Wel of geen toetje?

Discussie in 'Voeding' gestart door poppedopje, 4 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je normaal af en toe een toetje geeft, moet je dat nu ook gewoon doen en niet afhankelijk van hoe ze heeft gegeten.
    Eten is idd iets normaals en hoeft niet beloond te worden.
    Hier wilde ze vanavond ook niet eten. Prima!
    Peer en later een bakje druiven gingen er goed in. Morgen weer een nieuwe dag.

2. Banaantje81

Banaantje81 Fanatiek lid

10 sep 2009
    1.237
    0
    36
    Mijn dochter is wat jonger, en heeft een poosje haar boterham niet gegeten. Ze ging ermee gooien en spelen. Ik had hetzelfde soort probleem: of ik haar dan wel een tussendoortje (rozijntjes) moest geven erna. Omdat ik bang was dat ze daardoor dacht: "Ik hoef mijn boterhammetje niet te eten want die vind ik minder lekker dan rozijntjes, en straks krijg ik toch rozijntjes!".

In praktijk merkte ik echter dat het wel/niet geven van de rozijntjes helemaal geen invloed had op haar eetgedrag bij de boterham.

Nou is mijn dochter dus nog geen jaar, maar evengoed heeft dit wel mijn visie gevormd voor de toekomst. 'Morgen weer een dag' vind ik een goede. Want zo is het, het slechte eten is vaak een fase, ik zou gewoon het toetje blijven geven. Mijn man en ik proberen haar aan te leren dat eten een leuke, gezellige bezigheid is, waarbij de focus niet ligt op de hoeveelheid eten. Spelenderwijs proberen we haar de 'groene balletjes' (erwtjes) etc. dan op te laten eten :D

Zolang je het toetje geen beloning maakt, zal zij het ook niet als beloning zien, denk ik.

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee, dat zou niet betekenen dat ze haar groente vies vind maar dat ze er op dit moment even minder/geen behoefte aan heeft. Mijn dochter eet al een week bijna niets, er komt namelijk een tandje door (denk ik). Warm eten is dan gewoon niet fijn... dan ga ik haar toch niet "dwingen" om warm te eten?

Overigens, oorzaak/gevolg leren kindjes pas met een jaar of 2/3...... dus je kleintje kan nog helemaal niet denken: als ik mijn eten goed op eet, dan krijg ik een toetje of andersom... ;)

4. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Beetje late reactie zie ik ;) maar snap helemaal wat je bedoeld hoor. Onze meid is een heel stuk jonger maar eet de ene keer ook minder goed dan de andere keer, terwijl ze toch eigenlijk alles wel lust. Hier geven we nog geen toetjes (zelf eten we ze ook niet), maar wellicht dat ik dat in de toekomst wel ga doen. Op dagen dat onze meid geen groenten wil, twijfel ik of ik haar dan maar fruit moet geven als avond eten. Dit lijkt er namelijk altijd wel in te gaan. Ik zat echter met hetzelfde probleem als jij. Gaan ze hier dan niet aan wennen? 'Beloon' je dan geen slecht gedrag? Als onze kleine maar een paar hapjes wil eten, dan zij het zo en is ze klaar met eten. Ik geef haar dan verder niets meer. Om 20.00 krijgt ze dan nog haar laatste fles met rijstebloem erin en tot nu toe heeft ze hier voldoende aan en slaapt ze de hele nacht door. Heb dus besloten om haar niet iets in de plaats te geven voor hetgeen ze niet wil/geen trek in heeft.

5. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    nu nog wel als we zelf toetje hebben, maar als hij 4 of ouder is en zulke buien heeft niet meer. Bord neit leeg = blijkbaar niet veel honger dus ook geen pap.

6. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Als jullie een toetje eten, zou ik gewoon een toetje geven. Ongeacht wat ze van haar avondeten gegeten heeft. Ik zou van het toetje geen beloning of straf maken, maar het gewoon een onderdeel maken van het avondeten. Als je voor een gezond toetje kiest, maakt het toch niet uit? Mss heeft ze gewoon iets minder trek in eten. Gewoon blijven aanbieden en er zeker geen drama of machtsstrijd van maken. Als je er geen druk achter zet, gaat ze vanzelf wel weer goed eten :) Ik heb ook periodes dat ik helemaal geen trek heb in avondeten, en eet dan ook gewoon een toetje ;)

7. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    Nou hier werkt het dus WEL mevr was altijd slechte eter en kreeg voorheen ook altijd dr toetje!!want ik was van de zelfde mening als jullie!
    maar nu maakte mevr er een potje van geen HAP nam ze meer dus hoppa rechtstreeks door naar t toetje...
    Toen zijn we voor 2 maand terug begonnen met het invoeren van niet eten?ook geen toetje.....en nu?!!ze eet super goed!geen strijd en daarna nog een heerlijk toetje...
    Maargoed onze dame is al wat ouder...ik vind ook dat als ze t nog niet snappen niet te moeilijk doen komt vanzelf goed!!!

8. Lori

Lori Bekend lid

1 dec 2010
    544
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij geven elke avond een beetje volle yoghurt met klein scheutje diksap erdoor. Wij eten een toetje, dus de kleine ook. :)

Deel Deze Pagina