Ik geef borstvoeding en wil dit nog een heel aantal maanden blijven doen. Sinds vorige week ben ik gestart met kolven het oefenen met drinken uit een fles, enkele keren per week. Zodat hij dit gewend is als ik weer ga werken. Hij drinkt uit de calma speen, en dat gaat vanaf het eerste moment heel goed. In week vier kolfde ik uit een borst 100ml, en dit dronk hij helemaal op. Uit de tweede borst kolfde ik nauwelijks iets. Toen heb ik 6 dagen niet gekolfd. De afgelopen dagen heb ik weer wat last van stuwing, dus ik denk dat mijn melkproductie is verhoogd. Ook is de baby wat onrustig, mogelijk regeldagen. Vandaag kolfde ik weer voor het oefenen met een fles. Ik kolf op een normale voedingstijd (ongeveer 3 tot 3,5 uur na de vorige voeding), en het flesje wordt direct daarna gegeven. Dit keer kolfde ik uit mijn ene borst maar liefst 150 ml, en uit de tweede borst 100ml. De fles van 150 ml heeft hij helemaal leeggedronken. De fles van 100ml heb ik nu in de diepvries gedaan. Mijn baby is nu 5,5 week oud, en weegt (denk ik) ongeveer 4,5 kilo. Hij drinkt gemiddeld 8x per 24 uur aan de borst. Volgens de vuistregel (150ml/kg/voeding) zou hij dan 85ml per voeding moeten drinken. Toch dronk hij met veel gemak nu het gekolfde melkflesje van 150ml leeg. Wat is voor de volgende kolf-sessie verstandig? Vasthouden aan 85ml uit het flesje (volgens de vuistregel)? Of regelt hij het zelf en mag ik het volledige flesje geven van 150ml? (dit is de hoeveelheid die ik kolf op een normale voedingstijd uit één borst).
het is handig wanneer je aanhoudt dat je je borsten kolft tot ze "leeg" zijn, dus zoals je deed is goed. Wanneer je kindje meer drinkt dan de 85 die je berekent, en jij kolft enkel 90 bijvoorbeeld, gaat je lichaam 'denken' dat je minder melk nodig hebt. Gewoon kolven dus. De rekensom is een vuistregel: bij zoveel voedingen bij benadering zoveel. Sommige kindjes drinken meer, sommige minder. Kijk bij hoeveel je kindje tevreden is en wanneer niet meer. Groetjes, Heidi