Wel of geen traphekje

Discussie in 'Verzorging' gestart door Maartje06, 24 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik heb een dochter van ruim drie maanden en ben aan het nadenken of ik wel of geen traphekje wil. Onze trap zit beneden achter een deur die altijd dicht is ivm de poezen. Ik wil hier dus eigenlijk geen hekje voor doen (halletje is heeeeel erg klein, dus dat wordt echt problematisch). Boven wil ik eigenlijk ook geen hekje, want ik vind het echt ondingen. Bovendien is onze balustrade ook open, dus die zou dan ook helemaal dicht gemaakt moeten worden. Ik ga er vanuit dat mijn dochter nooit alleen rond kruipt/ loopt als ze er nog niet aan toe is om zelf de trap op en af te gaan.
    Wat is jullie ervaring hiermee? Waarom hebben jullie wel of geen hekje?!
    Alvast bedankt!
     
  2. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier hangen nog geen traphekjes, maar ze komen er wel.
    Kinderen kunnen opeens zo razendsnel zijn, ik moet er niet aan denken dat Bram naar beneden valt... op de plavuizen in de hal :confused:

    Vorige week rolde hij in een onbewaakt ogenblik van ons bed af... dan zit je er toch bijna met je neus bovenop en dan gebeurt het nog...
     
  3. Edelweisje

    Edelweisje Actief lid

    22 nov 2007
    451
    0
    0
    Hier staat er een hekje bovenaan het trapgat. Je weet maar nooit dat ze op een bebaalde leeftijd alleen uit de slaapkamer komen.

    enne zeg nooit nooit, een ongelukje is vlug gebeurd hoor.
    Een mens heeft geen ogen op zijn rug hé.

    groetjes
     
  4. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Beneden geen hekje vind ik niet zo erg, dat gaat hier ook echt niet lukken... De deur naar de gang is altijd dicht, en tegen die tijd dat hij groot genoeg is om die zelf open kan maken kan hij ook de trap op denk ik maar...

    Maar ik zit ook met de ruimte boven.. Ik heb geen ruimte voor een traphekje wat openzwaait, dus ik wil er eigelijk een die je kunt schuiven... Weet iemand waar ik deze kan vinden?

    En ik heb nog en kelder met stahoogte met een gewone trap erin. Op zich kan Jelle net zo min bij die klink als die van de deur naar de gang, maar deze trap gaat naar beneden, en als die deur een keer per ongeluk open blijft staan en hij kan kruipen is een ongeluk zo gebeurt.... Ik moet er niet aan denken... Ik laat mijn man een schuifgrendel op bovenaan de kelderdeur zetten, zodat Jelle hem in elk geval niet zomaar open kan maken. Maar dit lijkt me dan weer niet zo verstandig om op de gangdeur te doen, omdat dat toch ook een vuchtroute is als er iets gebeurd...

    Waar je allemaal niet aan denkt als moeder.. :)
     
  5. Gerda1977

    Gerda1977 Actief lid

    5 dec 2006
    125
    0
    0
    Groningen
    Ik heb ook nog geen hekjes. Beneden is het niet nodig, omdat er een deur voor zit. Boven heb ik het ook nog niet, omdat hij zijn ledikant nog niet uit kan. Ik doe het pas als het noodzakelijk is. Nou ja ietsje eerder natuurlijk.
     
  6. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik heb boven 2 hekjes een voor naar beneden en een voor naar zolder. vind het toch wel makkelijk als we gaan douchen of boven bezig ben kan mijn zoontje zelf naar de douch lopen of rond lopen zonder gevaar.
     
  7. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    hmmm, de meningen zijn verdeeld, maar bijna iedereen heeft dus wel bovenaan een hekje. Dat wordt dan toch het hele traphek dichtklussen vrees ik. Ik ben het helemaal met jullie eens dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
    Misschien is een traphekje in de deur van haar slaapkamer nog wel een goed idee. De badkamer is beneden en in onze slaapkamer is ze in principe nooit.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Voor boven wel een hekje gekocht, beneden hebben we hetzelfde als jij, een deur met een heel klein halletje en ik kan daar geen traphekje kwijt.
     
  9. Lilly

    Lilly Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik weet dat je ze bij www.hetrietje.nl kunt bestellen/kopen.

    Ik zou zeker boven een hekje plaatsen zodra je kindje kan kruipen. Eerlijk gezegd vind ik het nogal naief om te denken dat je kindje niet zal rondscharrelen totat zij zelf de trap op en af kan. Behalve dat, ook als ze dat al wel kan, zeg met 2 jaar, ook dan vallen ze heel makkelijk nog van de trap.

    Het is ook echt geen kwestie van alleen laten, ik laat Ruben ook niet alleen boven. Maar ongelukken gebeuren net zo goed met jou erbij, echt waar!

