Oke want de afgelopen weken is het zo geweest dat ze alleen stil was als we haar vasthielden, niet dat ik het erg vind ik vind t juist fijn om haar vast te houden maar ben gewoon bang dat ze eraan gewend raakt en dat ik dan niks anders meer kan doen dan alleen haar vasthouden. En nu met t speentje is ze ook gewoon stil als we haar niet vasthouden.
Je hoeft je er nu nog echt geen zorgen om te maken dat ze ergens aan gaat wennen en je straks met de gebakken peren zit. Kijk gewoon goed naar haar en speel in op haar behoeften. Is dat de hele dag lekker bij je liggen...geef daar dan aan toe. Ze is nog zo klein, ze heeft je gewoon nodig. Ze heeft tenslotte net 9 maanden lekker veilig in je buik gezeten. Al die indrukken die ze nu te verwerken krijgt is allemaal niet niks natuurlijk. Ter extra geruststelling: Mijn dochter heeft de eerste paar maanden voornamelijk bij mij op schoot geslapen overdag en 's avonds. 's Nachts sliep ze bij ons op de kamer in haar wiegje. Overdag sliep ze gewoon niet in haar wiegje, dan was het alleen maar huilen. Na verloop van tijd ging ze steeds beter ook overdag in haar eigen bedje slapen. Inmiddels is ze bijna 14 maanden en is het een super-makkelijke slaper. Ze slaapt altijd goed en gewoon in haar eigen bed. Nooit problemen gehad.
nee geen zorgen maken, nu heeft je kindje dat ehct gewoon nog nodig hoor..heel normaal...kijk straks richtin 6 mnd, kan je baby wennen aan bepaalde dingne die je steeds doet, maar als je het steeds afwisselt,valt er weinig aan te wennen..maar VErwend wortd je kindje niet hoor...zeker nu niet!!
Jaa dat zei de kraamzorg ook al dat je ze nu niet kunt verwennen als ze zo klein zijn maar ik denk dat ze wel gewend kunnen raken aan bepaalde dingen maar ja wie weet. Ik ga lekker genieten van de kleine, we zien wel hoe het loopt!
Onzin.. als je het gebruik van een speen beperkt dan dient het waarvoor het gemaakt is: voldoen aan een natuurlijke zuigbehoefte. Het is natuurlijk nergens voor nodig dat een kind met een speen rond loopt, laat staan er mee praat. Mijn kinderen hebben tot 9 maanden een speen gehad overdag en 's avonds en daarna alleen 's avonds. Mijn zoontje is met 2,5 helemaal van zijn speen af. Hij spreekt beter dan de gemiddelde Nederlander
Ik heb beide een speentje aangeboden toen ze eenmaal goed aan de borst dronken (week of 3, 4). Beide wilden ze er niet veel van weten, ze zogen véél liever op mijn pink of (jongste) op haar eigen vingers of duim. In principe heb ik liever een speentje dan een duim, maar heb nooit 'gedwongen' de speen te nemen. En nu vind ik het ook wel heel makkelijk dat ik het ze ook niet hoef af te leren. Duimen doet m'n meisje ook bijna nooit meer, gelukkig, want dát afleren kan véél moeilijker zijn (heb zelf meer dan 20 jaar geduimd...).
Oh alsjeblieft maak je niet zorgen om het wennen aan dingen. Je maakt het daarmee zowel jezelf als je kindje veel moeilijker dan het allemaal kan zijn. Lekker speentje geven en bij je houden. Onze dochter had extreme zuigbehoefte en had in het begin ik denk 3/4 van de dag de speen in haar mond. De zuigbehoefte werd steeds minder en ze had daarmee de speen ook minder. Vanaf 6 maanden had ze hem alleen nog in bed en nu slaapt ze vaak zonder speen. Zonder problemen, ik heb er zelf niets aan gedaan. En ze heeft de eerste 6 maanden heel erg veel bij mama of papa gelegen (zelfs bij mama en papa in bed snachts) maar is daar ook echt niet vervelender van geworden hoor. Je kunt ze écht nog niet verwennen.
