding zou tegenwerken.
    Maar mijn dochter had zo'n immense zuigbehoefte... het was gewoon sneu om haar geen speentje te geven.

Inmiddels is ze er alweer 3 maanden vanaf. Het stoppen kostte, na het vinden van de voor ons handige manier, geen moeite. Dus bij onze tweede heb ik eigenlijk geen bezwaar meer tegen een speentje...

Borstvoeding verliep trouwens ook helemaal prima!

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Hier ben ik het niet mee eens. Als uit onderzoek blijkt dat wiegendood significant vaker voorkomt bij kinderen die geen speen gebruiken, dan bij kinderen die wel een speen hebben, kan je stellen dat speengebruik invloed heeft, ook al weet je niet wat de oorzaak is van wiegendood.

5. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Compleet mee eens.

Tja en verder...Qua zuigbehoefte heeft mn dochter mn niet meer nodig? Behoor ik nu meteen tot de categorie luie ouder?

Voor haar eerste jaar ingevoerd dat een speen in bed hoort. Overdag nooit speen, tenzij ze in de auto moet slapen. Als ik 's ochtends zeg leg je speen maar in je bed, kiepert ze m zo het bed in.
    Als ze erg moe is vraagt ze om haar speen, het zal wel een slaap associatie zijn. Maar ach zij blij, ik blij dat er iets is wat haar zoveel rust en geborgenheid geeft. Straks kan ik uitleggen dat de speen er niet meer bij hoort en begrijpt ze het wellicht. Doel is wel geen speen meer vanaf 3 jaar.

6. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Wiegendood komt voor bij c.a. 14 baby's per jaar. Elk punt dat anders is lijkt al snel op een significant verschil. De kans op toeval of andere niet mee berekende factoren is te groot om wetenschappelijk dingen vast te stellen. Daar zijn hele grote aantallen voor nodig om conclusies uit de statistieken te kunnen halen.

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Ik neem aan dat de onderzoeken niet gebaseerd zijn op 1 land in 1 jaar, maar dat er gekeken is naar een groter geheel. Maar ik heb de onderzoeken niet gelezen, dus ik weet het niet. Maar ik weet hoe statistiek werkt.

Ik zal mn kindje dan ook geen speen geven om wiegendood te voorkomen, maar om aan de zuigbehoefte te voldoen mocht het nodig zijn.

8. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn logopediste was ook zo anti speen, en 6 mnd zwanger. Ik zei nog dat jij dat als ouder niet bepaalt maar je kindje. Als jij een week lang 24/7 met pink in je baby zit wil jij echt wel een speentje! Later na haar verlof weer in behandeling gegaan en haar zoon had, jawel... een speentje!
    vind het zo grappig dat mensen die nog geen kind hebben of eentje op komst denken dat je zoveel kunt bepalen.. dat valt toch vies tegen! :D

9. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Mijn oom had ook altijd een hekel aan spenen, inmiddels is hij 12 kinderen verder (echt hoor!) en overweegt hij een stambeeld in de tuin te zetten voor degene die dat ding heeft bedacht. Echt, zeker in het begin met de zuigbehoefte is het zo fijn :)

Ik heb zelf ook een hekel aan kinderen die altijd met dat ding in hun mond lopen, zeker oudere kinderen. (nu lees ik hierboven verhalen van moeders, bedankt voor het delen! Ik zal minder snel oordelen nu!)
    Mijn zoontje krijgt hem vanaf een 10 maanden dus ook alleen nog maar in bed. En dat weet hij prima: zodra ik hem uit bed haal en zeg: 'gooi je speentje maar in bed' pakt hij hem uit z'n mond en gooit hem zo terug.
    En soms in de auto, want hij houd niet zo van autorijden. Dat dan weer wel.

Ik zie dat je 8 weken zwanger ben en het is zeker heel goed om over dingen na te denken maar maak nog geen statements ajb. Je kunt zoveel zeggen en (oprecht) van plan zijn... als de kleine er éénmaal is en je slapeloze nacht na nacht heb dan wil je wel... Ik spreek uit ervaring :D

10. MamavC

MamavC Niet meer actief

Ik neem aan dat je ook weet dat 14 babys per jaar een spectaculaire daling is? Het waren er eerst veel en veel meer. De onderzoeken hebben dan ook plaatsgevonden onder veel meer kinderen ;)

11. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Omstandigheden die de uitslag kunnen beïnvloeden veranderen met de tijd en locatie. Ik zeg niet dat een speentje geen effect zou kunnen hebben op de daling. Maar er zijn heel veel factoren die ongezien kunnen meespelen. Bij onderzoeken waar veel meer materiaal is, is het al bijna onmogelijk om andere zaken eruit te filteren. Daarbij is het menselijk gezien al onmogelijk om alles waar te nemen.

12. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Hier kreeg ons kindje een speentje na ongeveer drie dagen. Borstvoeding is goed blijven lopen. Speentje hielp haar om rustig in te slapen en tijdens het slapen duwde ze hem uit. Maar ze had dus wel een enorme zuigbehoefte... De verpleegster van het ziekenhuis had me toen aangeraden om eens een speentje te proberen en dit hielp.

Nu krijgt ze hem voor het slapengaan en wanneer we met de auto langer moeten rijden. Meestal valt haar speen tijdens het slapen gewoon uit en ze wordt hier niet van wakker (heeft ze trouwens nooit gedaan). Als ze wakker wordt, zoekt ze zelf haar speen en valt ze vanzelf terug in slaap, deed ze overigens al erg snel. Alleen als ie uit bed is gegooid , moet ik er heel af en toe uit. Maar soms valt ze ook gewoon vanzelf terug in slaap.
    Als ze ziek is of pijn heeft, krijgt ze hem wel iets vaker...

Stelselmatig zullen we het speentje wel afbouwen, maar voor nu vind ik het op deze manier voor ons kindje prima.

13. Linnepin86

Linnepin86 Fanatiek lid

10 jun 2013
    1.324
    184
    63
    Gelderland
    Ik ben voor! Zorg dat je er in ieder geval één in huis hebt. Ons ventje had een enorme zuigbehoefte en wat was (en ben) ik blij met de speen.
    Hij wordt bijna twee en z'n speentje is nog altijd zijn grote vriend. Hij krijgt hem alleen in bed, of als hij bijvoorbeeld hard gevallen is, hij wordt er rustig van. Als ik hem uit bed haal moet hij zijn speentjes (er liggen er wel 5 in z'n bedje) in bed gooien en dat werkt prima.
    Ik vind het bloed irritant als kinderen de hele dag met zo'n fop inlopen, helemaal als ze tegen je beginnen te praten. Brr.. verschrikkelijk.

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn dochter had zo'n verschrikkelijk hoge zuigbehoefte dat de kraamhulp zelfs zei 'ik denk dat we een uitzondering moeten maken en al een speentje moeten geven'. Dit was totaal tegen de voorschriften van de kraamzorg in. Inmiddels gebruikt ze hem alleen maar als ze moe is en/of gaat slapen. Dan pakt ze hem zelf. Op andere momenten heeft ze er geen behoefte meer dan (die werd vanzelf minder, heb ik niks voor hoeven doen)

Deel Deze Pagina