ID/paspoort afgeven

Discussie in 'De lounge' gestart door Sisa, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik vraag me iets af. Heb net een hotel geboekt voor een weekend weg, maar moest mijn paspoortnummer doorgeven en als we aankomen, een kopie hiervan laten maken.
    Dat is volgens mij gebruikelijk maar is dat nou overal zo? En kunnen ze nu makkelijk je adresgegevens achterhalen of wat dan ook?

Wie weet hier meer van?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je in het telefoonboek staat, zou het hotel natuurlijk via de combinatie achternaam + woonplaats een poging kunnen doen je adres te vinden. (Heb je je adres sowieso niet op moeten geven trouwens?)
    Via het paspoortnummer kunnen ze dat niet zelf doen. De politie zal het wel kunnen, neem ik aan, als er vermoeden is dat je een strafbaar feit hebt gepleegd. Maar een hotel hoeft niet naar de gemeente op te bellen met je paspoortnummer en om je adres te vragen. Dat mag de gemeente (of een andere instantie) namelijk niet geven.

De enige instantie die ik de laatste jaren heb 'betrapt' op het verkopen van adresgegevens is het RDW. Maar wat ik begrepen heb zijn ze daarop inmiddels teruggefloten i.v.m. privacywetgeving.

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ok, dank je.
    Nee adres hoefde ik nog niet op te geven, kon ik invullen bij aankomst.

4. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hoi,

Het is redelijk gebruikelijk, hoor. Wij moesten het soms ook wel eens. Volgens mij is het ook zo dat je je in sommige landen (nu vooral buiten Europa, aangezien het binnen Europa niet meer hoeft) moet melden bij .... (uhmm... dat weet ik ff niet). Dat kan via aankomst op het vliegveld, maar soms doen hotels het (ook) voor je. Het gebeurt wel eens dat bijv. Mexicaanse backpackers naar Europa komen en dan verschillende landen aandoen. Als hun hotel hen niet meldt zijn zij bijv. ineens "illigaal" in Nederland.

Sorry, vaag verhaal, een rechercheur heeft het mee ooit uitgelegd, maar ik weet er het fijne niet meer van.

5. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Tot nu toe altijd moeten doen, dus denk dat het wel gebruikelijk is. Overigens daarna nooit meer iets van de hotels gehoord.

Deel Deze Pagina