Ik word helemaal kriebelig van jouw berichten TS Niet vervelend bedoelt, maar ik zie echt voor me een (schoon)ma die je allerlei fabeltjes in het oor influistert. - Nee, je kindje gaat niet constant met de speen rondlopen en achterlopen met praten als je nu met 3 weken oud een speentje geeft. Zolang je over een paar maanden niet constant de speen 'erin douwt' zal het wel meevallen. - babys hebben tot ong 5 maanden een zuigreflex, en dus ook best veel zuigbehoefte. Als je geen BV geeft kun je ghaar niet de hele dag op een fles laten zuigen, dus dan maar de speen. Deze dient om de zuigbehoefte te bevredigen, en ook NIET om de honger uit te stellen. Daarom is het belangrijk om in de gaten te houden waar je kindje last van heeft. De signalen van honger en zuigbehoefte moet je dan goed uit elkaar houden. - Nee, je kindje mag je op deze leeftijd echt heel veel bij je nemen. Dat 'iets anders doen' komt vanzelf, en je verwent haar nu echt niet. Op deze leeftijd WEET jouw baby niks, die voelt alleen maar, en meestal voelt ze zich veilig als ze bij mama is. Ze is ook 9 maanden in jouw buik geweest, dus dat is logisch. - Ik zou de speen niet meteen geven als de baby huilt, pas als je alle andere dingen hebt gebprobeerd (dus honger, warm/koud, mama-honger, krampjes e.d.). Een speentje helpt echt geweldig bij zuigbehoefte, en ook bij krampjes, maar bij overige klachten niet. Ik zou die ook niet gebruiken om de baby te laten doorslapen. Dat komt vanzelf wel.
Maar wanneer geven jullie nou de speen, pas als je je kindje hebt getroost en ze is ontroostbaar of geven jullie gelijk de speen als je weet dat ze geen honger heeft, geen krampjes of iets anders.
Ik geef mijn kind de speen als ik denk dat hij dat wil. Als hij hem niet wil, accepteert -ie 'm niet eens, óf hij spuugt hem uit.
Mijn dochtertje wilt nu constant de speen, zodra het speentje uit haar mondje valt begint ze kei hard te huilen. En hij valt om de paar minuten uit haar mondje.
Hoort erbij... Ik ben in de eerste weken ook soms elke paar minuten de speen weer gaan geven tot ze sliep... Ik deed het graag als ze op die manier lekker in slaap kon vallen.
Hier de speen alleen bij het in slaap vallen, ze huilt gelukkig niet als ze 'm laat vallen. Onze vk had als tip een rolletje van een spuugdoekje maken en dat tegen de achterkant van het speentje zetten (als ze met hoofd op zij gedraaid liggen), kan het ding er niet zo uitvallen. Doen ze blijkbaar in het ziekenhuis ook wel.
Oh dat is wel een goeie tip, ga het gelijk proberen. Ik denk dat ze zoveel zuigbehoefte heeft omdat ze slecht aan de fles drinkt. Ze neemt genoegen met de speen en spuugt m dus niet uit als ze honger heeft. Ik heb nu een Avent flesje met speen nummer 1, het cb raadde me aan om speen 1,2,3 te kopen en dat heb ik vandaag gedaan maar op stand nr 1 drinkt ze t flesje binnen 5 min leeg en verslikt ze zich vaak.
Onze dochter had zo'n ontzettende zuigebehoefte dat ik haar al met 2 weken een speen gegeven heb. Van de kraamzorg mocht het, die zeiden dat de tepel/speen verwarring er niet meer is zodra ze goed drinken. Nu hoeft ze haar speen alleen als ze bijv. in de box ligt en na een kwartiertje zich verveelt. Of in de wipstoel. En verder bij het inslapen af en toe... maar niet eens altijd. En alle spenen zijn tegenwoordig speciaal ontwikkeld om eventuele problemen later te voorkomen.
mijn kleine meid heeft wel 4 spenen en geen van alle wilt ze ze.. ze hoeft ze gewoon niet! dus ik geef er ook geen 1..
ik heb nooit een speen gegeven. ik gaf borst en flesvoeding. en bij zuigbehoefte ging hij aan de borst.
Zuigbehoefte is heel normaal en is zelfs soms heel extreem. Het is beetje zielig om daar niets mee te doen. Ik geef de voorkeur aan een speen ten op zichte van duimen/ vingers en daarom geef ik een speen. De risico's die jij ziet zijn vooral op latere leeftijd. Tot 9 maanden hebben babies een zuigbehoefte daarna is het gewenning en gewoonte. Je kunt de speen er dus ook uit doen met 9 maanden. Wij hebben met 9 maanden de speen alleen nog met slapen gegeven en ik heb de eerste tijd (na de borstvoedingsperiode) de speen gegeven met slapen maar dan haalde ik 'm wel vlak voor er in slaap gevallen werd, uit de mond. Op die manier leren ze niet dat ze dat ding nodig hebben om in slaap te komen. Heeft hier altijd gewerkt, wij hebben nooit gelopen om speentjes terug te geven. Bij mijn zoon hebben we de speen helemaal weggenomen toen hij 2,5 was. Dat ging in één keer goed. Hij praat uitstekend en zijn tandjes staan keurig Dochterlief heeft 'm nu ook alleen met slapen en ook zij zal 'm op een gegeven moment niet meer hebben. Hier dus geen kindjes die lopen met een speen of "praten" met een speen.
ow is dat verboden dan. maar als je het wilt weten. ik heb zelf 3 kinderen maar er heel veel verzorgd en ja, ook met speen en speen afwennen. boeiend of ik wel of geen speen gebruik zelf.