    Wat doe jij straks met je dochtertje als je iets moet doen boven?
    Ze komt op een leeftijd dat ze het echt niet pikt dat je haar een uur in de box of ledikant zet?
    Ik denk dat je het vooral jezelf heel erg moeilijk maakt door boven geen hekje te plaatsen. Een uitschuifhekje zoals Bluesky zegt is ook een optie, daar heb je echt geen last van.

    Beneden heb ik ook geen hekje, idd daar zit een deur voor dus daar ben ik niet zo bang voor.
     
  10. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik snap je woorden Lilly, maar ik ben echt niet te naief om te denken dat er bij mij niks zal gebeuren hoor. Ik heb alleen echt niks te zoeken boven als ik niet naar mijn bed ga. Wij wonen in een klein huisje waar alles zich beneden afspeelt. Ook de badkamer, wasmachine, droger, computer enz zijn beneden. Ik zal dus overdag nooit boven zijn. Ik denk daarom echt dat een traphekje in haar kamerdeur echt genoeg is. Maargoed, ik ga er nog wel even goed over nadenken. Ik hbe nog even de tijd.
     
  11. sim

    sim Niet meer actief

    ik zou zeker wel traphekjes aanschaffen, een ongelukje zit in een klein hoekje, zelfs met een traphekje... :cry:
     
  12. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Mee eens sim!
     
  13. slingding

    slingding VIP lid

    9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    even een reactie:
    jullie doen de deuren steeds dicht maar iemmand anders kan hem peronlijk open laten staan.
    of ze zijn snel op de lengte om zelf de deur open te doen.
     
  14. laatje

    laatje Fanatiek lid

    5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Ongeluk zit in een klein hoekje. Mijn schoonzusje heeft boven ook een hekje, maar er niet op gelet dat ze een open trap heeft naar de zolder. Haar zoontje kroop zo door dat gat heen. Hij was snel beneden! Gelukkig wel goed afgelopen, mijn zwager heeft dat gat snel dicht gemaakt. Echt, ze zijn weg voordat je het in de gaten hebt. Beneden zou ik het ook niet zo snel doen, maar boven zeker wel..
     
  15. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Beneden een traphek vind ik persoonlijk ook overreven... wij hebben er 1 maar die staat altijd open en mn dochter kruipt nooit naar boven een veilige overloop ik wel echt een must. Mijn dochter van 2,5 zou ik echt niet bij jullie boven alleen durven laten.

    Je moet boven toch ook schoonmaken en dingen opruimen ed. straks slaapt je kind veel minder en zal ze er dus bij zijn als je zulke dingen doet en dan met een onveilige overloop... ik zou er boven echt 1 doen. Je kan 'm boven toch laten openslaan naar het trapgat bijv. en bij de ballustrade misschien extra spijlen maken
     
  16. Maartje06

    Maartje06 Fanatiek lid

    5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Bedankt voor alle reacties. Manlief is inmiddels aan het bekijken hoe hij de balustrade dicht kan klussen, het hekje komt er uiteindelijk ook.
    Mama moet er maar gewoon aan wennen! ;)
     
  17. sim

    sim Niet meer actief

    ook nog even een reactie, beneden een traphekje is zeer zeker niet overdreven, zodra ze het klimmen doorhebben en één keer boven zijn vallen ze net zo hard als dat je boven geen traphekje heb. je kunt bijvoorbeeld wel beneden een goedkoper traphekje plaatsen, als ze die openkrijgen vallen ze "omhoog'. maar nogmaals een kindje is heel stilletjes zo boven voor je het doorheb.
     
  18. slingding

    slingding VIP lid

    9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ik ben zelf als dreumes ook een keer ontsnapt uit de woonkamer en ik ben toen de trap opgeklommen (mijn ouders hadden ook geen hekje beneden) en toen ik 3 treden op geklommen ben, viel ik naar bendeden en had een hele rare breuk in mijn pols ik was 1.5 jaar en je breekt op ide leeftijd bijna nooit wat en omdat ik wat blauwe plekken had van het vallen van eerdere stunts werd mijn moeder gelijk verdacht van kindermishandeling!
    om dit te besparen heb ik beneden een traphekje.
    wij hebben 2 treden en dan een 4-kant platootje dus dat is makkelijk omdraaien en weer proberen naar benden te gaan wat ook makkelijk fout kan gaan.

    kailynn haar kamer is boven gelijk aan de trap en als ze straks iets grotere is en zelf deuren opend en de bed uitkomt en slaap dronken naar beneden wil is het fout gaan ook groot.
    en het is niet voor eeuwig
     
  19. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Wij hebben een traphekje naar de keuken, zo kan Sam de keuken niet in, en vanuit daar is een deur naar de trap naar boven. Daar komt beneden geen traphekje, maar er komt er wel een boven aan de trap.
     

Deel Deze Pagina